جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
جالب است ۰
اختصاصی افتانا

اینترنت اشیا

چگونه IoT بر زندگی اطراف ما تأثیر می‌گذارد
«اینترنت اشیا» (IoT) تبدیل به یکی از عناوین مهم شده است. این مفهوم نه تنها ظرفیت تأثیرگذاری بر زندگی ما را دارد بلکه نحوه کار کردن ما را نیز تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد؛ اما سؤال اینجاست که ماهیت «اینترنت اشیا» چیست و چه تأثیری بر زندگی ما و شرایط اطراف‌مان خواهد داشت؟

«اینترنت اشیا» (IoT) تبدیل به یکی از عناوین مهم شده است. این مفهوم نه تنها ظرفیت تأثیرگذاری بر زندگی ما را دارد بلکه نحوه کار کردن ما را نیز تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد؛ اما سؤال اینجاست که ماهیت «اینترنت اشیا» چیست و چه تأثیری بر زندگی ما و شرایط اطراف‌مان خواهد داشت؟ 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، مبحث «اینترنت اشیا» با پیچیدگی‌های فراوانی احاطه شده است اما من مایل‌ام به بحث درخصوص مبانی آن بپردازم. هرچند که مباحث فنی و جهت‌دار مرتبط با این مفهوم بسیارند اما خیلی از مردم هنوز سعی می‌کنند شالوده این موضوع را مورد کنکاش قرار دهند. 

اجازه بدهید در ابتدا تکلیف چند چیز را مشخص کنیم. پهنای باند اینترنت بیشتر شده و هزینه برقراری ارتباط اینترنتی کاهش یافته است. ابزارهای بیشتری با سنسورها و قابلیت‌های وای فای توکار به بار آمده‌اند، هزینه‌های تکنولوژی پایین آمده است و تلفن‌های همراه هوشمند با سرعت سرسام‌آور در زندگی مردم نفوذ کرده‌اند. تمام این موارد در واقع یک «طوفان کامل» را برای IoT به‌وجود می‌آورند.

اینترنت‌اشیاچیست؟
به زبان ساده این مفهوم به معنی برقراری ارتباط هر ابزار با اینترنت یا با ابزارهای دیگر از طریق یک سوییچ خاموش و روشن است. این دامنه هر ابزاری از تلفن‌های همراه، قهوه‌سازها، ماشین‌های لباس‌شویی، هدفون‌ها، لامپ‌ها، ابزارهای پوشیدنی و تقریباً هرچیزی که فکرش را بکنید در برمی‌گیرد. بنابر گفته‌های پیشین، هر ابزاری که یک سوییچ خاموش- روشن داشته باشد شانس این را داراست که بخشی از IoT به حساب آید. 

به‌گفته مؤسسه پژوهشی گارتنر تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۶ میلیارد ابزار مرتبط با هم در دنیا وجود خواهد داشت. تعداد این ارتباطات سرسام‌آور است. برخی دیگر این میزان را تا ۱۰۰میلیون ابزار مرتبط تخمین زده‌اند. IoT در حقیقت شبکه عظیمی از «اشیا» مرتبط با هم است که انسان‌ها را نیز در برمی‌گیرد. این ارتباط می‌تواند به‌صورت انسان با انسان، انسان با اشیا و اشیا با اشیا تعریف شود.

نحوه تأثیرگذاری اینترنت‌اشیا بر شما
یکی از قوانین جدید آینده با مضمون «هرچیزی که قابلیت اتصال داشته باشد، متصل خواهد شد» تعریف می‌شود اما سؤال این‌جاست که چرا شما برای ارتباط با یکدیگر به این همه ابزار متصل به هم نیاز دارید؟ 

فرض کنید که در مسیری مشغول رانندگی برای رسیدن به یک جلسه کاری هستید؛ اتومبیل شما به برنامه کار‌ی‌تان دسترسی دارد و در حال حاضر می‌داند که بهترین مسیر برای رسیدن به محل جلسه چیست و درصورتی که ترافیک سنگینی پیش رو باشد اتومبیل شما با ارسال یک پیام متنی به سایر شرکت‌کنندگان آنها را در جریان دیر رسیدن شما قرار می‌دهد. یا در مورد اینکه تجهیزات اداری شما بدانند چه زمانی میزان برق کم می‌شود و به‌صورت اتوماتیک آن را بازتنظیم کرده و افزایش دهند، چطور؟ در مقیاس وسیع‌تر IoT می‌تواند در مواردی مانند شبکه‌های حمل و نقل «شهرهای هوشمند» به‌کار گرفته شود که به ما برای کاهش هزینه و افزایش کارآمدی در خصوص چیزهایی مانند استفاده از انرژی کمک کند و این امر در درک شرایط کار و زندگی و بهبود آن بسیار سودمند است.

وضعیت‌حال‌حاضر
با کمی کنکاش در خصوص تأثیرات IoT بر زندگی، می‌بینیم که گفتگوها و اظهارنظرها در این خصوص که سال‌هاست شروع شده، در همه جای دنیا وجود دارد. همچنین ما سعی داریم پی ببریم درصورتی‌که ابزارهای بیشتر و بیشتری به IoT متصل شوند چه فرصت‌ها و چالش‌هایی پیش روی ما قرار خواهد گرفت. در حال حاضر بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که دانش‌مان را درخصوص ماهیت IoT و تأثیرات بالقوه‌ای که می‌تواند روی نحوه کار و زندگی ما داشته باشد، بالا ببریم.
منبع: خبرنامه اختصاصی شرکت پیشرونگار هدف- شماره دوم

کد مطلب : 9906
https://aftana.ir/vdcf.xd1iw6d1vgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی