يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
جالب است ۰
همایش محتوای ملی در فضای مجازی برگزار شد:

فضای مجازی ابزار سلطه کشورهاست

قسمت اول
اگر در این دوره که مرزهای مجازی دنیا در حال شکل گیری است، مرزهای خود را توسعه نبخشیم و ایران مجازی قدرتمند را به وجود نیاوریم، در آینده کسی به نیکی از ما یاد نخواهد کرد.
منبع : روزنامه همشهری
نخستین همایش محتوای ملی در فضای مجازی (همایش تهران) صبح امروز چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۸:۳۰ صبح با سخنرانی دکتر سید سعید رضا عاملی، دبیر علمی همایش، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش افتانا(پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، اولین سخنران این مراسم دکتر سید سعید رضا عاملی بود که با اشاره به مقالات ارسالی به همایش گفت: برنامه‌های اجرای این همایش از پنج ماه قبل کلید زده شد و کمیته‌های کاری آن شکل گرفت و علیرغم محدودیت زمان، مجموعه مقالات رسیده به همایش بالغ بر ۵۰ مقاله بود که ۲۲ مقاله آن تایید شد که در کتاب مجموعه مقالات ۷۴۰ صفحه‌ای چاپ شد. وی همچنین اشاره کرد که ۶ پوستر نیز در این همایش انتخاب شده است که در اختتامیه نمایش داده خواهد شد و پوستر برگزیده نیز انتخاب می‌شود.

دکتر عاملی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی گفت: ما باید دو فضای مجازی و فیزیکی را توأمان در نظر داشته باشیم. چرا که در این عرصه اگر یکی را فراموش کنیم، باعث مرگ دیگری و سستی در رسیدن به اهدافمان می‌شویم.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: سخن امروز در زمینه زیرساخت‌های محتوایی و دوفضایی شدن است و کلیه فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما می بایست برمبنای این اصل یعنی توجه به مسئله دوفضایی باشد. ما باید ظرفیت های فیزیکی و مجازی خود را بشناسیم و تفاوت های آنها را نیز درک کنیم. چرا که برای مثال ارتباطات در فضای فیزیکی حضوری است، ولی در فضای مجازی از هر نقطه می توانید محتوا را وارد فضای مجازی کنید. از سوی دیگر زمان، حرکت و سرعت در این فضا معنا ندارد و همه این مسائل اهمیت استراتژیک فضای مجازی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در نسبت بین فضای فیزیکی و فضای مجازی در تولید محتوا ۵ رویکرد وجود دارد که عبارتند از: فضای تکرار منابع جهان مجازی در جهان واقعی، انحصار محتوا در جهان مجازی، انحصار محتوا در جهان واقعی، رابطه تکرار ظرفیتهای جهان واقعی در فضای مجازی، رابطه ترکیبی محتوا در فضای مجازی و واقعی.

عاملی همچنین در بخشی از سخنان خود به نقش کاربر اشاره کرد و گفت: کاربر در میان دو فضای فیزیکی و مجازی در فشار و کشش این دو فضا قرار گرفته است.

وی به دو رویکرد در فضای مجازی اشاره کرد و گفت رویکرد آسیب شناسانه و رویکرد ظرفیتی و راهبردی دو رویکردی است که در فضای مجازی باید به آن توجه کرد.

دکتر عاملی با اشاره به ویژگی‌های برخی شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: ساختار فیس بوک ساختار دوست یابی در دبیرستان‌های آمریکاست.

وی محتواهای تولید شده را در سه دسته آزاد، سازمان یافته خصوصی و سازمان یافته دولتی قرار داده و تصریح کرد: در حوزه تاثیر گذاری محتوا، هدف همه قلمروها تولید و مصرف محتواست اما اولویت با محتوای دولتی است.

دکتر عاملی اضافه کرد که در پایان این همایش علمی، به نویسنده مقالات برگزیده جوایزی تقدیم خواهد شد. پروفسور تامسکن یکی از پژوهشگران حوزه فضای مجازی دانشگاه کارولینای شرقی پیامی به این کنفرانس داد.

همچنین دکتر اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رئیس همایش نیز گفت: فضای مجازی بهترین فرصت را برای نشر و گسترش اندیشه ها و محتوای بومی فراهم می آورد تا بتوانیم در سرزمین دشمن و البته با تاکتیک خودی و بومی مبارزه کنیم.

صلاحی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت محمد مصطفی (ص) و دهه فجر از کلیه اعضای کنسرسیوم محتوای ملی تشکر و قدردانی کرد و گفت: اگر بخواهیم یک مبانی علمی داشته باشیم، ناگزیر از شکل بخشی مفروضاتی هستیم.

دکتر صلاحی ادامه داد: یکی از مفروضات در مباحث علمی، این می‌تواند باشد که بعضی از ابزارها به عنوان ابزار سلطه تلقی می شوند. محیط مجازی با اینکه ۵۰ سال بیشتر عمر ندارد ولی، ابزار سلطه کشورهای قدرتمند تلقی می شود و ماهیت آن دگرگون کننده است.

وی افزود: جز ذات مقدس الهی که خیر محض است، همه مخلوقات و مصنوعات، ترکیبی از خیر و شر است و هنر انسان می بایست مبدل کننده تهدید به فرصت باشد، به نحوی که استفاده از هر ابزاری را در مسیر خیر قرار دهد. از تهدیدها فرصت بسازد و از فرصتها بهره ببرد.

اسحاق صلاحی همچنین گفت: مصنوعات و مخلقات ترکیبی است از خیر و شر، محیط مجازی نیز مصنوع دست بشری است بنابرین میتواند ترکیبی از خیر و شر باشد

رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید محتوا در سه حالت قرار می‌گیرد یا نافع است، یا غیر نافع و یا مضر.
وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تابستان ۹۰ در زمینه نوع محتوای کتاب‌ها که می‌تواند به صورت‌های مفید، غیر مفید و مضر باشد، تأکید کرد: این یک مقررات کلی است که همه مفاهیم و پدیده ها دارای این سه بعد است و هنرمندی ما باید تبدیل داده به اطلاعات و دانش و در نهایت حکمت باشد؛ حکمتی که جایگاه یک اندیشمند مسلمان و غیرمسلمان را مشخص می‌کند.
صلاحی گفت: آن چه که می‌بینیم و آنچه که دارد اتفاق می‌افتد، مصداق همان کوه یخی است که ما فقط نوک آن و یک پنجم آن را می‌بینیم و هدف همایش‌هایی از این دست آن است که جنبه‌های پنهان این موضوعات را بررسی و واکاوی کند.

دکتر صلاحی با بیان اینکه بهترین دفاع در زمینه راهبرد سازی، حمله است، گفت: بهترین حمله هم نبرد در سرزمین دشمن با تاکتیک، تکنیک و راهبردهای خودی است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم در سرزمین خودی با تکنیک دشمن با او مبارزه کنیم یا در سرزمین خودی با تکنیک خودی با دشمن بجنگیم یا در سرزمین دشمن با تکنیک دشمن با او مبارزه کنیم.

رئیس این همایش در پایان سخنان خود بار دیگر بر پیگیری مطالبات رهبر معظم اتقلاب در حیطه فضای مجازی و اهتمامی که ایشان نسبت به این زمینه دارند اشاره نموده و گفت: آثار استفاده از فضای مجازی می بایست در زندگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی حاکم باشد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این مهم باید در همه جامعه و برای تمامی افراد و اقشار گوناگون قابل بهره برداری باشد تا انشاالله تهدیدات فضای مجازی مبدل به فرصت سازنده شود.

پایان بخش برنامه افتتاحیه اولین همایش تهران نیز سخنرانی دکتر مهدی اخوان، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور بود.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: از زمان تشکیل این شورا، انرژی و دقتی که مقام معظم رهبری شخصاً به این موضوع تخصصی داشته‌اند، مثال زدنی است. وی این توجه را نعمتی برای فضای مجازی دانست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: حضرت آقا بارها و بارها تاکید فرموده‌اند که اصل محتوا است و نسبت به همه موارد دیگر اولی است و هدف از تحقق مسائل دیگر، رسیدن به محتوا است و اگر به محتوای صحیح نائل نشویم، در کار خود موفق نبوده‌ایم.

دکتر مهدی اخوان گفت: هم اکنون مرزهای نوینی در عرصه مجازی در حال شکل گیری است و رهبر معظم انقلاب اهتمام ویژه‌ای نسبت به فضای مجازی دارند.

دکتر اخوان گفت: اگر در این دوره که مرزهای مجازی دنیا در حال شکل گیری است، مرزهای خود را توسعه نبخشیم و ایران مجازی قدرتمند را به وجود نیاوریم، در آینده کسی به نیکی از ما یاد نخواهد کرد.

وی افزود: اکنون در حوزه‌های سخت افزاری و یا همان زیرساخت که به آی سی تی مشهور است، در حوزه امنیت فضای مجازی و همچنین از همه مهم تر در حوزه محتوا شورای عالی فضای مجازی سیاست گذاری‌های بسیاری داشته و برنامه ریزی‌های فراوانی در دست اقدام دارد.

مهدی اخوان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: انتقادی که ما به شبکه‌های اجتماعی داریم، این است که برخلاف ادعای غربی‌ها که می‌گویند هیچگونه ممیزی بر این شبکه‌ها اِعمال نمی‌شود، معتقدیم این یک دروغ بزرگ است؛ این ممیزی دارد اتفاق می‌افتد، اما آنقدر هوشمندانه انجام می‌شود که در اذهان عمومی کمترین حسِ محدودسازی درباره آن وجود ندارد.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین همایش هایی که در واقع گام برداشتن در مسیر خواسته های رهبر معظم انقلاب هست و با پیگیری سیاست هایی نظیر سرعت بیشتر و قیمت ارزانتر برای محتوای ایرانی و کاربران این محتوا به اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این عرصه مهم جامه عمل بپوشانیم.
کد مطلب : 4660
https://aftana.ir/vdch.-nkt23n-vftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی