دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جالب است ۰
ابلاغ نظام‌نامه جديد يادگيري الکترونيکي در آموزش عالي کشور

دانشجويان با خیال راحت مجازي درس بخوانند

دانشگاه‌ها می‌توانند تا ۵۰ نفر برای دوره کارشناسی ارشد و تا ۲۰۰ نفر برای دوره کارشناسی حداکثر در یک رشته به‌صورت آموزش محور پذیرش دانشجوی الکترونیکی داشته باشند.
منبع : هفته نامه عصر ارتباط
نظام‌نامه يادگيري الکترونيکي در آموزش عالي سرانجام پس از انتظار طولاني‌مدت دانشجويان دوره‌هاي مجازي دانشگاه‌ها در شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تصويب و به دانشگاه‌هاي سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، اين نظام‌نامه در ۹ فصل و ۲۹ تبصره شرايط و مراحل صدور مجوز فعاليت تا شرايط ورود به دوره‌هاي مجازي و نظام آموزشي اين دوره‌ها را به‌صورت مفصل شرح داده است.

براساس این آیین‌نامه تا ۱۰ درصد سرفصل‌های آموزشی می‌تواند الکترونیکی ارایه شود.

ابوالفضل حسني مديرکل دفتر گسترش آموزش عالي با اشاره به آمار ۲۰ هزار نفری دانشجویان دوره الکترونیکی دانشگاه‌ها در حال حاضر، گفته‌ است:دانشگاه‌ها می‌توانند تا ۵۰ نفر برای دوره کارشناسی ارشد و تا ۲۰۰ نفر برای دوره کارشناسی حداکثر در یک رشته به‌صورت آموزش محور پذیرش دانشجوی الکترونیکی داشته باشند.

به گفته وي، حداقل حضور دانشجوی دوره مجازي در دانشگاه ۳ تا ۴ جلسه است.اين نظام‌نامه شامل ۳ بخش تحت عنوان کليات، آيين‌نامه اجرايي و همين‌طور آيين‌نامه آموزشي يادگيري الکترونيکي است.

هدف از تدوين اين نظام‌نامه، تعيين الزامات آموزشي، نظارتي و ويژگي‌هاي اجرايي نظام يادگيري الکترونيکي است. اين نظام‌نامه براي تمامي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي دولتي و غير دولتي که مطابق مجوز شوراي گسترش آموزش عالي، مجاز به اجراي نظام يادگيري الکترونيکي باشند کاربرد دارد.

همين‌طور متقاضيان تأسيس موسسه‌هاي يادگيري الکترونيکي، مجوزهاي لازم را مطابق مفاد اين نظام‌نامه از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري کسب خواهند کرد.

فصل نخست اين نظام‌نامه به نظام يادگيري الکترونيکي تعلق دارد. در اين فصل چارچوبي مدون و مشخص براي تأمين محيط يادگيري در بستر فناوري اطلاعات با رعايت ويژگي‌هايي خاص تعريف شده است. نظام مديريت آموزش، نظام کنترل دانسته‌ها و ارزيابي رفتارهاي آموزشي، نظام دسترسي برخط به مراجع و منابع رسمي آموزشي،‌ نظام مديريت و توليد محتواي برخط آموزشي و نظام تعاملات مستقيم و غيرمستقيم ارکان اصلي آموزش از مفاد اصلي اين فصل است. تعاملات محتوايي، تعاملات خودارزيابي، تعاملات گروهي تسهيم دانش، تعاملات رفع اشکالات فردي و گروهي و الزامات نظارت و ارزيابي جزء فرآيند ياددهي و يادگيري در نظام آموزش عالي الکترونيکي است. در بخش تعاملات خودارزيابي،
پس از هر جلسه بايد آزمون‌هاي مقطعي و بين جلسه‌اي در اختيار دانشجو قرار گيرد و پس از هر ۲ يا ۳ جلسه استاد يا دستيار آموزشي بايد تکاليف مربوط را در انجمن‌هاي گفتگو ثبت کرده و از دانشجو بخواهد که پاسخ را ثبت کند.

کلاس‌هاي رفع اشکال هم مي‌تواند به ۲ شيوه انجام شود. کلاس برخط که سقف تعداد دانشجو در آن بين ۱۵ تا ۲۰ نفر است و کلاس حضوري که از استفاده از روش ترکيبي، به‌صورت محدود در نيمسال تحصيلي بايد تشکيل شود.

اما بخش ديگر اين نظام‌نامه به آيين‌نامه اجرايي يادگيري الکترونيکي اختصاص دارد. اين آيين‌نامه شامل فرآيند صدور مجوز فعاليت براي موسسات متقاضي برگزاري دوره‌هاي يادگيري الکترونيکي،‌ مقررات جذب هيأت علمي اين موسسات و نيز مشخصات سامانه يادگيري الکترونيکي (LMS) است، تدوين شده است.

آماده‌سازي سامانه مديريت يادگيري الکترونيکي و تأمين حداقل ۲۵ درصد از محتواي الکترونيکي کل دروس هر يک از رشته‌هاي آموزشي مورد درخواست جزء يکي از شرايط صدور مجوز فعاليت براي موسسات داوطلب است.

مشخصات کلي و موارد الزامي که سامانه LMS بايد داشته باشد جزءبه‌جزء در اين آيين‌نامه آمده است.

محتواي الکترونيکي دروس بايد حاوي متن،‌ تصوير، تصوير راهنما، فيلم، تصوير متحرک،‌ شبيه‌سازي و صوت باشد.

اما بخش سوم اين نظام‌نامه به آيين‌نامه آموزشي يادگيري الکترونيکي اختصاص دارد. اين بخش دربرگيرنده شرايط ورود به دوره‌هاي يادگيري الکترونيکي، نحوه پذيرش و ادامه تحصيل، شيوه آموزشي و ساختار سازماني،‌ مقررات آموزشي دوره‌هاي مجازي در مقطع کارشناسي و مقررات آموزشي دوره‌هاي مجازي در مقطع کارشناسي ارشد است. در يکي از بندهاي اين آيين‌نامه به نحوه ادامه تحصيلي دانش‌آموختگان شيوه الکترونيکي اشاره شده است.
 
در اين بند گفته شده کليه دانش‌آموختگان شيوه الکترونيکي، همچون ساير دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي که مورد تأييد شوراي گسترش آموزش عالي کشورند، مجاز به ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر در شيوه‌هاي غير الکترونيکي نيز هستند.

درج عنوان “نوع دوره يادگيري الکترونيکي” در مدارک تحصيلي دانش‌آموختگان الزامي است.

براساس اين آيين‌نامه،‌ تحصيل همزمان دانشجويان دوره‌هاي الکترونيکي در يکي از رشته‌ها يا گرايش‌هاي حضوري، نيمه‌حضوري و يا الکترونيکي دانشگاه‌هاي ديگر در مقطع کارشناسي بدون است. آموزش در مقطع کارشناسي در دوره‌هاي الکترونيکي براي تمام موسسات کشور مبتني بر نظام واحدي است.

حداکثر مدت مجاز تحصيل در دوره‌هاي کارشناسي ناپيوسته ۳ سال ونيم و در دوره‌هاي کارشناسي پيوسته ۷سال است.

در بخش انتقال و ميهماني نيز انتقال به معني تغيير محل تحصيل دانشجو از يک موسسه به موسسه ديگر در همان رشته و همان مقطع تحصيلي است. طبق يکي از مفاد اين آيين‌نامه انتقال دانشجو در نظام يادگيري الکترونيکي ممنوع است.
کد مطلب : 3056
https://aftana.ir/vdcf.tdmiw6dxvgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی