شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
جالب است ۰
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ساختار حکمرانی فضای مجازی در کشور یکپارچگی ندارد گفت: در تهیه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اصلاً با شورای عالی فضای مجازی مشورت نشده است.
منبع : خبرگزاری مهر
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ساختار حکمرانی فضای مجازی در کشور یکپارچگی ندارد گفت: در تهیه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اصلاً با شورای عالی فضای مجازی مشورت نشده است.
 
به گزارش افتانا، محمدحسن انتظاری، عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به عدم یکپارچگی شناخت از فضای مجازی و تعریفی که بخش‌های مختلف کشور از فضای مجازی دارند گفت: تعریف و هویت فضای مجازی حتی در میان تصمیم گیران مختلف در قوه مقننه و دولت یکپارچگی ندارد و این موضوع مانع آن می شود که تصمیم گیری ها و قانون گذاری‌ها باهم یکسو نباشند و نتوانند هم افزایی داشته باشند. بنابراین مشکل زیادی برای کشور ایجاد کرده و با توجه به قوانینی که جدیداً ارائه می‌شود مثل برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی و… به نظر می‌آید این عدم یکپارچگی در حوزه فضای مجازی در حال تشدید است.
 
وی با اشاره به افزایش درهم تنیدگی فضای مجازی با فضای حقیقی افزود: اگر بخواهیم فضای مجازی را از فضای حقیقی جدا کنیم به تصمیم گیری های درستی نخواهیم رسید. در کارگروه‌های تخصصی شورای عالی فضای مجازی به این نکته رسیده‌ایم که فضای مجازی، فضای تمدنی جدید و فضایی است که بستر زندگی فرهنگی اجتماعی و هویت افراد جامعه یعنی تمدن انسانی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه پیدا کرده است.
 
انتظاری در ادامه با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری، تمدن نوینی در حال ظهور است و فناوری در خدمت انسان است، افزود: بعضی بخش‌ها صرفاً نگاه فناوری به فضای مجازی دارند و فضای مجازی را زیرساخت و فیبرنوری می‌بینند. برخی‌ها به بخش‌های انسانی و محتوایی فناوری توجه دارند. این در حالی است که همه حوزه‌های حقیقی در فضای مجازی وجود و با هم پیوند عمیق دارند. باید یک نگاه تمدنی و تمدن نوین به فضای مجازی داشت.
 
وی در ادامه به نبود یکپارچگی فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل عدم یکپارچگی در فضای مجازی مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۰ شورای عالی فضای مجازی را تشکیل داد و در حکم تأسیس فرمودند که این شورا مرکز تصمیم‌گیری، هماهنگی و سیاست‌گذاری در فضای مجازی است و این بدین منظور است که بخش‌های مختلف کشور باید از این شورا سیاست‌های نهایی شان را دریافت کنند. این در حالی است که ما شاهد هستیم در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اصلاً با شورای عالی فضای مجازی مشورت نشده است.
 
انتظاری در ادامه با بیان اینکه بخش فضای مجازی در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف و پراکنده است، افزود: هدف از ایجاد شورای عالی فضای مجازی این است که حاکمیت ملی، اقتدار ملی و پیشرفت کشور در فضای تمدنی جدید یعنی در حوزه فضای سایبر توسعه و تحکیم پیدا کند.
 
عضو شورای عال فضای مجازی گفت: اگر بخش‌های مختلف کشور که به امر سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری مشغولند با شورای عالی فضای مجازی هماهنگ نباشند نمی‌توان انتظار یکپارچگی در فضای مجازی داشت.
 
وی در خصوص ساختار حکمرانی فضای مجازی در ایران گفت: درحال حاضر ساختار حکمرانی فضای مجازی از طریق شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده و باید بخش‌های مختلف آن را بپذیرند. اما به طور مثال مجلس و دولت به صورت مجزا و بدون هماهنگی با شورای عالی فضای مجازی، هر کدام برای خودشان کمیسیون اقتصاد دیجیتال ایجاد کرده و برنامه هفتم بدون هماهنگی با شورای عالی فضای مجازی تهیه شده است.
 
انتظاری همچنین گفت: شورای عالی فضای مجازی برای یکپارچگی حکمرانی فضای مجازی اقدامی کرده و مصوبات خیلی جدی هم در این زمینه دارد و به سه قوه ارسال کرده است. کمیسیون‌های تخصصی مهمی در مرکز ملی فضای مجازی وجود دارند که مصوبات را تنظیم می‌کنند و به شورای عالی ارسال می‌شود و به تصویب می‌رسد. اگر موضوع جدیدی هم لازم باشد، همین سازو کار می‌تواند انجام دهد.
کد مطلب : 21176
https://aftana.ir/vdcg3q9x.ak9qu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی