جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
جالب است ۰
بررسی دو سایت استراتژیک کدال و تدان

تدان و کدال در مسير بهبود بورس

معامله در بازارهاي مجازي همواره مستلزم بهره‌گيري از نرم‌افزارهاي آنلاين است و اين حوزه نيز به سبب تنوع داده‌ها بستري مناسب براي طراحي نرم‌افزارهايي با کارايي مختلف است

معامله در بازارهاي مجازي همواره مستلزم بهره‌گيري از نرم‌افزارهاي آنلاين است و اين حوزه نيز به سبب تنوع داده‌ها بستري مناسب براي طراحي نرم‌افزارهايي با کارايي مختلف است. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در بازار بورس روزانه محتواي قابل‌توجهي در خصوص معاملات روز توليد مي‌شود که شامل حجم هر معامله قيمت معامله، زمان و... است که دسته‌بندي و ايجاد بستر بررسي اين داده‌ها توسط نرم‌افزارهاي آنلاين مختلفي انجام مي‌گيرد. اين نرم‌افزارهاي تحت عنوان تابلو معاملات نمايش داده مي‌شود، سازمان بورس نيز براي تسهيل دسترسي به اطلاعات تابلو معاملات وب‌سايت tsetmc.com؛ (Tehran Securities Exchange Technology Management Co) را با امکانات متنوع رايگان در اختيار اهالي بازار قرار داده است. گردآوري اين اطلاعات در کنار رفع نيازهاي اوليه کاربران بازار بورس امکان درآمدزايي را نيز فراهم مي‌کند که در حال حاضر بسته‌هاي مختلف (web services) توسط اين وب‌سايت مرجع براي بهره‌گيري در کارهاي مختلف ازجمله نرم‌افزارهاي تحليلي تکنيکال و وب‌سايت‌هاي پردازش اطلاعات مالي به فروش مي‌رسد که در مقايسه با امکانات ارائه‌شده در بورس‌هاي پيشرو جهان محصولاتي کم‌تنوع هستند و امکان گسترش بازار فروش اين بسته‌هاي اطلاعات پيش روي اين وب‌سايت قرار دارد.
 
بازار بورس با توجه به وابستگي به عوامل مختلف ازجمله اطلاعات مالي شرکت‌هاي پذيرفته‌شده، وب‌سايت codal.ir (سامانه جامع اطلاع‌رساني ناشران) را براي انتشار گزارش‌هاي مالي، اطلاع‌رساني‌هاي عمومي و ساير اطلاعات تأثيرگذار بر شرکت ايجاد کرده است. به‌لحاظ ساختاري وب‌سايت کدال سامان‌هاي براي بارگذاري اطلاعات است که توسط ناشران (شرکت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس) در اين وب‌سايت به رؤيت عموم مي‌رسد، در کنار ايجاد بستر بارگيري و بارگذاري اطلاعات امکان نمايش رايگان اطلاعات مالي تحت فرمت استاندارد گزارش‌هاي مالي را دارد که تا حدودي منطبق بر نياز کاربران است. تمامي داده‌هاي موجود در کدال نيز تحت عنوان بسته‌هاي متنوعي (web services) به فروش مي‌رسد. 

پيرو توضيحات ارائه‌شده سامانه کدال تنها مرجع رسمي اطلاعات منتشره از سوي شرکت‌هاست. به همين دليل در حوزه بورس بعد از تابلو معاملات بيشترين بازديد روزانه را در ميان کاربران دارد که اين موضوع نشان از اهميت اين وب‌سايت دارد، به همين دليل قابليت‌هاي اين وب‌سايت در برخي حوزه‌ها نياز به رشد شاخص‌هاي بهره‌وري دارد که به برخي از اين موارد مي‌پردازيم. 

قابليت دسترسي با رايانه، تلفن همراه و ساير ابزارهاي مورداستفاده کاربران از مهم‌ترين شاخصه‌هاي وب‌سايتي در شرايط سامانه کدال است. سامانه کدال تا حد قابل ملاحظه‌اي از تمامي ابزارهاي مورداستفاده کاربران پشتيباني مي‌کند اما با توجه به تنوع بالاي مدل‌ها در کالاي ديجيتال در برخي از سيستم‌ها به‌خصوص تبلت‌ها و تلفن همراه‌هاي قديمي با مشکل مواجه است. 

سهولت دسترسي با اينترنت‌هاي کم‌سرعت و اينترنت‌هاي همراه را داشته باشد که سامانه کدال از اين لحاظ پاسخ‌گويي مطلوبي ندارد و عموماً بارگذاري صفحه به‌کندي صورت مي‌گيرد، بهبود اين موضوع به لحاظ تأثيرگذاري لحظه‌اي اطلاعات منتشره بر قيمت سهام قابل‌توجه است. از طرفي به علت تنوع سهام کاربران اغلب در صفحات مختلف جابه‌جا مي‌شوند که کندي بارگذاري صفحات شرايط مطلوب کاربران نيست.
 
کاربرپسند بودن به لحاظ مراجعات مکرر کاربران از اهميت به‌سزايي برخوردار است. طراحي ساده و کاربردمحور در خصوص اين نوع وب‌سايت‌ها از شاخصه‌هاي موردتوجه هستند منجر به‌راحتي کاربر در فضاي وب سايت

مي‌شوند، وب سايت کدال چندي پيش نسخه جديد سايت خود را مورد بهره‌برداري قرار داد که نسبت به نسخه پيشين به‌لحاظ ترکيب رنگ تغييرات جالب‌توجهي کرده بود. اما همچنان موارد زيادي از گرافيک سنتي ازجمله نمايش اطلاعات در قالب ليست در نسخه جديد وجود دارد، ساختارهاي گرافيکي جديد و روش‌ها نمايش متنوع محتوي در حالت شبکه‌اي به جاي ليست، استفاده از اندازه بزرگ‌تر در کلمات و استفاده از آيکون‌هاي بزرگ‌تر و واضح‌تر به‌راحتي بيشتر کاربران در محيط سايت کمک مي‌کند. 

قابليت جستجو نيز برحسب تنوع ناشران اطلاعيه و... از اهميت بالايي برخوردار است که موتور جست‌وجوگر سامانه کدال تا حد قابل‌توجهي با نيازها هم‌پوشاني دارد اما نمايش درگاه جستجو در صفحه‌اي مجزا صورت مي‌گيرد درصورتي‌که جهت سهولت بيشتر دسترسي به پنل جستجو در تمامي صفحات به استفاده بهتر از اين ابزار کمک مي‌کند. از طرفي نداشتن سابقه جستجو از نواقص صفحه جستجوي اين وب‌سايت است. 

خروج از دسترسي با توجه به جايگاه اين وب سايت در حوزه بازار سرمايه موضوعي مهم است، سامانه کدال به سبب مراجعات مکرر در ساعات معاملات با پراکندگي بالايي براي لحظاتي به‌شدت کند شده يا از دسترس خارج مي‌شود که اين عدم دسترسي با در نظر گرفتن اينکه کدال تنها مرجع رسمي ناشران است ايرادي مهم است.
 
سامانه کدال درمجموع تمامي نقدهاي وارده جزو وب سايت‌هاي برتر در حوزه خدمات آنلاين است و هم‌اکنون سطح قابل‌ملاحظه‌اي از نيازهاي فعالان بازار سرمايه را برآورده مي‌کند و با در نظر داشتن افق‌هاي پيش رو، اين وب سايت قابليت بالايي در گسترش خدمات و افزايش کيفيت خدمات دارد. سامانه کدال در کنار ارائه اطلاعات خام با ايجاد سامانه تدان وارد مرحله جديد از خدمات حوزه بازار سرمايه يعني تحليل داده‌ها شد.

تدان
گزارش‌هاي منتشره در سامانه کدال اغلب گزارش‌هاي مالي هستند که در قالب استانداردهاي حسابداري تهيه شده‌اند، به‌همين دليل بررسي و ارزيابي اين گزارش‌ها براي اغلب فعالان بازار سرمايه به‌علت عدم آشنايي با زبان حسابداري امکان‌پذير نيست، در طرف ديگر در حوزه بازار سرمايه شرکت‌هايي تحت نظارت سازمان بورس به‌عنوان مشاور فعال هستند که ‌تخصص اين مجموعه‌ها، بررسي و ارزيابي گزارش‌هاست، حال در سامانه تدان بستري فراهم‌شده تا شرکت‌هاي مشاوره به‌منظور تسهيل ارزيابي، يادداشت‌هاي تحليلي را در سامانه تدان منتشر کنند.
 
سامانه تدان در عين استقلال نرم‌افزاري نمايه‌اي از سامانه کدال را درون خود جاي داده است. در اين سامانه مشاوران مورد تأييد، حساب کاربري دارند و مي‌توانند محتواي توليدي خود را در خصوص گزارش‌هاي مستقل بر روي گزارش‌هاي منتشره تگ کنند. 

ايجاد سامانه تدان به سبب گسترش سريع بازار بورس امري مهم تلقي مي‌شد که سازمان بورس در نسخه اول توانست بخش قابل‌توجهي از نيازهاي اين مهم را رفع کند. مشابه دو وب‌سايت تابلو معاملات و سامانه کدال تدان نيز افق‌هاي روشني پيش رو دارد و مي‌تواند خدمات زيادي را به کاربران ارائه دهد.
 
دسته‌بندي داده‌هاي روزانه، ايجاد بستر آناليز، ابزارهاي نرم‌افزاري نوين براي رصد بازار و... فرصتي استثنايي براي صنعت نرم‌افزار کشور است تا با فعاليت در اين حوزه بازار سرمايه که بازاري تقريباً نوپاست و امکان فعاليت نرم‌افزاري گسترده‌اي را به‌وجود آورده است، در بسياري از کشورها مشابه‌سازي سامانه‌هاي مورداستفاده در بازارهاي مختلف محل مناسبي براي سرمايه‌گذاران حوزه نرم‌افزار است. در حال حاضر نيز بورس ايران ظرفيت‌هاي بالايي براي گسترش در حوزه نرم‌افزارهاي تخصصي تحت وب دارد و به سبب فاصله زياد امکانات دست‌يافتني در مقايسه با امکانات موجود اغلب محصولات جديد با استقبال گرم اهالي بازار روبه‌رو مي‌شود. اميد است با سرمايه‌گذاري‌هاي خصوصي در حوزه نرم‌افزار بازار سرمايه ايده‌هاي نو خلاقانه راه خود را به اين بازار باز کنند. 
مرجع: ماهنامه دیده‌بان فناوری- شماره پنجم

کد مطلب : 10671
https://aftana.ir/vdcezp8z.jh87fi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی