پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 9 May 2024
جالب است ۰
دادستان عمومی و انقلاب تبریز:

هنگام چت کردن مراقب هکرها باشید

اخیرا در تبریز افرادی در پی تماس با شهروندان مدعی می‌شوند که وی برنده جایزه شده است و یا قصد خرید جنس از او را دارند
به گزارش افتانا، موسی خلیل‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: امروز در اکثر جوامع شهری و روستایی کمتر کسی وجود دارد که دسترسی به کامپیوتر و اینترنت نداشته باشد، در کمترین زمان ممکن و به فاصله تایپ یک کلمه و کلیک به دنیا فناوری وارد و از آخرین خبرها مطلع و به نقاط مختلف دنیا می‌توان سفر کرد. 

وی افزود: همان‌گونه که تکنولوژی چنین ارتباطاتی را فراهم کرده است و نیازهای بشر را تامین می‌کند از طرف دیگر راه سوءاستفاده را برای عموم افراد بزهکار هموار کرده و بزهکاران در کمین هستند تا برای پیشبرد اهداف و مقاصد مجرمانه خود از چنین ابزاری بهره‌مند شوند و همواره طرق و شیوه‌های جدیدی به کار میِ‌برند تا از تکنولوژی‌های روز دنیا مقاصد شوم خود را پیش ببرند. 

خلیل‌اللهی ادامه داد: به‌عنوان مثال اخیرا در تبریز افرادی در پی تماس با شهروندان مدعی می‌شوند که وی برنده جایزه شده است و یا قصد خرید جنس از او را دارند، پس از برقراری تماس شماره حساب فرد را اخذ و میزان موجودی او را استعلام کرده و سپس اظهار می‌دارند که حساب موردنظر به صورت ارزی است و باید از طریق خودپرداز و با زبان انگلیسی ضمن چک کردن حساب خود مسیری را که آنها اعلام می‌کنند طی کنند. 

وی تصریح کرد: از این طریق و با دست خود صاحب حساب تمام وجوهات را به حساب مقصد خودشان منتقل می‌کنند و سیم‌ کارتی که از طریق آن تماس برقرار شده بود را معدوم می‌سازند. 

دادستان عمومی و انقلاب تبریز، به تمام شهروندان هشدار داد که فریب چنین افرادی را نخورند و به راحتی به چنین پیامک‌ها یا تماس‌هایی جواب نداده و اغفال نشوند و متوجه باشند که هر تماس ناشناس یا پیامک ناشناسی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مسائل مالی مرتبط است به خصوص برای دستیابی به پول در کمترین زمان و کمترین هزینه احتمال دارد آنها را در دام کلاهبرداران اندازد.

مراقب هکرها و سوءاستفاده‌کنندگان موقع چت کردن باشید
خلیل‌اللهی همچنین به شهروندان توصیه کرد در مواقع استفاده از رایانه و در محیط مجازی به خصوص موقع چت کردن مراقب هکرها و سوءاستفاده‌کنندگان باشند زیرا برنامه‌هایی هستند که بدون وجود علایم ظاهری، دوربین( وب‌کم) رایانه را فعال کرده و اقدام به فیلمبرداری از محیط و کاربر کرده و سپس از آنها برای اخاذی سوءاستفاده می‌شو‌د. 

وی افزود: یا از طریق ایمیل‌های ناشناس و فایل‌های پیوستی آنها برنامه‌های جاسوسی را وارد سیستم کرده و اقدام به سرقت اطلاعات شخصی، محرمانه و خصوصی کاربران می‌کنند.

Keyloggerها به صورت سخت‌افزاری تمام رمزهای شخص را شناسایی می‌کند
دادستان عمومی و انقلاب تبریز در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: کاربران اطلاعات خصوصی خود از قبیل پسوردهای حساس یا نامه‌های شخصی، عکس‌های خانوادگی و خصوصی خود را نه تنها در سیستمی که متصل به اینترنت است نگهداری نکنند یا آنها را در سیستمی که به آن اعتماد ندارد(مثلا در کافی نت‌ها) به کار نبرند. 

وی افزود: Keyloggerها حتی به صورت سخت‌افزاری بدون اینکه قابل تشخیص باشند به سیستم رایانه‌ای متصل و تمام عملیاتی را که کاربر از طریق کیبورد انجام می‌دهد را ذخیره و مستقیم به مقصد خود ارسال و به راحت‌ترین صورت تمام رمزهای شما را منتقل و در اختیار دیگران قرار می‌دهند. 

دادستان عمومی و انقلاب تبریز به همه شهروندان اعلام کرد که دادسرای تبریز با قدرت، تمام امکانات و تخصص خود آماده رسیدگی به شکایت‌های شهروندان در این رابطه است.
کد مطلب : 123
https://aftana.ir/vdcjftevzuqe8.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی