دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جالب است ۰
بنا بر اعلام سايت سازمان فناوري اطلاعات،به گفته باب ميانو، رييس و مديرعامل هاروي نش، به رغم آن كه ۵۰ درصد فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها زن هستند، تعداد نسبتاً كمي از آن‌ها به دنبال شغل در حوزه آي‌تي‌اند.
منبع : خبرگزاری ايسنا
سنجش انجام شده توسط موسسه‌ها روي نش (Harvey Nash) نشان‌دهنده تقاضاي زياد و عرضه اندك براي تخصص‌هاي آي‌تي است اما اين واقعيت كه تعداد زنان در اين تخصص كم‌تر از مردان است كمبود مذكور را وخيم‌تر كرده است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، سنجش صورت گرفته بر ۲۴۰۰ مدير آي‌تي در سطح جهان نشان مي‌دهد كه ۳۵ درصد پاسخگويان اعلام كرده‌اند كه هيچ زني در سازمان آن‌ها مسئوليت مديريت آي‌تي را به عهده ندارد و ۲۴ درصد نيز گفتند كه هيچ زني در تيم‌هاي فني‌شان حضور ندارد.

بنا بر اعلام سايت سازمان فناوري اطلاعات،به گفته باب ميانو، رييس و مديرعامل هاروي نش، به رغم آن كه ۵۰ درصد فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها زن هستند، تعداد نسبتاً كمي از آن‌ها به دنبال شغل در حوزه آي‌تي‌اند.

همچنين كساني كه در دانشگاه‌ها با آنان مصاحبه شده گفته اند كه تعداد زيادي از زنان بر اين باورند كه دست اندركاران آي تي آدم‌هايي خشك‌اند.

بت دوين، مسئول ارشد اطلاعات مانيلادات‌كام (Manilla.com) نيز مي‌گويد كه براي تشويق زنان به باقي ماندن در اين حوزه تصميم به تعليم آن‌ها گرفته است. او وقت زيادي را با اين دسته از زنان صرف مي‌كند و اميدوار است كه بتواند آن‌ها را در مشاغل آي‌تي نگه دارد.

او مي‌گويد زناني كه در مشاغل رده بالاي مديريت فناوري شاغلند نمونه‌هايي براي ساير زنان در عرصه اشتغال تلقي مي‌شوند. يكي از اين افراد مديرعامل جديد ياهو ماريسا ماير است. او كه پيش‌تر از مديران گوگل بود ويژگي‌هايي را با خود به ياهو آورده است كه به تعبير هاروي نش براي موفقيت زنان در عرصه آي‌تي ضروري است.
تحقيق مذكور حاكي از واقعيت‌هاي زير بود: ۵۹ درصد از پاسخگويان زنان را در زمينه "ايجاد انسجام و روحيه كار تيمي" مناسب مي‌دانستند و اين در حالي است كه ۴۹ درصد به وجود اين خصلت در مردان اشاره داشتند؛ ۵۹ درصد بر اين باور بودند كه زنان در "به انجام رساندن كار" بهترند و تنها ۲۹ درصد اين وي‍ژگي را به مردان نسبت مي‌دادند؛ ۵۵ درصد معتقد بودند كه زنان "خلاقيت و ابتكار" را با خود به سازمان‌ها مي‌آورند و اين در حالي است كه ۴۳ درصد در مورد مردان چنين اعتقادي داشتند.

به گفته دوين، وضعيت ياهو به تدريج رو به وخامت بود و با ورود ماريسا ماير تحولي عميق در اين شركت به وقوع پيوست. شين ناپ، بنيانگذار و مسئول ارشد فناوري شركت اويالا (Ooyala) مي‌گويد: "اولين اقدامات خانم ماير براي ارتقاء روحيه كاركنان رايگان كردن خوراكي‌هاي كافه ترياي ياهو و آزاد كردن استفاده از گوشي‌هاي موبايلي جز بلك‌بري بود. او كارش را با حل مشكلات مربوط به سود و زيان شركت يا ساختار سازمان آغاز نكرد. در واقع، كار او با اصلاح فرهنگ آغاز شد."

جدا از اين مسئله، به گفته ميانو، گزارش هاروي نش حاكي از كمبود كلي تخصص آي‌تي بود. در حالي كه نرخ بيكاري در ايالات متحده ۸.۳ درصد و نرخ بيكاري در كاليفرنيا ۱۰.۷ درصد است، ميزان بيكاري در صنعت آي‌تي تنها ۴ درصد است.

يكي از دلايل اين امر كاهش تعداد دانشجويان عرصه علوم، رياضي، مهندسي و فناوري است. در ايالات متحده تنها ۱۵ درصد از فارغ‌التحصيلان به سمت رشته‌هاي فوق جذب مي‌شوند و اين در حالي است كه مثلاً در ويتنام ۸۰ درصد دانشجويان به رشته‌هاي مذكور روي مي‌آورند.

به گفته رييس و مديرعامل هاروي نش ، بازار كار آي تي امريكا نيز با كاهش صدور ويزا براي پذيرش شاغلان باتجربه حوزه فناوري از هندوستان و چين دچار محدوديت بيش‌تري شده است. هم‌اكنون تعداد ويزاهايي كه براي اين دسته از افراد صادر مي‌شود ۶۵۰۰۰ در سال است و اين در حالي است كه در دوران اوج اين صنعت، رقم مذكور ۱۸۰۰۰۰ ويزا در سال بود. عامل بعدي نيز اين است كه نخستين نسل فعالان اين عرصه در شرف بازنشستگي‌اند و اين موضوع به كاهش نيروي كار منجر مي‌شود.
کد مطلب : 2854
https://aftana.ir/vdca.mnuk49nay5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی