شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
جالب است ۰
مدیرکل سازمان فناوری اطلاعات تشریح کرد

پیشرفت خدمات ابری با طرح سامان‌دهی ارائه‌دهندگان

مدیرکل سازمان فناوری اطلاعات با تشریح طرح ساماندهی ارائه‌دهندگان خدمات ابری گفت: براساس این مصوبه، شرکت‌های تحت پوشش خدمات ابری و سرویس‌های ابری حمایت بیشتری می‌شوند.
منبع : خبرگزاری مهر
مدیرکل سازمان فناوری اطلاعات با تشریح طرح ساماندهی ارائه‌دهندگان خدمات ابری گفت: براساس این مصوبه، شرکت‌های تحت پوشش خدمات ابری و سرویس‌های ابری حمایت بیشتری می‌شوند.

به گزارش افتانا، هادی ملکی‌پرست، مدیرکل اعتباربخشی و صدور پروانه فعالیت سازمان فناوری اطلاعات ایران، در خصوص سامان‌دهی و اعتبار بخشی به ارائه‌دهندگان خدمات ابری گفت: با توجه به اینکه مصوبه ۲۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بخشی از فراهم‌کنندگان خدمات ابری را پوشش نمی‌داد و صرفاً به مرکز داده ورود کرده بود، در صدد تغییر این مصوبه برآمدیم تا تمام حوزه صنعت مرکز داده چه آنهایی که خودشان مرکز داده دارند و چه آنهایی که مرکز داده ندارند و به صورت اجاره‌ای خدمات ابری و خدمات هاستینگ و خدمات CDN ارائه می‌دهند، پوشش دهد.

وی ادامه داد: بنابراین جلسات مشترک و متعددی با نخبگان این موضوع و فعالان در وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات داشتیم. در این جلسات مشترک از نمایندگان نظام صنفی و بخش خصوصی که خودشان در بازار ارائه سرویس می‌دهند به صورت خصوصی دعوت شد و جمع‌بندی نهایی این بود که در پیش‌نویس مصوبه اصلاحیه‌ای را نهایی و برای سازمان تنظیم مقررات ارسال کردیم تا در دستور کار گذاشته شود و به عنوان مصوبه اصلاحیه یا مصوبه جایگزین قبلی، ابلاغ رسمی کنند و ملاک عمل قرار گیرد.

ملکی‌پرست در ادامه با تاکید بر کلیات این مصوبه و هدف از اجرای این مصوبه تصریح کرد: با اجرای این مصوبه حمایت از متولیان این موضوع که سرویس دهنده هستند، بیشتر می‌شود پس می‌توان گفت یکی از رویکردهای اجرای این مصوبه افزایش حمایت‌ها است و رویکرد بعدی شامل شدن حوزه‌های بیشتری از ارائه کنندگان خدمات ابری و سرویس دهنده حوزه دیتاسنتر است که در مصوبات قبلی دیده نشده بود.
وی ادامه داد: در مصوبات قبلی و تمام قوانینی که در بحث خدمات مرکز داده است هیچ اشاره‌ای به ارائه دهندگان شرکت‌های میزبان و خدمات ابری نشده بود، در صورتی که این موضوع در مصوبه جدیدی که پیشنهاد کردیم، پوشش داده شده است.

ملکی پرست به موضوع تمرکززدایی در بحث خدمات از مرکز اشاره کرد و گفت: بخش بعدی که در این مصوبه دیدیم بخش تمرکززدایی در بحث خدمات از مرکز یعنی تهران به سایر استان‌ها است یعنی جنبه‌های حمایتی را برای ارائه‌دهندگان خدماتی که در خارج از تهران هستند تقویت کردیم چون بر اساس مصوبات قبلی هیچ تفاوتی بین سرویس‌دهنده‌هایی که در تهران هستند یا در سایر استان‌ها در حال فعالیت هستند، وجود ندارد. به همین منظور تمرکز اکثر شرکت‌ها روی ارائه سرویس در تهران بود که با اصلاح مصوبه‌ای که آماده کردیم در نظر داریم جنبه تشویقی ایجاد کنیم و شرکت‌ها در سایر استان‌ها بتوانند دیتاسنتر ایجاد کنند یا خدمات ابری و هاستینگ بدهند به یک نحوی تشویق کردیم که آن شرکت‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در سایر استان‌ها اقدام کنند. این موضوعات مواردی هست که در مصوبه لحاظ کردیم که  تصویب و اجرایی شود و خدماتش مشمول شرکت‌هایی که این شرایط را دارند، شود.

ملکی‌پرست در ادامه گفت: ما سال‌های گذشته در کشور صرفاً ارزیابی، رتبه‌بندی و ارائه گواهی‌نامه را در زیرساخت (برق، خنک‌کنندگی و در واقع محل قرارگیری دیتاسنتر و سایر خدمات زیرساختی) مرکز داده ارائه داده بودیم و این ارزیابی بر اساس ممیزی که در این زیرساخت بوده انجام داده بودیم. در صورتی که از اواسط اردیبهشت‌ماه، یک فراخوانی از طریق سایت فناوری اطلاعات فعال کردیم که هنوز هم در سایت قرار دارد و درخواست کردیم که شرکت‌هایی که متقاضی خدمات ابری هستند اگر خودشان متقاضی باشند به صورت اختیاری بیایند و ما ارزیابی‌شان کنیم و بر اساس ارزیابی که انجام می‌دهیم و رتبه‌بندی که می‌شوند مشمول یک‌سری خدمات و حمایت‌هایی خواهند شد.
 
کد مطلب : 21268
https://aftana.ir/vdcivrar.t1azq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی