دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جالب است ۰
براي مديراني كه نمي‌دانند در اينترنت چه خبر است

اينترنت پرسرعت اقتصاد جهان را تغيير مي‌دهد

جزئيات گزارش ITU از فعاليت كشورهاي مختلف در حوزه ارتباطات باند پهن
توسعه باند پهن و تغيير آن به سمت باند پهن موبايل به يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي كشورها مبدل شده است.
منبع : هفته نامه عصر ارتباط
توسعه باند پهن و تغيير آن به سمت باند پهن موبايل به يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي كشورها مبدل شده است، شاخصي كه بسياري از دولت‌ها براي توسعه خود براي آن برنامه‌ريزي كرده‌اند اما رضا تقي‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از همان ابتداي روي كارآمدنش در جلسه معروف صبحانه‌خوري اتاق بازرگاني آن را با تجارت پورن مساوي دانسته و اعلام كرده بود نمي‌خواهيم در اين شاخص صد سال ديگر هم اول شويم. 

او كه اعلام كرده بود نمي‌خواهيم در اين شاخص صد سال ديگر هم اول شويم؛ مرده‌شور آن را ببرد؛ بعضي‌ها غيرمستقيم دارند به آن آدرس مي‌دهند اما خيال آن‌ها را راحت كنم كه ما هيچ وقت قرار نيست از اين منظر پيشرفت كنيم، حالا به دنبال آن است تا با توسعه باند پهن كه آن را منتسب به اينترانت مي‌داند و افزايش دسترسي به سرويس‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات توليد ناخالص ملي (GDP) را به ۲ درصد افزايش دهد. براي رسيدن به اين رقم سرمايه‌گذاري زيادي نياز است و بيش از همه به عزمي جزم براي راه‌اندازي و توسعه زيرساخت‌هاي دسترسي به باند‌ پهن نياز دارد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،دسترسي به سرويس‌هاي باند پهن در ايران كمتر از ۲ درصد است و بخش عمده آن ناشي از اعمال محدوديت در واگذاري اينترنت بيش از ۱۲۸ كيلوبيت به مشتركان خانگي است كه توسعه باند پهن در كشور را به چالش جدي سرويس‌دهندگان مبدل كرده است. 

حالا همه دنيا براي مهاجرت به سمت باند پهن شامل باند پهن موبايل و اينترنت موبايل برنامه‌ريزي مي‌كنند و دولت‌ها براي توسعه و بكارگيري آن و تسهيل فرايندها و كارهاي مربوط به خود، مردم و تجارت‌هاي شخصي پيشرو هستند.

امروزه ۱۱۹ كشور معادل ۶۲ درصد از كشورهاي دنيا برنامه و چشم‌اندازي ملي براي توسعه باند پهن در كشور خود ترسيم كرده‌اند و درعوض ۶۲ كشور هنوز برنامه و سياست‌گذاري به هيچ شكلي براي توسعه وسيع آن ندارند.

بر همين اساس اتحاديه بين‌الملي مخابرات (ITU) گزارشي را از وضعيت باند پهن در سال ۲۰۱۲ منتشر كرده است و تاثير آن روي اقتصاد كشورهاي مختلف را به طور خلاصه تشريح كرده است. اقتصادي كه دولت‌ها براي ارتقاي آن تلاش مي‌كنند و در اين گزارش به طور ضمني توسعه زيرساخت‌هاي باند پهن به يكي از موتورهاي محركه اقتصاد كشورها معرفي شده كه بي‌دردسر از ديگر حوزه‌ها سطح درآمدي كشورها را افزايش مي‌دهد.

در اين كشورها افزايش توليد ناخالص ملي بدون راه‌اندازي شبكه‌هاي گوناگون و بدون سرگرم شدن به پروژه‌هاي ريز و تنها با تدوين برنامه و چشم‌اندازي روشن براي راه‌اندازي زيرساخت باند پهن حاصل شده است و مي‌تواند الگوي خوبي براي ايران كه از توسعه باند پهن فراري است، باشد.

آفریقا:ارزش گوشي‌هاي تلفن همراه در آفريقا بيش از هر جاي ديگري در دنيا است. توسعه سريع باند پهن موبايل با گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها طي دهه آينده تاثيرات اقتصادي و اجتماعي بيشتري در آفريقا خواهد گذاشت. منابع پروژه توسعه باند پهن در آفريقا توسط بانك جهاني و بانك توسعه آفريقا تامين شدند كه با نام تغيير روند استفاده از سرويس‌هاي فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات آغاز به كار كرد.

استراليا: مزاياي اقتصادي باند پهن براي استراليا اينطور تخمين زده شده كه به ازاي هر ۱۰ درصد افزايش در ضريب نفوذ باند پهن ۰.۴۴ درصد رشد اقتصادي كشور را به دنبال خودهد داشت.

برزيل: باند پهن در ميان برزيلي‌ها امكان دسترسي به برنامه‌هاي كاربردي محلي از طريق گوشي‌هاي تلفن همراه، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها را فراهم كرده است. در نتيجه توسعه و كاهش هزينه‌هاي باند پهن و بهبود كارآيي‌هاي آن، اين سرويس به اولويت كليدي براي دستيابي به نتايج مثبت ديجيتالي و بهره‌مندي از مزاياي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات مبدل شده است. 

دولت اين كشور براي بهبود پوشش و كاهش هزينه دسترسي به باند پهن توسعه عظيمي از زيرساخت‌هاي باند پهن برزيل را در دستور كار قرار داد و اهداف بلندپروازانه‌اي را براي سه برابر كردن باند پهن خود تا سال ۲۰۱۴ در سر مي‌پروراند. بزگترين پروژه زيرساختي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در برزيل، پروژه باند پهن ملي آن بوده است كه درصدد است تا امكان دسترسي به باند پهن در خانوارهاي با كمترين دستمزد به ويژه در در مناطق محروم و دور افتاده را نيز تضمين كند. 

در برزيل قرار است با هر ۱۰ درصد افزايش ضريب نفوذ باند پهن ۰.۰۶ درصد نرخ بيكاري كاهش يابد. بدين ترتيب اگر نرخ نفوذ باند پهن در اين كشور ۲۰ درصد افزايش يابد، تاثير آن بر تغيير نرخ بيكاري و كاهش آن بيش از ۰.۱۳۸ درصد خواهد بود. توسعه باند پهن در اين كشور مي‌تواند منجر به كاهش نرخ بيكاري به ۴.۰۳ درصد شود و هر يك درصد آن ۰.۰۰۸ درصد بر GDP اين كشور تاثيرگذار خواهد بود.

شيلي: ITU اعلام كرده است كه هر ۱۰ درصد افزايش ضريب نفوذ باند پهن منتج به افزايش ۰.۰۹ درصدي GDP در اين كشور مي‌شود. بكارگيري باند پهن در اين كشور كه به ۹.۸ درصد رسيده است، نرخ رشد اشتغال را به ۱.۷۶ درصد رسانده است و با برنامه‌هاي آتي منجر به ايجاد ۱۱۴ هزار و ۴۲۶ شغل مستقيم و غيرمستقيم مي‌شود و تاثير آن بر رشد GDP نيز به ازاي هر يك درصد تغيير ۰.۰۰۹ درصد خواهد بود. 

اتحاديه اروپا: كشورهاي عضو اتحاديه اروپا طبق مدل بهبود روندها و كسب و كارهاي خود و افزايش تخصص در دانش‌ها و توسعه بازارهاي نوآورانه مبتني بر توسعه باند پهن رشد ۸۲.۴ ميليارد پوندي را در سال ۲۰۰۶ براي خود رقم زدند. مطالعه‌اي مشابه در اين اتحاديه تخمين زده است كه توسعه باند پهن در ابتدايي‌ترين شكل آن منجر به ايجاد يك ميليون و ۷۶ هزار شغل در اروپا مي‌شود و رشد فعاليت‌هاي تجاري مرتبط با باند پهن بين سال‌هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ مبلغ ۸۴۹ ميليارد پوند رشد اقتصادي به دنبال خواهد داشت. از منظر توليدي نيز مشخص شده است كه به ازاي هر يك درصد افزايش در نرخ باند پهن، GDP اين اتحاديه رشد ۰.۰۲۵ درصدي را تجربه خواهد كرد.

هند: باند پهن موبايل مي‌تواند طي دوره سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ رشد ۷۱ ميليارد دلاري براي هند در بر داشته باشد. سود حاصل از پخش تلويزيوني روي گوشي‌هاي تلفن همراه به تنهايي درآمد ۳.۳ميليارد دلاري براي آن خواهد شد. بنابراين پرداختن به موبايل مي‌تواند افزايش ۶۸.۱ ميليارد دلاري سود اين كشور را در پي داشته باشد كه بيشتر آن يعني حدود ۸۳ درصد ناشي از افزايش توليدات در ميان تمام بخش‌ها به دليل توسعه باند پهن خواهد بود. تاثير مستقيم روي رشد اقتصادي و توليدات اين كشور حاكي از آن است كه افزايش يك درصدي در نرخ باند پهن هند تا سال ۲۰۱۵ تاثير ۰.۱۱ درصدي در GDP اين كشور خواهد داشت.
 
در اين كشور باند پهن نزديك به ۹ ميليون شغل مستقيم و غيرمستقيم ايجاد كرده است و ارزش سرمايه‌گذاري هند در اين زمينه زماني مشخص مي‌شود كه بانك Reserve اين كشور تخمين زده است تا سال ۲۰۳۰ به نيروي انساني اين كشور۲۲۰ ميليون نفر ديگر
افزوده خواهد شد و هر ۱۰ درصد افزايش در ضريب نفوذ باند پهن هم منجر به افزايش ۰.۳۱۲۸ درصدي GDP منطقه‌اي آن خواهد شد و هر يك درصد تغيير در نرخ باند پهن ۰.۰۳۱ درصد در توليد ناخالص ملي آن تاثيرگذار خواهد بود.

اندونزي: متغيرهاي باند پهن به شدت در كاهش بيكاري و تاثير منفي آن ميان اندونزيايي‌ها مشهود است. اين بدان معني است كه هر يك درصد افزايش در ضريب نفوذ سرويس‌هاي باند پهن در ميان مردم اندونزي رشد بيكاري را ۸.۶ درصد كاهش مي‌دهد. در اندونزي نيز باند پهن موبايل تاثير ۲۲.۶ ميليارد دلاري بر GDP آن داشته است و تاثير ۲.۹ درصدي مثبت روي آن گذاشته است.

اين افزايش GDP ناشي از افزايش توليدات در بخش سرويس‌هاي مبتني بر باندپهن است و ارايه سرويس‌هاي باند پهن موبايل در باند فركانسي ۷۰۰ مگاهرتز محرك بهتري براي رشد ۰.۴ درصدي سرويس‌ها و ۰.۲ درصدي توليدات در اين صنعت محسوب مي‌شود. اين امر تا سال ۲۰۲۰ منجر به ايجاد ۳۲۷ هزار شغل در اين كشور خواهد شد كه عمده آنها در مناطق روستايي خواهند بود.

اردن: رشد اقتصادي اردني‌ها در بازه زماني سال‌هاي ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به ۴۴ درصد رسيد كه به دليل افزايش چند برابري نرخ رشد باند پهن بوده و تاثير ۰.۹۲ درصدي روي GDP آن گذاشته است.

كره: GDP ساليانه كره تقريبا از مرز تريليون دلار گذشته است و درآمد ۶۸.۳ ميليارد دلاري طي ۶ سال آينده و تا رسيدن به سال ۲۰۲۰ براي اين كشور در بر خواهد داشت كه بخش عمده آن به دليل عرضه باند پهن موبايل روي باند فركانسي ۷۰۰ مگاهرتز است. تحت تاثير تنها يك چهارم GDP اين كشور، ۱۹ هزار و ۶۰۰ تجارت جديد خلق خواهد شد و بيش از ۳۷ هزار و ۸۰۰ شغل كه بيشتر آنها در مناطق روستايي كره هستند، از مشاغل با دانش بالاي فني تا سرويس‌هاي ابتدايي از جمله شبكه‌هاي توزيع توسط اين كمپاني‌هاي جديد ايجاد خواهند شد.

مالزي: افزايش ۱۰ درصدي ضريب باند پهن موجب رشد ۰.۷ درصدي GDP در اين كشور مي‌شود. فرصت‌هاي اقتصادي خلق شده با بهبود دسترسي به باند پهن موبايل ۱۷.۵ ميليارد دلار از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۰ روي GDP اين كشور تاثير خواهد گذاشت. همچنين قرار است باند پهن موبايل ۲.۱ ميليارد دلار ديگر در درآمدهاي اين كشور بين سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ اثر داشته باشد.

نيجريه: در اين كشور باندپهن بي‌سيم مي‌تواند بطور بالقوه بيش از يك درصد روي GDP و ۱.۷ درصد روي GDP غيرنفتي آن تا سال ۲۰۱۵ تاثير بگذارد و سود ناخالص ملي آن در سال ۲۰۱۵ بيش از ۱.۱ ميليارد دلار يا ۰.۲۷ درصد GDP خواهد رسيد.

پاناما: باند پهن موبايل تاثير مثبتي روي توليد ناخالص ملي اين كشور داشته است و ۰.۸۲ درصد آن را تشكيل مي‌دهد و ۱۱.۳ درصد از كل ميانگين رشد اقتصادي اين كشور از سال ۲۰۰۵ را به خود اختصاص داده است.

فيليپين: باند پهن موبايل ۰.۳۲ درصد از توليد ناخالص ملي ساليانه اين كشور را تشكيل داده است كه حاكي از رشد كلي GDP ۶.۹ درصدي اقتصادي آن در طول دهه گذشته است.

قطر: قطر از عدد يك درصدي ضريب نفوذ باند پهن در سال ۲۰۰۴ گذشته است و توانست اين رقم را در سال ۲۰۱۰ به ۳۵ درصد برساند. با چند برابر شدن نرخ باند پهن در اين كشور عربي، تخمين زده مي‌شود كه باند پهن ساليانه ۰.۶۵ درصد از رشد توليد ناخالص ملي اين كشور را تشكيل دهد.

عربستان سعودي: عمده درآمد اين كشور از محل پروژه‌هاي نفتي است اما پيش‌بيني مي‌شود۱۰ درصد رشد در نرخ باند پهن اين كشور، نرخ بيكاري آن را تا ۲.۴ درصد كاهش دهد.

آفريقاي جنوبي: باند پهن بي‌سيم و صنايع مرتبط با آن ۱.۸ درصد توليد ناخالص ملي اين كشور را تا سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص خواهد داد و در حدود ۲۸ هزار شغل مرتبط علاوه‌بر شغل‌هاي ديگري در بيرون اين صنعت ايجاد خواهد كرد. تاثير مستقيم آن روي توليدات و رشد اقتصادي اين كشور حاكي از آن است كه افزايش يك درصدي در نرخ باند پهن منجر به رشد ۰.۱ درصدي توليدات آن مي‌شود.

سريلانكا: طبق اعلام وزارت برنامه‌ريزي و اقتصاد اين كشور، بخش پست و ارتباطات ۱۱.۷ درصد رشد GDP سريلانكا در سال ۲۰۰۹ را به خود اختصاص داده بود. برنامه توسعه و توانمندسازي فناوري اطلاعات و ارتباطات اين كشور با نام سريلانكاي الكترونيكي ۷ سال پيش آغاز شد اما به واسطه آن همچنان پروژه‌هايي در دست اجرا است و برخي نيز بدون نتيجه رها شده‌اند.

سوئد: تاثير اقتصادي توسعه باند پهن و فناوري اطلاعات و ارتباطات در سوئد بسيار عظيم بود و خيلي سريع‌تر به سرانجام رسيد. از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۷ ميانگين توليد ساليانه در سوئد بسيار سريع‌تر از ديگر كشورهاي همتراز با آن بوده است. بطوريكه عليرغم رشد ۲.۳۲ درصدي در سوئد اما اين عدد در ايتاليا ۰.۳۹ درصد بوده است و ميانگين آن در كشورهاي اروپايي ۱.۶۶ درصد بوده است.

تركيه: توسعه زيرساخت‌هاي باند پهن در اين كشور مي‌تواند تاثير زيادي روي رشد اقتصاد آن داشته است. بطوريكه GDP آن را به ارقامي بين ۰.۸ تا ۱.۷ درصد مي‌رساند و بين ۱۸۰ هزار تا ۳۸۰ هزار فرصت شغلي و فرصت‌هاي درآمدزايي نيز در اين كشور ايجاد مي‌كند. براساس طرح مطالعاتي چشم‌انداز باند پهن ملي در تركيه، اين كشور مي‌تواند با توسعه باند پهن ۴.۰۹ تا ۱۰ ميليارد دلار ارزش افزوده براي اقتصاد خود ايجاد كند.

امارات متحده عربي: ميانگين تاثير توسعه باند پهن بر رشد GDP اين كشور كوچك عربي بين سال‌هاي ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ به ۰.۷۹ درصد رسيد.

آمريكا: توسعه باند پهن نرخ رشد ۱ تا ۱.۴ درصدي را در ايجاد شغل بين سال‌هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ در آمريكا داشته است و نرخ رشد شركت‌هاي فناوري آن در همين سال‌ها به ۰.۵ تا ۱.۲ درصد رسيد و ۰.۳ تا ۰.۶ درصد تجارت جديد در بخش فناوري اطلاعات اين كشور ايجاد شد.

ويتنام: رشد اقتصاد سخت ويتنام با افزايش ميزان استفاده از باند پهن همزمان شد. آزادسازي بخش مخابراتي اين كشور منجر به رشد رقابت ميان ۱۱ شركت فعال در اين زمينه شد. ارايه‌دهندگان سرويس، شبكه‌هاي مدرن مبتني بر IP را با زيرساخت‌هاي عظيم فيبر نوري توسعه دادند و به دنبال آن درآمدها نيز افزايش يافت و افراد بيشتري توانستند از پس هزينه‌هاي باند پهن بربيايند.

با اين تفاسير در سطح بين‌الملل ۱۰ درصد افزايش در ضريب نفوذ خانگي باند پهن منجر به رشد GDP كشورها از ۰.۱ درصد تا ۱.۴ درصد مي‌شود. باند پهن به تنهايي تاثير محدودي به عنوان يك پلتفرم فناوري دارد اما به عنوان يك توانمندساز تاثير و كاركردهاي فراواني دارد. اين سرويس تاثير مهمي روي روندهاي اقتصادي و اجتماعي و تغيير شكل اقتصاد كشورها دارد و بايد توسط بيزينس‌ها، دولت‌ها و شهروندان مورد استفاده قرار بگيرد.
 
اين نياز به ايجاد و در دسترس قرار دادن سرويس‌هاي مبتني بر باند پهن و برنامه‌هاي كاربردي كه كارآيي و توليد را افزايش مي‌دهند، دارد و از سوي ديگر بايد ظرفيت استفاده از سرويس‌هاي باند پهن و توليدات آن براي بيزينس‌ها، دولت‌ها و شهروندان در يك مسير توليدي و كارآمد فراهم شود. اين دو براي دستيابي به تاثير بالقوه باند پهن مي‌تواند روي اقتصاد كشورها يك امر ضروري است.

در بازارهاي درحال توسعه تا كشورهاي اروپاي غربي عرضه سطوح مختلف باند پهن تاثيرات جالب توجهي دارد بطوريكه مي‌تواند تاثير ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليارد دلاري در GDP داشته باشد و ۱۰ تا ۱۴ ميليون شغل نيز ايجاد كند.

بطور كلی در كشورهاي با درآمد پايين و متوسط نيز هر ۱۰ درصد افزايش در نرخ نفوذ باند پهن رشد اقتصادي ۱.۳۸ درصدي را به دنبال خواهد داشت كه بيش از كشورهاي با درآمد بالا است و حتي بيش از ديگر سرويس‌هاي مخابراتي تاثيرگذار است.
کد مطلب : 3346
https://aftana.ir/vdch.knxt23nx-ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی