يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
جالب است ۰
اعتراض فعالان حوزه شبکه به تعرفه واردات تجهیزات شبکه ادامه دارد

واردات تجهیزات شبکه، همچنان کیلویی

اختصاصی افتانا
با وجود اعتراض وارد کنندگان شبکه نسبت به بالا رفتن تعرفه و نحوه محاسبه حقوقی تجهیزات شبکه، کمسیون ماده واحده هنوز هم بر تعرفه کیلویی تجهیزات ارتباطی اصرار دارد.
با وجود اعتراض وارد کنندگان شبکه نسبت به بالا رفتن تعرفه و نحوه محاسبه حقوقی تجهیزات شبکه، کمسیون ماده واحده هنوز هم بر تعرفه کیلویی تجهیزات ارتباطی اصرار دارد. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، با گذشت هفت ماه از انتشار کتاب مقررات صادرات و واردات که به موجب آن وارد کنندگان تجهیزات شبکه ملزم به پرداخت تعرفه گمرکی به میزان هر کیلو ۱۵ هزار تومان و یا ۴ درصد البته هرکدام که بیشتر بودند شدند، اعتراض وارد کنندگان نسبت به این افزایش تعرفه هنوز ثمری نداشته است. 

به نظر متخصصان و فعالان این حوزه، این تعرفه گذاری که در کمسیون ماده واحده انجام می گیرد علاوه بر عدم حضور هیچ یک از کارشناسان این حوزه، به طور مشورتی نیز از نظرات آنها استفاده نمی شود. 

این طرز تلفی که تجهیزات شبکه براساس وزن بایستی ارزیابی گمرکی شوند ضربه مهلکی بر واردکنندگان تجهیزات معمولی یا با کاربرد خانگی وارد می آورد. 

به عنوان مثال دستگاهی مانند Access Point که در حدود ۱۰دلار قیمت دارد با وزنی در حدود یک کیلوگرم که عمدتاً وزن آن مربوط به آداپتور می باشد، مبلغ ۱۵هزارتومان به هزینه یک دستگاه با ارزش ۱۰ دلار خواهد افزود. در نتیجه بیش از صد در صد قیمت کالا افزوده می شود و مصرف کننده نهایی مبلغ دو برابری را پرداخت خواهد نمود. 

در حدود هشتاد درصد تجهیزات شبکه، در گروه کالاهایی با ارزش کمتر از ۱۵دلار قرار می گیرند و حتی کالاهایی با قیمت ۳۰۰دلار که سه کیلو وزن داشته باشد هزینه ترخیص آن به صورت کیلویی به صورت سه برابر خواهد شد و بسیار ناعادلانه خواهد بود. 

شبکه ایران صدا در مناظره ای رادیویی به تشریح ابعاد این مسئله پرداخت. نکته جالب آنکه نمایندگان سندیکای تولیدکنندگان صنعت مخابرات که مدافعان این تعرفه ها هستند، علیرغم هماهنگی های بسیار، در دقایق ابتدایی برنامه از حضور در آن خودداری نمودند و حاضر به پاسخگویی نشدند. در نتیجه حمید بابادی نیا، رئیس کمسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در همین خصوص توضیح داد: 

برای اولین بار است که تعرفه تجهیزات شبکه بر اساس کیلو محاسبه می شود و شرم آور است که به دلیل فقدان دانش فنی در کمسیون این اتفاق می افتد چراکه در هیچ کجای دنیا چنین شاخصی برای تجهیزات شبکه وجود ندارد و اینگونه کشور مایه مضحکه دیگر کشور ها خواهد بود. 

وی در این باره تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تعامل دولت و بخش خصوصی اشاره دارد، در این کمسیون باید مشخصاً یک کرسی به بخش خصوصی و به طور خاص به سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اختصاص داده شود تا شاهد چنین مصوبه هایی که موجب کاهش ضریب نفوذ اینترنت و عدم توسعه زیرساخت های ارتباطی و همچنین افزایش قاچاق کالا خواهد بود و نهایتاً به نرسیدن به سند چشم انداز می شود، نباشیم. 

مهندس بابادی نیا در بخش دیگری از این گفتگوی رادیویی با اشاره به افزایش قیمت ها، تضاد قیمت بین عرضه کنندگان مختلف در گروه کالایی یکسان، کاهش تقاضا و نامتعادل شدن بازار را از جمله اثرات فوری چنین اقداماتی عنوان کرد و گفت با توجه به وضعیت فعلی بازار کامپیوتر بایستی از چنین اقداماتی احتراز گردد. 

او ادامه داد: تعرفه کیلویی به نفع سندیکای مخابرات است زیرا تجهیزات مخابراتی را با تعرفه شبکه وارد می کنند و دو طرفه باعث ضرر هستند. علاوه بر اینکه تعرفه مخابراتی به درستی از آنها اخذ نمی شود که این به ضرر دولت است به ضرر وارد کنندگان تجهیزات شبکه نیز می باشد. 

بابادی نیا ضمن اشاره به افزایش ناگهانی این تعرفه در چند سال قبل از چهار به ۵۰ درصد، و پی گیری و واکنش سریع هیات دولت نسب به آن و لغو این مصوبه، متذکر شد با استفاده از نظر کارشناسی متخصصان این حوزه در کمسیون ماده یک، قبل از تالیف کتاب مقررات صادرات و واردات می توان از اتلاف وقت هیات دولت و نیاز به واکنش سریع آنها جلوگیری کرد. 

وی در پایان تقاضای مشخص خود را علاوه بر لغو مصوبه افزایش تعرفه و حضور یک کارشناس در کمسیون ماده واحده، اینگونه بیان کرد که تفاهم نامه ای بین سازمان نظام صنفی رایانه ای و گمرک امضا شود که بر اساس آن آموزش های لازم برای تفکیک تجهیزات به تمامی بدنه کارشناسی گمرک در حوزه شبکه کامپیوتری و بخش های دیگر تخصصی داده شود. 

گزیده ای از این گفتگوی رادیویی را می توانید در همین جا و با کلیک روی فایل ضمیمه بشنوید.
کد مطلب : 4865
https://aftana.ir/vdce.p8ebjh8vn9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی