شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
جالب است ۰
هر چقدر مدل‌ها و رنگ‌های بیشتری را می‌بینید، وسواس‌تان بیشتر می‌شود كه كدام یك از اینها می‌تواند نظر دوستم را به خود جلب كند. در نهایت شاید راه‌حل ساده این باشد كه با دوست خود تماس بگیرید و شروع به توصیف رنگ و اندازه و مدل مورد نظر كنید.
منبع : جام جم
 هر چقدر مدل‌ها و رنگ‌های بیشتری را می‌بینید، وسواستان بیشتر می‌شود كه كدام یك از اینها می‌تواند نظر دوستم را به خود جلب كند. در نهایت شاید راه‌حل ساده این باشد كه با دوست خود تماس بگیرید و شروع به توصیف رنگ و اندازه و مدل مورد نظر كنید.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، بشر بنا بر عادت، حجم زیادی از اطلاعات مورد نیاز روزانه خود را از طریق چشمانش دریافت می‌كند، پس از چند دقیقه تشریح ویژگی‌های جنس یا رنگ لباس، بازهم ممكن است به نتیجه مطلوب نرسید و نتوانید انتخاب مناسبی را انجام دهید.

همانجا به احتمال زیاد این جمله از ذهن‌تان می‌گذرد كه «شنیدن كی بود مانند دیدن» و شاید با خود بیندیشید چه خوب می‌شد اگر می‌توانستید حین خرید، كالای مورد نظرتان را در همان لحظه به دوست‌ یا اعضای خانواده نشان دهید.

این یكی از ساده‌ترین كاربردهای نسل سوم ارتباطات موبایلی است.‌ شبكه نسل سوم یا ۳G تكنولوژی‌ای است كه برای نخستین بار سال ۱۳۷۹ به بازار جهانی عرضه شد و كمی بعد یعنی تا سال ۱۳۸۳ ضریب نفوذ آن در برخی كشورها به چیزی حدود ۹۰ درصد افزایش یافت.

این فناوری، دسترسی به اینترنت پرسرعتی نظیر همان اینترنت ای‌دی‌اس‌ال كه امروزه در بیشتر منازل یافت می‌شود را روی تلفن همراه و در حین حركت از طریق شبكه‌های مخابراتی نوین تلفن همراه و در هر مكانی میسر می‌سازد.

غیر‌از سرویس اینترنت پرسرعت در حین حركت، تماس تصویری نیز قابلیت دیگری است كه توسط شبكه نسل سوم به مشتریانش عرضه می‌شود. به این ترتیب آن دوربین كوچكی كه جلوی گوشی‌تان همیشه خاك می‌خورد و بیشتر جنبه تزئینی داشت با استفاده از شبكه نسل سوم، پنجره جدیدی را به سوی‌‌ شما می‌گشاید. 

نسل سوم در ایران

الان یك سالی می‌شود ایرانی‌ها با سال‌ها تاخیر به امكانات نسل سوم ارتباطات موبایلی دسترسی پیدا كرده‌اند، اپراتور سوم كشور كه توانست پس از گذشت دو سال كم‌كم راه خود را از میان انواع و اقسام موانع باز كند، گسترش و توسعه شبكه نسل سوم را برای اولین بار در كشور به عهده گرفته است.

این اپراتور نو پا و جوان در كنار همه امكانات نسل سوم ارتباطات، قابلیت برقراری مكالمه تصویری بر بستر تلفن همراه را هم ارائه كرده است؛ قابلیتی كه این روزها حساسیت‌های زیادی برانگیخته و به موضوعی داغ تبدیل شده است.

تا جایی كه كمیته ویژه‌ای در مجلس شورای اسلامی سرگرم بررسی ادامه فعالیت یا توقیف كامل این سرویس‌دهنده ایرانی است.

این اتفاقات در حالی رخ داده است كه دنیا در حال بازنشسته‌كردن همین نسل سوم ارتباطات موبایلی و جایگزین كردن آن با شبكه نسل چهارم است كه امكانات و سرعت بسیار بالاتری را به مشتركان ارائه می‌كند.

در نگاه اول، امكان مكالمه تصویری فقط به درد سرگرمی و خنده و شوخی می‌خورد، اما بد نیست توجه داشته باشید سرویس پیام كوتاه نیز در بدو آغاز به كار خود تنها ابزاری برای ارسال لطیفه و پیام‌های غیرضروری بود، اما خیلی زود به ابزاری برای كار و حتی تجارت تبدیل شد.

این روزها شما می‌توانید بسیاری از خدمات روزانه مورد نیاز خود شامل امور بانكی یا امور اداری و حتی خرید را تنها با ارسال یك پیامك انجام دهید.‌

خیلی سریع و گذرا به كاربردهای احتمالی سرویس تماس تصویری در آینده نگاهی بیندازیم و ببینیم این خدمت نوین چگونه می‌تواند زندگی‌ ایرانی‌ها را سهل‌تر كند. البته توجه كنید این كاربردها با چند دقیقه فكر كردن به ذهن ما رسیده است و به یقین این فهرست می‌تواند خیلی طولانی‌تر از این حرف‌ها باشد. 

پزشكی از راه دور

سال‌هاست پزشكی از راه دور در دنیا عملی شده است، اما تا امروز این خدمات تنها مبتنی بر زیرساخت‌های ماهواره‌ای بود.

این خدمات در ایران به دلیل همان زیرساخت‌های گران‌قیمت چندان عملیاتی نشده و در حد چند طرح آزمایشی باقی مانده است.

در كشور ما تجمع پزشكان حاذق و متخصص، در شهرهای بزرگ است، در حالی كه در بسیاری از شهرهای كوچك و روستاها مردم به خدمات پزشكی تخصصی احتیاج دارند.

یكی از كاربردهای اولیه سرویس تماس تصویری می‌تواند توسعه خدمات یك پزشك متخصص به روستاهای دورافتاده باشد، به این طریق كه برای مثال بیماری كه در روستای كیله كبود كردستان ساكن است و حداقل امكانات و زیرساخت‌ها را در اختیار دارد می‌تواند با هزینه پایین و بدون نیاز به سفری وقتگیر، خطرناك و پرهزینه به شهرهای بزرگ، نشانه‌های ظاهری بیماری خود را با یك گوشی تلفن همراه متصل به نسل سوم شبكه به پزشك معالج نشان دهد و راهنمایی‌های لازم را دریافت كند.

این معاینه از راه دور می‌تواند جلوی خیلی از مسافرت‌های درمانی غیرضروری را بگیرد. موانع موجود فعلی در مسیر عملی شدن خدمات پزشكی از راه دور كه عبارت از زیرساخت‌های ماهواره‌ای، تجهیزات گران و لزوم تمركز آنها در مركزی كه اپراتور دوره دیده داشته باشد توسط ارتباطات نسل سوم و یك گوشی تلفن همراه هوشمند بسرعت از میان برداشته می‌شود، امكاناتی كه امروزه در دسترس همگان قرار دارد و به این ترتیب هزینه‌ها كاهش می‌‌یابد و میزان دسترسی افراد به این نوع خدمات بسیار گسترده‌تر می‌شود.

آموزش مجازی

همان مشكل تمركزی را كه در مورد پزشكان متخصص و ماهر ذكر شد، می‌توان درباره استادان دانشگاه و معلمان خوب هم دید.

جدای از آن چند سالی است بحث آموزش مجازی در ایران بر سر زبان‌ها افتاده است و هر از گاهی اخباری هم در مورد آن شنیده می‌شود، اما بازهم به دلیل مشكلات و هزینه‌ بالای زیرساخت‌ها در این بخش، توسعه آموزش مجازی در ایران پیشرفتی لاك‌پشتی داشته و اگر دستاوردی هم حاصل شده بیشتر جنبه طرح نمونه داشته است.

با استفاده از تماس تصویری شبكه نسل سوم، دانشگاه و مدارس مجازی نیز مفهوم ملموس‌تری پیدا می‌كنند و دانشجویان بیشتری بخصوص آنها كه مشغول به كار هستند، می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

موضوع مهم‌تر این‌ كه یك استاد دانشگاه یا معلم می‌تواند همزمان چند كلاس را چهارگوشه كشور و حتی خارج از مرزهای ایران اداره كند.

در حقیقت، دیوارهای كلاس درس از میان برداشته می‌شود و آموزش با كیفیت برای تعداد بیشتری از جوانان از روستانشینی در كویر ایران تا جوانكی سیستانی در مرز ایران و پاكستان فراهم می‌آید، اما غیر از درنوردیدن مرزهای كلاس فیزیكی و بهره‌مند شدن تعداد بیشتری از جویندگان علم از دانشگاه مجازی، آن طرف قضیه را هم می‌توان در نظر گرفت كه استادان به اصطلاح پروازی دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه و پذیرش خطر سفر را برای رسیدن به كلاس‌های خود در شهر یا كشور دیگری ندارند، بلكه می‌توانند با امكانات ابتدایی و هزینه كم، كلاس‌های خود را در هر نقطه‌ای برگزار كنند.

به غیر از آموزش از راه دور، كنفرانس‌های ویدئویی كارشناسان و خبرگان ایران خارج از كشور نیز می‌تواند با سهولت بیشتر و بدون نیاز به زیرساخت‌های پیچیده و گران‌قیمت انجام شود.

در نظر داشته باشید این كارها را امروز هم می‌توانید با دسترسی به اینترنت پرسرعت انجام دهید، اما با اطمینان می‌توان گفت سهولت انجام این كار با یك تلفن همراه غیرقابل مقایسه با هر ابزار دیگری است. 

صنعت

امروزه در بخش‌های مختلفی از صنعت، كنترل از راه دور ابزاری مناسب برای تعمیر و بازبینی قسمت مشخصی از یك ماشین، دستگاه یا خط تولید است. برای مثال تصور كنید شركتی خط تولید ساخت خود را به مشتریانی در شهر‌های مختلف كشور فروخته است.‌

حال اگر قرار باشد مشكلی در خط تولید پیش بیاید و یك تعمیركار اعزام گردد، بزودی شركت مورد نظر ما با مشكلات زیادی روبه‌رو خواهد شد، اما آمار واحدهای خدمات پس از فروش نشان می‌دهد بسیاری از این اشكالات و ایرادات را می‌توان از راه دور و با چند توصیه ساده حل نمود، اما آنچه این تعمیر از راه دور را سخت می‌كند، فهمیدن اشكال پیش آمده در سیستم است كه مانند مثال خریدی كه ابتدای مطلب آمده بود یك ارتباط تصویری سهل‌الوصول و ارزان می‌تواند چاره درد باشد. 

ربط ۳G به چاقو

این موارد نمونه‌های كوچكی از كاربردهای گوناگون فناوری ‌است‌ كه بتازگی وارد كشورمان شده، اما حالا حرف و حدیث‌هایی درباره ضررهای احتمالی راه‌اندازی این سیستم شنیده می‌شود. این همان لحظه‌ای است كه فرهنگ و طریقه مصرف صحیح از یك ابزار اهمیت خود را نشان می‌دهد. مهم نیست آن ابزار مدرن، پیچیده و جدید باشد یا ساده و قدیمی.

رایانه، اینترنت، تلفن همراه و از این دست می‌توانند در عین مفید و سودمند بودن آسیب‌رسان و مضر هم باشند، درست مانند یك چاقو.

همان چاقویی كه در دستان یك آشپز ماهر، مواد خوراكی خام را به یك وعده غذایی دلچسب تبدیل می‌كند، در دستان یك تبهكار می‌تواند جان انسانی را بگیرد. این مصداق می‌تواند در مورد فناوری نیز به كار گرفته شود؛ همین فناوری كه زندگی بشر امروز را سهل و آسان كرده است می‌تواند در صورت استفاده ناصحیح برای وی دردسر‌ساز شود.

سختگیری درباره ورود فناوری‌های نوین به داخل كشور، بخصوص آنها كه با توجه به فرهنگ و آداب اجتماعی سرزمین دیگری طراحی شده‌ ، پسندیده است.

سرعت عمل قانونگذاران و مجریان نیز در بررسی و نظام‌مند ساختن ورود یك ابزار یا فناوری جدید می‌تواند بسیاری از این نگرانی‌ها را رفع كند، اما پاك كردن صورت مساله و بستن درها به روی دنیای آینده را نمی‌توان به‌عنوان راه‌حل برگزید.
کد مطلب : 5024
https://aftana.ir/vdcc.iqpa2bqx0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی