پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
جالب است ۰
بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه الکامپ پس از وقفه‌ای طولانی -که از کرونا گرفته تا تداخل با ایام عزاداری محرم، آن را موجب شد- سرانجام از چهارم تیرماه ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرد و هرچند که قرار بود روز هفتم تیرماه به کار خود پایان بدهد، اما به‌دلیل آنچه استقبال مخاطبان عنوان شد یک روز دیرتر، یعنی هشتم تیرماه به کار خود پایان داد.
اختصاصی افتانا: بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه الکامپ پس از وقفه‌ای طولانی -که از کرونا گرفته تا تداخل با ایام عزاداری محرم، آن را موجب شد- سرانجام از چهارم تیرماه ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرد و هرچند که قرار بود روز هفتم تیرماه به کار خود پایان بدهد، اما به‌دلیل آنچه استقبال مخاطبان عنوان شد یک روز دیرتر، یعنی هشتم تیرماه به کار خود پایان داد.
 
به گزارش افتانا، بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه الکامپ پس از وقفه‌ای طولانی - که از کرونا گرفته تا تداخل با ایام عزاداری محرم، آن را موجب شد - سرانجام از چهارم تیرماه ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرد و هرچند که قرار بود روز هفتم تیرماه به کار خود پایان بدهد، اما به‌دلیل آنچه استقبال مخاطبان عنوان شد یک روز دیرتر، یعنی هشتم تیرماه به کار خود پایان داد. قطعی برق در مراسم افتتاحیه این رویداد که باعث شد مراسم رسما نیمه‌کاره رها شود، حرف و حدیث‌هایی با خود به همراه داشت و از اینکه یک رویداد فناوری در فضایی که به نام محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، پایتخت ایران، شناخته می‌شود گرفتار چنین اتفاقی شد در شبکه‌های اجتماعی سخن بسیار رفت.
 
در مقایسه با دوره‌های قبل شرکت‌های سخت‌افزاری و نیز شرکت‌های امنیت سایبری زیادی به نمایشگاه نیامدند و از طرفی شرکت‌هایی برای معرفی راهکارها و محصولات خود در زمینه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و محتواهایی در راستای تازه‌هایی که این روزها در دنیای فناوری بر سر زبان‌ها هستند در نمایشگاه حضور داشتند. حمید بابادی‌نیا، مدیرعامل شرکت گیلاس‌کامپیوتر که البته در نمایشگاه حضور نداشت- و عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران، الکامپ این دوره را تجربه خوبی ارزیابی کرد و افزود: شاید یکی از فقدان‌های اساسی این نمایشگاه، کمرنگ بودن حضور شرکت‌های سخت‌افزاری و شبکه‌ای بود و البته از طرفی در این دوره شاهد حضور گسترده شرکت‌های نرم‌افزاری و شرکت‌های دانش‌بنیان بودیم.
 
عباس حسینی، مدیرعامل شرکت امن‌پرداز، هم که ازجمله شرکت‌های امنیت سایبری حاضر در الکامپ ۱۴۰۲ بود، دلیل احتمالی عدم حضور برخی شرکت‌ها را این‌گونه ارزیابی کرد و به افتانا گفت: الکامپ، بعد از چندسال وقفه به‌دلیل کرونا برگزار شد و برخی شرکت‌ها با این استنباط که شاید این توقف چندساله از رونق آن بکاهد و یا باز هم لغو بشود و یا به تعویق بیفتد به نمایشگاه نیامدند.

حسینی ادامه داد: اما فکر می‌کنم استقبال خوبی صورت گرفته و نمایشگاه الکامپ توانسته توجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه را به خود جلب کند و ما هم به عنوان شرکت‌کننده شاهد نمایشگاه خوبی بوده‌ایم و خوشحالیم که حضور پیدا کردیم. چون اغلب مشتریان به دنبال این بودند که بیایند و تازه‌ها را ببینند و این فرصت ارتباط بدون واسطه میان تولیدکنندگان و مشتریان در این فضا فراهم شد.
 
الکامپ این دوره به گفته مجریان برگزاری آن بر محور محتوا می‌چرخید و بر همین اساس علاوه بر الکام‌تاکز با برگزاری تعداد قابل توجهی نشست تخصصی، استودیو الکامپ و نشست‌های B2B برای تعامل شرکت‌های ایرانی و خارجی همراه بود. بابادی‌نیا، نشست‌های تخصصی روزانه را به عنوان یکی از اتفاقات مثبت الکامپ بیست‌وششم برشمرد و در این مورد به افتانا گفت: یکی از شاخصه‌های مهم و امتیازات مهم نمایشگاه در این دوره نشست‌ها و سمینارهای تخصصی بود که روزانه برگزار می‌شد و برنامه آنها از قبل مشخص بود و هر بازدیدکننده‌ای می‌دانست که در چه ساعتی، چه سالنی چه نشست تخصصی با حضور چه کارشناسانی برگزار می‌شود. این نوید یک نمایشگاه تخصصی خوب مشابه نمایشگاه‌های حوزه آی‌تی در خارج از کشور را به ما می‌دهد.
 
اما سروصدای سالن‌ها که دائم در حال پر و خالی شدن از بازدیدکنندگان غرفه‌های مختلف حاضر در سالن بودند و نیز صدای رادیوی نمایشگاه که به‌طور مداوم در داخل سالن‌ها هم شنیده‌می‌شد، مخاطبان این نشست‌ها را از‌ تمرکز کافی بر جلسات بازمی‌داشت. بابادی‌‌نیا در این مورد گفت: در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور یک فضای اختصاصی با محیطی‌ آرام درنظر گرفته می‌شود تا بتوان به‌راحتی سخنان متخصصان را شنید و از نظر کارشناسان بهره برد. یکی از چیزهایی که در حاشیه این نشست‌ها شاهد بودیم شکایت از ازدحام و سروصدای سالن‌ها بود که این نشست‌ها هم‌زمان با حضور بازدیدکنندگان از غرفه‌های هم‌جوار و همهمه‌ای که طبیعتا در سالن‌های نمایشگاه وجود دارد‌، در حال برگزاری بودند. امیدواریم با تلاش‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در دوره‌های بعدی یک فضای اختصاصی برای سمینارها در نظر گرفته‌شود تا شاید بتوانیم نمایشگاهی در حد و اندازه‌های استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم.  
 
موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که هر نمایشگاهی در هر صنفی می‌تواند از خروجی‌ها و داده‌های آن دوره برای بهبود برگزاری نمایشگاه در دوره بعدی و حتی ارتقای آن صنف و صنعت بهره بگیرد و یکی از ملزومات این کار احراز هویت بازدیدکنندگان است. بابادی‌نیا درباره اهمیت‌ گرفتن بازخوردهای مختلف از یک نمایشگاه، گفت: در صورتی که فرایند احراز هویت بازدیدکنندگان به‌درستی اتفاق بیفتد این امکان وجود دارد که بتوانیم شاخه‌های مختلف حوزه آی‌تی را در سالن‌های تخصصی در کنار هم داشته باشیم. همچنین می‌توانیم به غرفه‌داران و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بازخورد بدهیم که از هر حوزه تخصصی چه میزان استقبال شده‌است. ما هنوز نتوانسته‌ایم بازدیدکنندگان را به صورت خاص احراز هویت کرده و مشخص کنیم چه بازدیدکننده‌ای با چه سطح تخصصی و از کجا حضور پیدا کرده است. قرار بود که مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی، بازدیدکنندگان رجیستر شده و برای آنها کارت ورودی صادر شود، اما امسال هم این موضوع محقق نشد.
 
الکامپ امسال در شرایطی برگزار شد که بسیاری از شرکت‌ها، چه حاضران در نمایشگاه و چه آنان که به هر دلیل این‌بار نیامدند،  یک دغدغه بزرگ مشترک داشته‌اند؛ مهاجرت نیروی انسانی متخصص. موضوعی که باعث شد بسیاری از شرکت‌ها برای معرفی راهکارها و دوره‌های آموزشی مرتبط با این موضوع به الکامپ بیایند. همچنین الکامپ بیسـت‌وششم در اوج فیلترینگ و اختلالات اینترنتی، کسب‌وکارهایی را گرد هم آورد که اتفاقا برای ارائه خدمات و محصولاتشان به زیرساخت‌های قوی و پایدار اینترنتی و دسترسی‌های کامل به سرویس‌های داخلی و خارجی نیازمندند که برخی با فیلترینگ داخلی مواجه هستند و تعدادی با تحریم‌های خارجی در دسترس نیستند.
 
کار آسانی نیست در چنین شرایطی نمایشگاهی برپا کنید که بر بستر فناوری جاری است. آسوده‌خاطر نخواهیدبود اگر در چنین شرایطی جزو شرکت‌کنندگانی باشید که آمده‌اید تا خدمت و راهکار متصل به اینترنت خود را معرفی کنید و شاید با دست نه‌چندان پر بازگردید اگر بازدیدکننده‌ای باشید که از راهی دور آمده‌اید تا بعد از چندسال، بار دیگر با الکامپ دیداری تازه کنید. با تمامی این شرایط، پرونده الکامپ بیست‌وششم بسته شد و باید ببینیم تجربیات و اندوخته‌های این‌ دوره در الکامپ بیست‌وهفتم چگونه به‌کار می‌آید.
کد مطلب : 21048
https://aftana.ir/vdcev78w.jh8zei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی