سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ , 16 Apr 2024
جالب است ۰
امن‌پرداز کویر در رقابت فایروال نسل جدید

فهیمی: در نحوه ارتباط با نهادهای مرتبط با رقابت نیازمند شفافیت هستیم

علیرضا صالحی
فهیمی درباره روال کار و شفاف‌سازی رقابت فایروال نسل جدید از سوی نهادهای برگزارکننده گفت: با توجه به وجود محصولات مشابه خارجی، روند کار برای توسعه محصولی با قابلیت‌های NGFW مشخص است، ولی نکته نامشخصی که در خصوص این رویداد وجود دارد عدم شفافیت لازم برای جزئیات مشخصات فنی، معیارها و نحوه ارزیابی محصولات است که ابهامات و سوالات زیادی را به وجود آورده است.
فهیمی درباره روال کار و شفاف‌سازی رقابت فایروال نسل جدید از سوی نهادهای برگزارکننده گفت: با توجه به وجود محصولات مشابه خارجی، روند کار برای توسعه محصولی با قابلیت‌های NGFW مشخص است، ولی نکته نامشخصی که در خصوص این رویداد وجود دارد عدم شفافیت لازم برای جزئیات مشخصات فنی، معیارها و نحوه ارزیابی محصولات است که ابهامات و سوالات زیادی را به وجود آورده است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، به تازگی به پیشنهاد کانون هماهنگی دانش و صنعت و بازار افتا، تولید محصول فایروال نسل جدید به رقابت گذاشته شد و پنج شرکت منتخب فعال در زمینه تولید فایروال‌ها پای به میدان این رقابت نهادند. فایروال‌ها ایجادکننده سد مستحکمی بین شبکه خصوصی و شبکه عمومی اینترنت هستند و از همین رو نقش مهمی در امنیت سایبری ایفا می‌کنند که نادیده انگاشتن آن می‌تواند تهدید بزرگی برای افراد، سازمان‌ها و حتی زیرساخت‌های حیاتی یک کشور محسوب شود.

شرکت امن‌پردازان کویر با سابقه‌ای قریب به ۱۴ سال فعالیت در حوزه شبکه و امنیت شبکه، یکی از این پنج شرکت است که به منظور پاسخگویی به نیازهای امنیتی سازمان‌های کشور و در راستای تولید ملی از سال ۱۳۹۰ تا کنون اقدام به طراحی، توسعه و ارتقای محصول مدیریت یکپارچه تهدیدات (UTM) کرده است. این محصول پس از اخذ مجوزهای لازم با نام تجاری APKGate روانه بازار تجاری شد. در حال حاضر این شرکت با اخذ رتبه یک شبکه و یک امنیت از شورای عالی انفورماتیک با سازمان‌ها و وزارت خانه‌های بی‌شماری قراردادهای همکاری دارد که از محصول APK Gate و خدمات شرکت در تامین امنیت شبکه خود استفاده می‌کنند.

وحید فهیمی، مالک محصول APK Gate و مدیر این پروژه در شرکت امن‌پرداز کویر درباره چگونگی انتخاب این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در این رقابت گفت: در اردیبهشت‌ماه سال جاری، اطلاع‌رسانی مبنی بر فراخوان توسعه محصول بومی از طریق برگزاری مسابقه صورت گرفت و آمادگی حضور در رقابت از سوی این شرکت اعلام شد. ما با توجه به سیاست شرکت در توسعه محصول بومی، این فرصت را غنیمت شمرده و در پاسخ به فراخوان اعلام آمادگی کردیم. تا کنون برای شرکت در این رویداد، نیازمندی‌های مسابقه بررسی و شناسایی شده است و انطباق‌ها و عدم انطباق‌های نیازهای درخواستی با محصول فعلی شرکت استخراج شده است. برای انطباق‌ها، فرایند تست و ارزیابی مجدد و برای عدم انطباق‌ها، تقویت تیم فنی، تعریف Epic ها و User Story ها در دستور کار قرار گرفته است که در حال پیگیری و تلاش برای دست‌یابی به اهداف مورد نظر هستیم.

وی درباره روال کار و شفاف‌سازی رویداد از سوی نهادهای برگزارکننده گفت: با توجه به وجود محصولات مشابه خارجی، روند کار برای توسعه محصولی با قابلیت‌های NGFW مشخص است، ولی نکته نامشخصی که در خصوص این رویداد وجود دارد عدم شفافیت لازم برای جزئیات مشخصات فنی، معیارها و نحوه ارزیابی محصولات است که ابهامات و سوالات زیادی را به وجود آورده است. شایان ذکر است با توجه به لزوم تخصص‌های مختلف در حوزه‌های سخت‌افزار، سیستم عامل، سرویس، برنامه نویسی و تست و همچنین کمبود تجربه و دانش تخصصی به‌روز، پیشرفت کار از سرعت قابل قبولی برخوردار نیست که از دلایل عمده آن می‌توان به توسعه هم‌زمان با تحقیق و بررسی اشاره کرد. یکی از نقدهای موجود به سند آماده شده برای رویداد مذکور، عدم شفافیت لازم در خصوص نهادهای مرتبط و نحوه ارتباط با آنها است که مشخص نشده است. تا جایی که اطلاع دارم، تا کنون مساعدت‌های خاصی صورت نپذیرفته است. ضمن این که طبق زمان‌بندی‌های مهم آورده‌شده در اسناد نیز مقرر بوده که شرایط تست و آزمون توسط آزمایشگاه در تیرماه سال جاری آموزش داده شود که این کار هنوز انجام نشده است .

مهندس فهیمی درباره اثربخشی برگزاری چنین رقابت‌هایی این‌گونه گفت: صد درصد چنین رقابت‌هایی، کیفیت محصولات داخلی را بهبود بخشیده و موجب افزایش کارایی و اثربخشی در استفاده از قابلیت‌های محصول می‌شود. البته برای گسترش و برگزاری اثربخش آن پیشنهاد شود به برگزاری یک یا چند دوره بسنده نشده و به صورت رقابت‌های مداوم سالیانه برنامه‌ریزی شود که حتی می‌تواند در قالب حوزه‌های تخصصی‌تر به تفکیک ماژول‌های امنیتی برگزار شود و عملکرد هر ماژول از لحاظ پارامترهای مختلف مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار گیرد.
کد مطلب : 18525
https://aftana.ir/vdcammn6.49nau15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی