پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
جالب است ۰
علیرضـا عابدی نـژاد

کارآفرینی در ICT می تواند مشکل توسعه یافتگی را حل کند

عضو شورای سیاستگذاری همایش EMIC Tech 2012
حتی شـرکت مـا هم ابتـدا از یک مجموعـه ۲ نفــره شروع شـد و الان۲۰۰ نفـر پرسنـل دارد. در نتیجه بحث کارآفـرینی در این حـوزه را می تـوان خیلی خوب مدیریت و هـدایت کـرد
علیرضـا عابدی نـژاد، مدیـرعـامل شـرکت موفـق داده پردازان دوران است، شرکتـی که به سبب استـراتژی تولیـد محور خود به راحتی در جمع شرکت های کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران جای می گیرد. در ادامه گفتگویی را با وی می خوانیم و نظـر او را در مورد این همـایش جویا می شویـم.

لطفا شـرکت دوران را معرفی کنیـد.
شرکت داده پـردازان دوران در ۱۳۷۸تاسیس شد. ایـن شرکت در زمینه های مختلفی در حوزه آی تی فعالیت می کند که مهمتـرین زمینه فعـالیت این شرکت در حوزه امنیت اطلاعات است. در کنار بحث امنیت در زمینه ERP وپرتـال های سازمانی و نهایتا خدمات شبکه نیز فعالیت زیادی انجام داده ایم.

اگر بخواهم
به بخش امنیت بیشتر اشاره کنم باید بگویم که ما یکی از چهـار شرکتـی هستیم که پـروانه بهـره بـرداری در حـوزه ISMS داریم و همچنیـن دوران از معـدود شرکت هـایی است که تولیـدات بومی خود را در حوزه هـای مختلف امنیت اطلاعـات عرضه می کند که از آن جمله می توان به فایروال هـا و UTM هـا اشـاره کرد.

در زمینـه ERP هم می تـوان به جـرات گفت که شرکت دوران یکی از مجرب تـرین تیم های کشور را در اختیـار دارد که پروژه هایـی را هم بر این مبنا در کشـور انجـام دادیـم که می توان به پـروژه ERP آستـان قدس رضوی اشـاره کرد. در بحث پرتـال هـای سازمـانی هـم محصولات بومـی را عرضـه می کنیـم. ضمن آنکه مجوعـه دوران در حـال حـاضر نـزدیک به دویست نفـر نیـروی انسـانی دارد.

مجموعـه دوران از شرکت هـایی است کـه بسیـاری از محصولاتش کاملا بومی است، چرا این استـراتژی را انتخاب کردید؟
بالـغ بر نود درصـد فعـالیت شـرکت دوران روی محصـولات داخلـی است و تنها ده درصـد روی محصولات خارجی تمرکز داریم. ما همیشـه بر این عقیـده بوده و هستیـم که کشـور مـا در بعضـی از حـوزه ها نیاز جدی به محصولات بومی دارد و شاید دلیـل اصلـی تمرکز ما بر این محصولات این است که ما نیاز بازار را توانستیم به خوبی احساس کنیم.

به عنوان
مثال در حوزه امنیت اطلاعـات گرایش زیـادی در سازمـان ها و ارگان های دولتی وخصوصـی وجود دارد که از محصـولات امنیتی بومی استفـاده کنند. شاید ما این موضوع را ده سال پیش، پیش بینی کردیم و از همان زمان روی این حوزه کار کردیم. در واقع تیمی را برای این کار آماده کردیم که روی تولید محصولات داخلی کار کند تا بتوانیم جوابـگوی نیاز بازار باشیم.

خوشبختـانه امـروز مجموعـه دوران طیف وسیعـی از محصولات مختلف را به صـورت بومی تولیـد و ارائـه می کند و ما جـزء معـدود شرکت هایـی هستیم که می توانیـم را ه حل هـای کاملا بومی را در حوزه هـای مختلف ارائـه دهیـم.

با توجـه به موفقیت های شمـا در حـوزه آی تـی پرداختن به موضـوع کارآفـرینی را خصوصـا با توجه به شرایط حال حاضـر کشور و جهان، چگونه ارزیابی می کنیـد؟
اشـاره کاملا درستی کردید، مردم کشور ما از ضریب هوشی متوسط و رو به بالایی برخوردار هستند، هرجـا که مسابقات و المپیـادهایی برگزار می شـود کشور ما رتبه های خوبی کسب کرده است، از طرفی می دانیم که متوسط رده سنی در کشورمـان جـوان است و همچنین در حال حاضر نیروی بیکار تحصیـل کرده بسیـاری در کشور داریم. از طرف دیگر اگر با شرکت های نرم افزاری صحبت کنید متوجه می شوید که همه این شرکت هـا مشکـل نیروی انسانـی خوب و متخصص دارنـد.

باید دید مشکل از کجاست. شاید مشکل مدیریتی وجود دارد که نمی توانیـم آنهـا را کنـار هم بگذاریم.ما اگر به درستی در کشـور سرمایه گذاری کنیـم تا حـدودی مشکـل بیکاری حـل می شود. از آنجـا که صنعت آی تی صنعت پرتحولی است با آموزش تخصصی نیروی انسانی می توانیـم مشکل بیکاری را تا
حدودی مرتفع کنیم.

مـن در سفـری که حـدود ۸ سـال پیـش به کشـور هند داشتـم از چندین شرکت هنـدی پرسیـدم که اگـر قرار باشـد نیروی متخصصی بالـغ بر ۳۰۰ نفر را ظرف مدت کوتاهـی استخـدام کنیـد، چقدر طول می کشد، اکثرا اظهار کردند که ظرف مدت یک هفته می توانند این تعداد نیرو را جمع آوری کنند. حال بیایید همین سئـوال را از مدیران آی تی ایرانی بپرسید، جواب مشخـص است. این مسئـله نشـان می دهـد که ما چقـدر در حـوزه آی تـی عقب هستیم.

در هنـد نیروی انسـانی آزاد را خیـلی خوب توانسته اند آموزش دهنـد و مـدیریت کنند و به همین دلیـل توانستـه انـد صـادرات نـرم افزار را بالا ببـرند.

باید بگویم که خوشبختـانه در حوزه آی تی فضـای بسیـار زیـادی بـرای کارآفرینـی وجـود دارد. نـرخ متـوسط سرمایه گـذاری برای کارآفرینـی هر نفـر در سایر شغلها و صنـایع بالغ بر ۵۰ تا۱۰۰ میلیون تومان است اما در حوزه آی تی هر کسـی با یک کامپیـوتر در خانه و اندکی سرمایه می تواند کاری را در خانه اش آغازکنـد به شرطی کـه درست آموزش دیده باشد و مدیریت شود.

شرکت هـای بزرگ در دنیا مثـل گوگل، اپل، اچ پی و... هـمه از ابتـدا به همین نحـو شـروع به فعـالیت کردند حتی شـرکت مـا هم ابتـدا از یک مجموعـه ۲ نفــره شروع شـد و الان۲۰۰ نفـر
پرسنـل دارد. در نتیجه بحث کارآفـرینی در این حـوزه را می تـوان خیلی خوب مدیریت و هـدایت کـرد.

با توجـه به مسائلی که مطـرح کردیـد، به نظر شما در این همـایش باید بیشتر به چه نکاتـی توجـه کرد؟
اگر ما این همایش را به عنوان جرقه ای بدانیم که بتواند تلنگـری برای ذهن دولت مـردان باشد تا توجـه بیشتـری به فرصت هـایی که در حـوزه آی تـی وجـود دارد بکننـد، می توانند هم مشکل بیکاری را حـل کنند و هم مشکل صنعت را و عـلاوه بر آن مشکل توسعه یافتگی را. این همایش می تواند تلنگری باشد برای اینکه این مسائل به چشم بیاید و قطعا می تواند در آینده کشورمان موثر باشد.

فرصت های بسیاری وجود دارد که اگر این همـایش جهت دهی مناسبی داشته باشد می تواند این فرصت ها را خوب سمت و سو دهد. مجموعه دوران هم حتما در این همایش شرکت می کند و تا آنجا که بتواند کمک می کند تا نقشـی سازنده در این همایش داشته باشد.

حـرف آخـر؟
با توجه به وجه تسمیـه امسـال که سـال تولیـد ملـی و حمـایت از کار و سرمـایه ایرانی است ، موضـوع این همـایش می تواند یک فرصت منـاسب برای کل کشور باشدکه بتوانند بسیار پررنگ تر از گذشته در حوزه آی تی گام بردارند.
کد مطلب : 1485
https://aftana.ir/vdcj.oevfuqexisfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی