شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
جالب است ۰
در گفت‌وگو با يك مقام مسوول و يك معامله‌گر بررسي شد

كارنامه آنلاين تريدينگ در بازار سرمايه

قسمت اول
معاملات آنلاين در ۸ ماهه اول امسال به نسبت ۸ ماهه اول سال ۱۳۹۰ از لحاظ تعداد معاملات ۵۰ درصد و از لحاظ حجم معاملات ۶۰ درصد و از لحاظ ارزش معاملات هم ۷۰ درصد افزايش داشته است.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
معاملات آنلاين از ۱۳ تيرماه سال ۸۹ با انجام معامله ۱۶ ميليون توماني بر روي سهام ۷ شركت بورسي، براي نخستين بار راه‌اندازي شد تا فصل نويني در مبادلات بازار اوراق بهادار آغاز شود.

به گزارش افتانا(پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، اما با گذشت بيش از ۳۰ ماه از آغاز معاملات آنلاين دستاورد معاملات برخط كه افزايش مشاركت سرمايه‌گذاران حقيقي در معاملات روزانه بازار سهام است، كاملا قابل رصد است. 

«معاملات آنلاین» به دادوستدهايي اطلاق می‌شود که در آن سرمایه گذاران به طور مستقیم سفارش‌های مبادله اوراق بهادار را از طریق کانال‌های ارتباطات الکترونیکی شامل اینترنت و تلفن همراه وارد می‌کنند. این فرآیند به طور كاملا خودکار بوده و سفارش‌ها بعد از انجام کنترل‌های لازم در شرکت کارگزاری به صورت خودکار به سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران برای انجام معامله ارسال می‌شود. 

اگر بخواهيم نگاهي دقيق به چرخه الكترونيك داده‌ها در فرآيند معاملات آنلاين داشته باشيم، مي‌توان گفت در معاملات آنلاين تمام عملياتي كه در روش سنتي و روش معاملات اينترتي اوراق بهادار به صورت دستي و دخالت نيروي انساني انجام مي‌شد، كاملا مكانيزه شده و همه امور با استفاده از بسترهاي امن مخابراتي در كسري از ثانيه انجام مي‌شود. 

روايت رسمي از كارنامه آنلاين تريدينگ
مدير فناوري اطلاعات سازمان بورس درخصوص افزايش معاملات برخط گفت: معاملات آنلاين در ۸ ماهه اول امسال به نسبت ۸ ماهه اول سال ۱۳۹۰ از لحاظ تعداد معاملات ۵۰ درصد و از لحاظ حجم معاملات ۶۰ درصد و از لحاظ ارزش معاملات هم ۷۰ درصد افزايش داشته است. 

علي عبداللهي خاطرنشان كرد: در ۸ ماه نخست سال، حجم معاملات آنلاين به بيش از ۱۰ ميليارد و ۶۷۰ ميليون سهم رسيد كه معادل ۱۰ درصد حجم معاملات بورس تهران را به خود اختصاص داده است. 

وي افزود: مهم‌ترین دلایل اقبال کاربران را می‌توان به راحتی انجام معامله و فرآیندهای مرتبط با آن دانست. همچنين دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در حداقل زمان ممکن، سادگی انجام معامله، نقل و انتقال وجه بدون مراجعه حضوری به بانک یا کارگزاری و از همه مهم‌تر تصمیم‌گیری در خصوص انجام خرید یا فروش و اجرای این تصمیم بدون مداخله شخص دیگری من‌جمله معامله‌گر کارگزاری از دلایل عمده اقبال به سمت معاملات برخط است. 

عبداللهي گفت: از سوی دیگر معاملات آنلاين آزادی انتخاب در ارسال سفارش‌ها به سیستم معاملات به ویژه برای معامله‌گران خرد و ریسک‌گریز ايجاد مي‌كند؛ به عنوان مثال هر شخصی می‌تواند حتی به تعداد یک سهم درخواست خود را به سامانه معاملاتی ارسال کند. اين در حالي است كه قبل از راه‌اندازي معاملات آنلاین پاسخگویی به برخی درخواست‌ها و سفارش‌های متنوع و متعدد معامله‌گران خرد برای کارگزاری‌ها سخت و در برخي موارد به دلیل محدودیت منابعی مانند تعداد معامله‌گر، زمان و... امکان‌پذیر نبود. 

ولی با راه‌اندازی معاملات آنلاین، معامله‌گران خرد خودشان می‌توانند هرگونه سفارش حتی به تعداد خیلی پایین را نیز عملیاتی كنند.
مدير فناوري اطلاعات سازمان بورس خاطرنشان كرد: معاملات آنلاین یک بستر آموزشی خیلی موثر در سطح ملی ایجاد کرده است؛ به طوري كه افرادی که با بازار سرمایه و بورس آشنایی نداشته و ندارند می‌توانند از این طریق با بازار سرمایه و فرآیندهای آن، به طور عملی و با صرف کمترین هزینه و ریسک آشنا شوند. 

افزون بر اين حذف محدویت‌های مکانی یکی دیگر از دلایل عمده اقبال به معاملات آنلاین بوده است. در بسیاری از شهر‌های کشور شعبه کارگزاری وجود ندارد ولی با معاملات آنلاین هر فردی (با فرض دسترسی به اینترنت) از هر نقطه کشور و البته هر نقطه دنیا می‌تواند مبادرت به انجام معامله در بورس کند. 

البته فقط یک بار مراجعه حضوری به کارگزاری براي انجام فرآیند احراز هویت و دریافت کد سهامداری (در صورت نداشتن) لازم است. همین فرآیند هم با راه‌اندازی بسترهای کارت هوشمند ملی در سطح کشور قابل الکترونیکی شدن به طور کامل است. 

عبداللهي با بيان اينكه در حال حاضر ۴ سیستم نرم‌افزاری از ۴ شرکت برای انجام معاملات برخط در بازار وجود دارد، افزود: تا جایی که اطلاع دارم گروهی از کارگزاران درصدد ایجاد و راه‌اندازی یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات بازار سرمایه هستند که پیشرفت‌هایي هم در این زمینه حاصل شده است. 

ولی تاکنون درخواستی از سوی این شرکت برای دریافت مجوز معاملات برخط به سازمان واصل نشده است. مجوز ارائه نرم افزار معاملات برخط به کارگزاری یا گروهی از کارگزاری‌ها داده نمی‌شود، بلکه به شرکت‌های متخصص و فعال در حوزه فناوری اطلاعات بازار سرمایه داده می‌شود.

ادامه دارد...
کد مطلب : 4362
https://aftana.ir/vdcg.39trak9wxpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی