جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
جالب است ۰
با محوریت امنیت، تاب‌آوری و پایداری

کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات برگزار شد

اختصاصی افتانا
کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات پنجم و ششم مردادماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی با محوریت امنیت، تاب‌آوری و پایداری برگزار شد.
کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات پنجم و ششم مردادماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی با محوریت امنیت، تاب‌آوری و پایداری برگزار شد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی، دبير شوراي عالي فضاي مجازي در این کنفرانس درباره اهميت امنيت شبكه ملي اطلاعات گفت: اگر بخواهیم امنیت سایبری در کشورمان رشد کند باید در همه سطوح علمی و تکنولوژیکی توسعه بیابیم تا در خدمت امنیت سایبری قرار بگیرند.

وی افزود: باید در حوزه امنیت فضا و زیرساخت لازم را در کشور فراهم کنیم. بازار این حوزه به اندازه کافی بزرگ نیست و از طرفی مبنی بر محصولات آمریکایی شده‌است. حملات سایبری در حال گسترش هستند و باید با کمک بخش خصوصی صنعت امنیت سایبری کشور را تقویت کنیم و بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این زمینه فراهم سازیم.

وزیر ارتباطات نیز طی سخنانی اظهار کرد: فناوری و حضور در فضای مجازی به لطف اینترنت اشیا و تکنولوژی‌های کاربردی جدید تا درون منازل مردم نفوذ کرده است. پس باید بیش از همیشه نگران خرابکاری‌های سایبری در تمامی سطوح حتی در منازل مردم باشیم. نقش دولت در این مورد ایجاد فضای امن برای کسب‌وکارهای و ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه امنیت است.

وی تاکید کرد: با توجه به رشد و گسترش فناوری نیاز است که تقسیم کارها در حوزه مقابله با تهدیدات سایبری فضای مجازی بازنگری شود.

دكتر لاجوردي، مشاور ويژه امنيت وزير ارتباطات در زمينه پروژه‌هاي امنيت شبكه ملي اطلاعات، در نخستین روز کنفرانس ظرفیت گفت: ادراک از امنیت صرفا نیروی انسانی و تجهیزات نیست و در اصل امنیت، یک فرهنگ است و نه صرفا یک دانش.

وی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه امنیت سایبری تاکید کرد و گفت: پررنگ‌ترین حوزه در شبکه ملی اطلاعات امروز موضوع امنیت سایبری است. از این رو‌ کمیته دائمی شبکه ملی اطلاعات را با حضور نهادهای
مرتبط این حوزه تشکیل داده‌ایم و ۲۲ اقدام از ۵۳ اقدام شبکه ملی اطلاعات به حوزه امنیت سایبری ربط دارد.

وی همچنین بر ضرورت تعریف مشخص برای محصول بومی و یک مرجع مشخص برای ارزیابی این موضوع تاکید کرد. همچنین نیاز به یک سند مرجع و متولی برای حوزه جرایم سایبری را از ضرورت‌های گسترش بهره‌گیری جامعه از فضای مجازی در راستای کاهش و مقابله با جرایم روزافزون سایبری برشمرد.

در پنل زیست‌بوم افتا که مشروح آن در همین سایت خواهید خواند با ریاست دكتر قرائي با حضور مهندس رجایی، دکتر صالحی، دکتر ولوی و دکتر آریا، اهمیت و ضرورت شناخت عوامل اکوسیستم افتای کشور در راستای افزایش فرصت‌ها و کاستن از آسیب‌ها و دغدغه‌های حوزه افتای کشور بررسی شد. زیست‌بومی که بازیگران آن از شرکت خصوصی و دولتی و نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز تا کاربران نهایی را در برمی‌گیرد.

نخستین روز این کنفرانس شاهد برگزاری پنل دیگری نیز بود که طی آن، بومي‌سازي محصولات افتا در شبكه ملي اطلاعات با ریاست دکتر لاجوردی و با حضور مهندس قادری، دکتر بهروزی، مهندس حاج‌مبینی و دکتر احمدلو مورد واکاوی قرار گرفت.

به گفته مهندس قادری از سندیکای افتا، بومی‌سازی محصولات داخلی باید با در نظر گرفتن اولویت‌ها یک‌ روند همیشگی باشد و افزایش امنیت نهایی یکی از اهداف مهم در بومی‌سازی محصولات افتاست.

دکتر بهروزی از تجربه اهمیت امنیت سایبری در گستره همراه اول که اپراتوری به وسعت یک کشور است بهترین کار را برای ارتقای امنیت محصولات امنیتی، رقابتی کردن فضا دانست تا شرکت‌های فعال در این حوزه، انگیزه رشد و پیشرفت پیدا کنند.

مهندس حا‌ج‌مبینی از ایرانسل نیز به افزایش همکاری این اپراتور با شرکت‌های افتایی متعدد اشاره کرد و حفظ داده‌های کاربران و ارائه سرویس امن و پایدار به مشتریان را به‌عنوان یک دغدغه بزرگ برشمرد و شرکت‌های نوپای حوزه امنیت که خودشان به صورت دیجیتال و بر این بستر شکل گرفته ‌اند را دارای پتانسیل بسیار زیادی در زمینه امنیت خواند چراکه خودشان هم بر بستر فضای مجازی شکل گرفتند.

دومین روز از کنفرانس ظرفیت با پنل اعتبارسنجی محصولات و تجهیزات افتا به ریاست مهندس تسلیمی آغاز شد.

مهندس مقصودی، نماینده افتا درباره آنچه پیچیدگی و
زمانبری صدور گواهی محصولات داخلی مطرح می‌شود، گفت: شرکت‌هایی که محصولات خود را طبق مستندات موجود که افتا منتشر کرده است تولید می‌کنند سریع‌تر پیش می‌روند و مراحل را طی می‌کنند چراکه کمتر نیاز به بازنگری خواهند داشت.

دکتر خالقی، معاون امنيت سازمان فناوری اطلاعات، نیز درباره روند ارزیابی محصولات داخلی و خارجی و این موضوع که فرایند کاری برای محصولات داخلی حتی زمان‌بر نیز خواهد بود گفت: وزارت ارتباطات به دنبال رفع این نابرابری است و آزمایشگاه‌ها نیز باید نگرانی‌های به ویژه تولیدکنندگان داخلی را درک کنند و بکوشیم بی آنکه از اعمال ضوابط متعادل متعارف بازبمانیم از داشتن نگاه یکسان نیز بازنمانیم.

دکتر سوزنی از فعالان بخش خصوصی آزمایشگاه ارزیابی امنیت اظهار داشت: با استفاده و تحلیل اطلاعات ارزیابی‌های متعدد در آزمایشگاه‌ها می‌توانیم اعتبارسنجی و عیارسنجی بهتری روی محصولات داشته باشیم و از آنها برای تکمیل هدف رویکرد ارزیابی که امن‌سازی و ارتقای امنیتی است بهره بگیریم.

مهندس عابدی‌نژاد از نظام صنفی رایانه‌ای نیز با شاره به تفاوت نوع برخورد آزمایشگاه‌های متعدد با سرکت‌ها، تاکید کرد: آزمایشگاه‌ها باید در کنار شرکت‌ها باشند و بدون نگاه بالا به پایین، نقش مشاور داشته باشند و نه گلوگاه تا با کمک همدیگر بتوانند سطح امنیت را ارتقا دهند.

در ادامه کنفرانس دکتر رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی در دومین روز در زمينه نیروی انسانی افتا بر ضرورت آغاز آموزش‌های این حوزه از مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: وضعیت زیرساخت تربیت نیروی انسانی ما در حوزه امنیت اطلاعات متناسب با نیازهای ما نیست که امروز به تناسب رشد و پیشرفت به‌کارگیری فناوری در کشورمان افزایش پیدا کرده است.

در روز پایانی کنفرانس همچنین عیسی زارع‌پور، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات از نمایشگاه توانمندي‌هاي داخلي حوزه افتا که در حاشیه کنفرانس دوروزه ظرفیت برپا بود، بازدید کرد.

در این نمایشگاه جانبی، شرکت‌های خصوصی و مراکز پژوهشی آپاهای دانشگاه (آگاهی‌رسانی، پشتیبانی) توانمندی‌‌های خود را در عرصه تولید، خدمات و امنیت را ارائه کردند.
کد مطلب : 19246
https://aftana.ir/vdcb05b8.rhb9apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی