دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جالب است ۰
دبير ستاد حمايت و صيانت از آثار فرهنگي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

دنبال يک متولي واحد هستيم

اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر ممنوع کردن عرضه محصولات فرهنگي و هنري در فروشگاه هاي رايانه اي بسياري از اين واحدهاي صنفي را در آستانه ورشکستگي قرار خواهد داد.
منبع : هفته نامه عصر ارتباط
اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر ممنوع کردن عرضه محصولات فرهنگي و هنري در فروشگاه هاي رايانه اي بسياري از اين واحدهاي صنفي را در آستانه ورشکستگي قرار خواهد داد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،ستاد صيانت از آثار فرهنگي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هفته گذشته اعلام کرد که از اول مردادماه جاري عرضه انواع لوح‌هاي فشرده صوتي و تصويري ازجمله بازي، انيميشن، موسيقي و فيلم‌‌ در تمام فروشگاه‌ها و مراکز خدمات رايانه‌اي ممنوع است و درصورت عرضه اين محصولات با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.

وزارت ارشاد که هدف اين طرح را ساماندهي بازار محصولات فرهنگي هنري و همچنين جلوگيري از تداخل صنفي عنوان کرده است، در نخستين فاز، فروشگاه‌هاي رايانه‌اي را مورد بازرسي قرار مي‌دهد و در مراحل بعد قرار است ساير فروشگاه‌ها و مراکز عرضه اين محصولات در صنوف ديگر را شناسايي کند.

درحالي که هنوز هيچ خبري مبني بر جمع‌آوري سي‌دي‌ و دي‌وي‌دي‌هاي فرهنگي از بازار رايانه تهران به گوش نرسيده، اتحاديه فناوران رايانه تهران به عنوان متولي فروشگاه‌هاي رايانه‌اي، عرضه اين نوع ازمحصولات ديجيتالي را تنها به تعداد معدودي از فروشگاه‌هاي بدون جواز کسب نسبت مي‌دهد و معتقد است طبق اساس‌نامه اين تشکل صنفي، فروش لوح‌هاي فشرده بازي، فيلم و موسيقي در رسته صنفي اين اتحاديه تعريف نشده است؛ بنابراين عرضه اين محصولات در فروشگاه‌هاي رايانه‌اي طبق قانون تداخل صنفي محسوب مي‌شود.

از سوي ديگر فروشگاه‌هايي که در قلب مراکز کامپيوتري تهران واقع هستند و فروش لوح‌هاي فشرده فرهنگي بخش مهمي از کسب و کارشان را تشکيل مي‌دهد، اعتقاد دارند اين اقدام وزارت ارشاد نه تنها به ساماندهي بازار کمک نمي کند بلکه فضا را براي توسعه فعاليت دستفروشان و عرضه محصولات غيرمجاز بازتر خواهد کرد.
 
به باور اين فعالان رکود بازار رايانه و بالارفتن ريسک‌هاي واردات به دليل نوسان نرخ دلار عملا چرخه کسب و کار فناوري اطلاعات را فلج کرده و فروش مستقيم رسانه‌هاي فرهنگي و ديجيتالي شايد تنها چاره ادامه حيات اين فروشگاه‌ها در شرايط فعلي است.

دنبال يک متولي واحد هستيم

سعيد جابري انصاري، دبير ستاد حمايت و صيانت از آثار فرهنگي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کرد تنها مراکزي مجاز به عرضه محصولات فرهنگي و هنري ديجيتال هستند که مجوز فعاليت خود را از وزارت ارشاد يا اتحاديه فروشندگان لوازم صوت و تصویر و گوشی تلفن و يا اتحاديه ويدئو رسانه دريافت کرده باشند.

جابري انصاري با اشاره به تعامل صورت گرفته ميان اين دو اتحاديه و بررسي‌هاي کارشناسي درخصوص تعيين متولي
واحدهاي عرضه محصولات فرهنگي و هنري گفت:تا به امروز جلسات متعددي با حضور روسا اين اتحاديه‌ها برگزار شده و وزارت ارشاد درتلاش است تا با تعيين يک متولي واحد و بدون هرگونه تداخل صنفي مجوز فعاليت واحدهاي عرضه محصولات فرهنگي و هنري در بخش انيميشن، بازي‌هاي رايانه‌اي، موسيقي و فيلم‌هاي سينمايي را صادر کند.

او با بيان‌ اينکه به زودي نتايج اين تعامل‌ها اعلام خواهد شد، ادامه داد:با اين وجود درحال حاضر مراکز خدمات کامپيوتر به دليل تداخل صنفي مجاز نيستند اين محصولات را عرضه کنند و مجريان ناظر درصورت برخورد با واحدهاي متخلف، طبق قانون عمل مي کنند.

اختلاف سليقه‌ها قابل حل است

درحالي که متولي واحدهاي فروش و عرضه محصولات فرهنگي هنوز نامشخص است و اين فروشگاه‌ها براي گرفتن جواز سردرگم هستند، رئيس اتحاديه کشوري فروشندگان لوازم صوت و تصویر و گوشی تلفن معتقد است که محصولات فرهنگي و هنري مجازي، يکي از رسته‌هاي مشخص اين اتحاديه است بنابراين واحدهاي متقاضي بايد پروانه فعاليت خود را از اين اتحاديه دريافت کنند.

ابراهيم درستي با اشاره به جلسات فکري با وزارت ارشاد و اتحاديه ويدئو رسانه در اين خصوص گفت:در هفته‌هاي آينده‌ هم ميزفکرهاي مشترکي با حضور ستاد صيانت از آثار فرهنگي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اتحاديه ويدئو رسانه برگزار خواهيم کرد. درست است که در اين زمينه اختلاف سليقه وجود دارد اما ما اميد داريم که هرچه زودتر به نتايج مشترکي برسيم.

او با تاکيد بر حذف سردرگمي در دريافت جواز اين فروشگاه‌ها ادامه داد:قطعا يکي از اهداف ساماندهي بازار محتواي ديجيتال، بايد سهل کردن گرفتن مجوزها باشد؛ اگر تنها يک اتحاديه يا يک مرکز، متولي صدور پروانه‌هاي فعاليت باشد متقاضيان مي توانند با رفاه حال بيشتري به فعاليت خود شکل قانوني دهند.

رسانه‌هاي ديجيتال جزو بازار رايانه است

درکنار اين اظهارنظرهاي صريح ، کوروش مومنی به عنوان مسئول کمیسیون فروشگاه‌های نظام صنفی رایانه‌اي تهران اعتقاد دارد متولي صنفي محصولات فرهنگي مجازي و رسانه‌هاي ديجيتال همواره مبهم بوده است.
 
به باور مومني سخت‌گيري‌هاي فعلي وزارت ارشاد مبني بر منع فروشگاه‌هاي رايانه‌اي از عرضه چنين محصولاتي شايد راه حل مناسبي براي ساماندهي اين بازار نباشد.

مومني هم چنين به تعامل‌هاي صورت گرفته ميان نظام صنفي و مرکز رسانه‌هاي ديجيتال براي اصلاح روند فعلي اشاره کرد و گفت:بارها در اين جلسات اشاره کرديم که لوح‌هاي فشرده فرهنگي جزو محصولات بازار رايانه هستند بنابراين نمي توان آنها را جدا از حوزه فعاليت اين فروشگاه‌ها محسوب کرد. از سوي ديگر هيچ اتحاديه مشخصي به عنوان متولي اين واحدها فعاليت نکرده است.

او بخشي از دلايل نبود يک متولي مشخص را متوجه کم کاري فعالان اين حوزه خواند و ادامه داد:قطعا اگر فروشندگان محصولات هنري و فرهنگي خود به دنبال ايجاد يک تشکل صنفي بودند و سنديکا و انجمني ايجاد مي کردند دچار چنين سردرگمي نمي شدند.
کد مطلب : 2272
https://aftana.ir/vdce.f8wbjh8ww9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی