يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
جالب است ۰
کاربري‌هاي حساسي مانند مراکز داده بايد در تمام شرايط سطح دسترس‌پذيري بسيار بالايي داشته باشند.

کاربري‌هاي حساسي مانند مراکز داده بايد در تمام شرايط سطح دسترس‌پذيري بسيار بالايي داشته باشند. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، کاربري‌هاي حساسي مانند مراکز داده بايد در تمام شرايط سطح دسترس‌پذيري بسيار بالايي داشته باشند، بنابراین ضروري است که دسترس‌پذيري اين سيستم‌ها هميشه تضمين شوند و آنها را به نحوي بهينه‌سازي کرد که نيازي به تعمير و نگهداري با ايجاد خلل و وقفه در ارائه خدمات نداشته باشند. 

براي اين کار سه روش وجود دارد:
• Hot Plug
محصولات هات پلاگ را مي‌توان زماني که به منبع تغذيه متصل هستند قطع و وصل کرد. ازاين‌رو انعطاف‌پذيري زيادي براي ادامه کار دارند. 

• Hot Swap
مي‌توان اجزاي هات سواپ را زماني که به منبع تغذيه متصل هستند، تعويض کرد، بنابراين تداوم بهينه خدمت‌رساني در تمام شرايط را دارا هستند. 

• معماري ماژولار
اين روش نصب مقياس‌پذير بدون از دست دادن عملکرد را امکان‌پذير مي‌سازد. 

سامانه‌هاي هات پلاگ
اين روش، تجهيزات را قادر مي‌سازد تا زماني که به جريان انرژي وصل هستند، متصل/قطع شوند، بدون اينکه خللي در سيستم ايجادشده و آسيبي به ديگر تجهيزات برسد. 

مي‌توان سيستم‌هاي هات پلاگ را در اجزاي مختلفي از تجهيزات پياده‌سازي کرد، مانند پنل الکتريکي ولتاژ پايين، راهکارهاي توزيع انرژي در اتاق کامپيوتر، تجهيزات آي تي و غيره. 

آیا می‌خواهید تعمیر و نگهداری را بدون ایجاد وقفه در خدمات انجام دهید؟ 

پنل الکتريکي ولتاژ پايين
در استاندارد IEC ۶۱۴۳۹ که پنل‌هاي الکتريکي ولتاژ پايين را مديريت مي‌کند، مفهوم اتصال/انقطاع که مربوط به الزامات به‌روزرساني پنل هستند، ضروري است. به‌منظور تحقق اين الزامات، گروه Legrand از دو شاخص استفاده م‌يکند که اطلاعاتي را در مورد سطح تداوم خدمات يک پنل الکتريکي ارائه مي‌دهد. اين شاخص‌ها بر طبق ويژگي‌هاي پنل و اجزاي آن، به آن نسبت داده مي‌شود: شاخص سرويس و شاخص سيار بودن. 

شاخص سرويس (IS)
هدف اين شاخص اين است که سطح خدمات ارائه‌شده توسط هر نوع پنل توزيع ولتاژ پايين را تعريف کند که تحت شرايط مختلف کاري، حين سه فاز عمر آن (عمليات، تعمير و نگهداري، به‌روزرساني) بررسي مي‌شود. اين شاخص به فرم يک کد سه‌رقمي است. اين شاخص، از طريق حق انتخابي که به کاربران مي‌دهد، در افزايش تداوم خدمات و امنيت تجهيزات نصب‌شده مؤثر است. اگرچه اين شاخص در مجموعه استانداردهاي IEC ۶۱۴۳۹ بيان نشده است، قطعاً برخي هم‌بستگي‌ها با «شاخص سياربودن» دارد. 

استانداردها
گام نخست در افزايش مقياس منابع انرژي اين است که يک «تحليل قدرت (توان)» انجام دهيم تا اطمينان حاصل کنيم که منابع برق کافي براي تمام دريافت‌کننده‌هاي انرژي در مراکز داده موجودند: روشنايي، گرمادهي، تهويه، تجهيزات و ... البته رک‌ها و سيستم‌هاي IT. اين تحليل توان بايد شرايط استفاده، حالت‌هاي ممکن خاموشي (بدون برق) و حتي تداخل‌هاي الکترومغناطيسي (هارمونيک‌ها) را در رابطه با تداوم خدمات و صرفه‌جويي در انرژي مدنظر قرار دهد. کيفيت انرژي (استاندارد EN ۵۰۱۶۰) و شرايط توزيع (تأمين‌کنندگان، اپراتورها، نسبت منابع تجديدپذير) نيز ازجمله پارامترهايي هستند که بايد در اين زمينه مديريت شوند. استاندارد EN ۵۰۶۰۰-۱ نيز در مورد طراحي کلي زيرساخت‌هاي مراکز داده توصيه‌هايي را ارائه مي‌دهد. استانداردهاي EIA/TIA ۹۴۲-A (نسخه آمريکايي) و EN ۵۰۶۰۰-۲-۲ (نسخه اروپايي) توصيه‌هايي را در مورد توزيع انرژي، به‌ويژه براي شاخص خدمات و شاخص سيار بودن ارائه مي‌دهد. 

The Green Grid که يک سيستم مرجع بين‌المللي است نيز توصيه‌هايي را در مورد سيستم‌هاي توزيع انرژي ارائه مي‌دهد. علاوه بر استانداردهاي مشخص، لازم است که از استانداردهاي امنيتي مربوط به تجهيزات الکتريکي و تجهيزات پردازش داده‌ها تبعيت کرد. 

لازم به ذکر است که نسخه PDF یک اینفوگرافی با عنوان «برنامه‌ریزی یک مرکز داده آینده‌نگر» از لینک فایل ضمیمه در بالای همین مطلب قابل دریافت است که به بررسی روندهای کنونی در سرمایه‌گذاری روی مراکز داده می‌پردازد. 

مرجع: خبرنامه اختصاصی شرکت پیشرونگار هدف- شماره اول

کد مطلب : 9885
https://aftana.ir/vdcb.wb9urhbwsiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی