دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جالب است ۰
درخواست صنف رايانه از کارگروه فاوا دولت

تشکيل پاويون صنعت فناوري اطلاعات را به خصوصي ها واگذار کنيد

طرح تشکيل پاويون صنعت فناوري اطلاعات درحالي مراحل پاياني تصويب خود را در کارگروه تخصصي فاوا دولت طي مي کند که صنف فاوا و نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در موضعي مشترک، با تشکيل دبيرخانه اين پاويون در سازمان فناوري اطلاعات مخالف هستند.
منبع : هفته نامه عصر ارتباط
طرح تشکيل پاويون صنعت فناوري اطلاعات درحالي مراحل پاياني تصويب خود را در کارگروه تخصصي فاوا دولت طي مي کند که صنف فاوا و نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در موضعي مشترک، با تشکيل دبيرخانه اين پاويون در سازمان فناوري اطلاعات مخالف هستند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،پس از آنکه کميسيون تخصصي كارگروه فناوري اطلاعات و ارتباطات، کليات آئين‌نامه تشکيل پاويون صنعت فاوا را تصويب کرد گمانه‌زني‌ها براي تشکيل دبيرخانه اين پاويون و در حقيقت تعيين بازوان اجرايي آن آغاز شد.

حضور شايسته شرکت‌هاي فاوا در نمایشگاه‌‌های بین‌المللی و افزایش جهشی صادرات اين صنعت از جمله ماموريت‌هايي هستند که آئين‌نامه تشکيل پاويون صنعت فاوا قصد دارد با تشکيل يک دبيرخانه راهبردي به آن دست يابد.

اگرچه در پيش‌نويس اين آئين‌نامه ،محل دبيرخانه، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تعيين شده بود اما طي آخرين اخبار از سوي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان رئيس کميسيون تخصصي کارگروه فاوا، قرار است دبيرخانه پاويون صنعت فاوا در سازمان فناوري اطلاعات شکل بگيرد؛ سازماني که به باورکارشناسان صنف و همچنين مديران وزارت صنعت، معدن و تجارت، فاقد سازوکار لازم براي پيشبرد اهداف تجاري IT است.

پاويون را بايد به خصوصي‌ها واگذار کرد

مدیرکل دفتر توسعه صنعت فناوری اطلاعات وزارت صنعت معدن و تجارت معتقد است که اتاق بازرگاني به عنوان پارلمان بخش خصوصي، اثربخش ترین جايگاه براي تشکيل دبيرخانه و پيشبرد اهداف پاويون صنعت فاوا است.

محمد حسين پاشنه‌طلا، با اشاره به موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين‌باره مي‌گويد:از همان ابتدا که این پيشنهاد توسط وزارت صنعت معدن و تجارت به کميته صنعت و توسعه صادرات فاوا کارگروه فاوا دولت ارایه شد، هدف اين بود که بخش خصوصي بازوي اجرايي قسمتی از وظایف این وزارتخانه باشد. 

امروز نیز از تصمیم کمیسیون تخصصی کارگروه فاوا مبنی بر تشکيل دبيرخانه اين پاويون در سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارتخانه دیگر تعجب می کنیم چراکه اين سازمان فاقد مناسبات و تشکيلات حقوقی و اجرایی لازم در زمینه صادرات فاوااست و اساسا این تصمیم با هدف کاهش تصدیگری دولتی در تعارض است.
 
از طرف دیگر اگر قرار به هدایت دولتی این پاویون باشد سازمان توسعه تجارت ایران خواستگاه اصلی این پاویون به لحاظ وظایف قانونی و همچنین سازوکارهای اجرایی است.

به گفته اين مدير وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمايت‌هاي مالي، محور حمايت‌هاي تعريف شده پاويون صنعت فاوا قرار دارند اما تنها به این نوع حمایت‌ها محدود نخواهیم بود تا شرکت‌هاي اين حوزه بتوانند در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي حضور يابند.

پاشنه طلا درخصوص اهداف پاويون صنعت فاوا ادامه مي دهد:درحقيقت با ارایه این پيشنهاد تلاش‌مان اين بود که تمام حمايت‌هايي که در بخش‌هاي مختلف حاکمیتی همچون سازمان توسعه تجارت، شرکت سهامي نمايشگاه‌ها، شوراي عالي اطلاع رساني و وزارت ارشاد وجود دارد به صورت متمرکز در اين پاويون مورد برنامه ريزي قرار گيرد و بتوانیم حضوری در خور صنعت فناوری اطلاعات کشور در نمایشگاه های بین‌المللی و همچنین بازارهای هدف مورد برنامه ریزی داشته باشیم. 

او ادامه مي‌دهد:طبق مصوبات کارگروه فاوا سهم صادرات فناوری اطلاعات
باید به یک و نیم درصد صادرات غیرنفتی کشور افزایش یابد و یکی از اقدامات اساسی دولت باید کمک به شرکت‌ها برای توسعه بازار در خارج از کشور باشد.

او درخصوص فرايند فعلي طرح در کارگروه فاوا دولت مي‌گويد:اين طرح در کميته‌هاي مختلف کارگروه فاوا دولت مطرح شد و پس از بررسي و تصويب وارد کميته مشاورين شد و در آنجا نیز با اعلام نظرات تکمیلی مورد پذيرش قرار گرفت.
 
کميسيون تخصصي کارگروه فاوا دولت نیز اين طرح را با تغییراتی تصويب کرد وهم اکنون موضوع تشکيل پاويون صنعت به يک کميته چهارنفره متشکل ازنمايندگان وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، شوراي عالي اطلاع رساني و همچنين کميته حقوقي سپرده شده تا پس از اعمال نقطه نظرات کميسيون تخصصي کارگروه فاوا براي تصويب نهايي به کارگروه فاوا ارائه شود.

رويکرد سازمان توسعه تجارت هيچ‌گاه فاوا نبوده است

محمد ثروتي، مديرعامل شرکت پارسان که به عنوان نماينده سازمان نظام صنفي رايانه‌اي درتهيه پيش نويس اوليه آئين‌نامه پاويون صنعت فاوا مشارکت داشته ، معتقد است حضورسازمان‌هاي دولتي دراجراي اين طرح زمينه را براي شکست آن فراهم مي‌کند.
 
ثروتي پيشنهاد اوليه اين طرح را برگرفته از همکاري مشترک اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و نظام صنفي رايانه‌اي مي‌داند و مي‌گويد:بيش از يک سال از تدوين طرح اوليه پاويون صنعت فاوا مي‌گذرد. 

تلاش‌مان اين بود که در کنار دولتي‌ها نقش اجرايي بخش خصوصي هم پررنگ باشد و هنوز هم اميدواريم با وجود اصلاحاتي که کميسيون تخصصي فاوا روي اين آئين نامه اعمال کرده ، خصوصي‌ها در اجرا حضور مستمري داشته باشند.

او به نگراني‌‌ صنف از تشکيل دبيرخانه پاویون صنعت فاوا در سازمان فناوري اطلاعات اشاره کرده و تاکيد مي‌ کند:اگر قرار است باز هم يک سازمان دولتي از هر وزارتخانه‌اي، متولي اجراي اين طرح باشد نبايد انتظار داشت در روند حضور شرکت‌هاي فناوري ايران در نمايشگاه‌ها و بازارهاي بين‌المللي بهبودي حاصل شود؛ چراکه شالوده سازماني همچون فناوري اطلاعات توان اجرايي لازم براي چنين طرحي را ندارد و قطعا تشکيل دبيرخانه اين پاويون در اتاق بازرگاني مي‌تواند راه حل اول و آخر باشد.

مديرعامل شرکت پارسان که هم اکنون نمايندگي رسمي نمايشگاه جيتکس در ايران را برعهده دارد به روند نزولي حضورپاويون ايران درنمايشگاه‌هاي بين‌المللي همچون جيتکس و سبيت اشاره مي کند.
 
ثروتي رويکرد وزارت صنعت ، معدن و تجارت را در اين جريان کاملا انفعالي توصيف کرده و مي‌گويد:در شرايط فعلي، حذف حمايت‌‌ها و يارانه‌ها از سوي سازمان توسعه تجارت، مهم‌ترين عامل حضور نيافتن شرکت‌هاي IT در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي است. البته سکوت نهادهايي همچون سازمان فناوري اطلاعات و شوراي عالي اطلاع‌رساني نيز دراين باره بر دلسردي شرکت‌ها براي حضور در رويدادهاي تجاري افزوده است.

شکسته شدن زنجيره حضور پاويون ايران در نمايشگاه سبيت ۲۰۱۲پس از ۹ سال و همچنين سير نزولي شرکت‌ در نمايشگاه‌هاي منطقه، همگي نمونه‌هايي هستند که از حذف تدريجي حضور تجار ايراني در اين رويدادها خبر مي‌دهند؛ چنانچه آخرين بار اسفندماه ۸۹ مقارن با سبيت ۲۰۱۱ بود که شرکت‌هاي ايراني توانستند تحت يک پاويون به اين نمايشگاه راه پيدا کنند. 

هرچند اين حضور هم با حمايت‌ نه چندان محسوسي از سوي شوراي عالي اطلاع‌رساني و مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت ارشاد شکل گرفت اما در نهايت با قطع يارانه ۳۰درصدي از سوي سازمان توسعه تجارت و بدقولي سازمان‌هايي همچون فناوري اطلاعات، چراغ ايران در نمايشگاه‌هاي بين المللي فاوا خاموش شد.
کد مطلب : 2268
https://aftana.ir/vdcj.me8fuqe8osfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی