جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
در گزارش عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح شد

افزایش 80 درصدی ظرفیت IP کشور تا پایان امسال

شرکت ارتباطات زیرساخت در گزارش عملکرد یکساله خود به اقداماتی که در طول سال 1401 انجام داده است، پرداخت.
شرکت ارتباطات زیرساخت در گزارش عملکرد یکساله خود به اقداماتی که در طول سال 1401 انجام داده است، پرداخت.
 
به گزارش افتانا، شرکت ارتباطات زیرساخت در گزارش عملکرد خود که تحت عنوان «گزارش پروژه‌ها و اقدامات سال ۱۴۰۱ شرکت ارتباطات زیرساخت» منتشر کرده به شرح اقداماتی پرداخته که در مدت یک سال ۱۴۰۱ انجام داده است.
 
در این گزارش به اجرای ۱۴۷۵ پروژه متعدد در این شرکت اشاره شده است. توسعه ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات یکی از اهدافی است که این مجموعه به آن دست یافت. در ابتدای دولت سیزده توسعه شبکه ملی اطلاعات ۲۳ درصد بوده که اکنون بنابر اعلام مرکز ملی فضای مجازی به ۵۷ درصد رسیده است. در تحقق این اهداف شرکت ارتباطات زیرساخت نقش ۶۸ درصدی داشته است.
 
یکی از اهداف این شرکت ارتباطات زیرساخت افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت شبکه IP (آدرس در شبکه اینترنت) کشور از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان ۱۴۰۲ قرار است که بهره‌برداری کامل از آن در تابستان ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. افزایش ظرفیت ۲۰ ترابیت برثانیه با استفاده از توانمندی داخل و افزایش ۱۵ ترابیت بر ثانیه شبکه موجود تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.
 
توسعه مرکز تبادل ترافیک IXP (زیرساخت فیزیکی که از طریق آن مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های تحویل محتوا ترافیک اینترنت را بین شبکه‌های خود مبادله می‌کنند) از دیگر سرفصل‌هایی است که در گزارش عملکرد شرکت ارتباطات زیر ساخت گنجانده شده است. فعال‌سازی نقاط حضور IXP در ۵ استان در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌ریزی حضور در ۳ استان دیگر تا پایان ۱۴۰۲، افزایش ظرفیت IXP از ۶ ترابیت بر ثانیه به ۲۴ ترابیت بر ثانیه، افزایش ظرفیت IIXP به ۴ ترابیت برثانیه در منطقه پیام، رکوردشکنی ترافیک IXP به بیش از ۴.۲ ترابیت بر ثانیه و کر ترافیک داخل به ۶.۵ ترابیت برثانیه، تهیه و اجرای دستورالعمل اتصال امن به IXP، ورود به بازار محتوا و انعقاد تفاهم‌نامه با تولیدکنندگان از دیگر بخش‌های این گزارش است.
 
توسعه اینترنت بین‌الملل نیز در این گزارش بخشی را به خود اختصاص داده و حکایت از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت فعال اینترنت بین‌الملل در سال ۱۴۰۱ دارد، خودکفایی در تعمیرکابل‌های دریایی و رفع مشکل قطعی‌های بلندمدت لینک‌های بین‌الملل، استقرار سامانه DDOS داخلی بر بستر IGW (شبکه .دیتای بین‌الملل)، تهیه و اجرای الزامات فنی اتصال امن به IGW، آغاز توسعه شبکه IGW به ظرفیت ۳ ترابیت بر ثاینه و تکمیل در سال ۱۴۰۲ از دیگر اتفاقاتی است که در این سال به وقوع پیوسته است.
 
توسعه فیبرنوری در کشور یکی از کارهایی است که از ابتدای آغاز به کار وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. ایجاد پوشش ۲۰ میلیونی فیبرنوری از جمله مهم‌ترین اهداف این وزارتخانه است. در گزارش عملکرد شرکت زیرساخت به جزئیاتی در این خصوص اشاره شده است.
 
افزایش نقاط حضور شرکت ارتباطات زیرساخت و کاهش آسیب‌پذیری‌ها، ایجاد فیبر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ، تبت کوچک و هندورایی: ۱۴۳.۵ کیلومترفیبردریایی و ۸۰۵ کیلومتر فیبرخشکی، تعمیر کابل دریایی بین‌الملل (GBI)، توسط شرکت ایرانی و شکست انحصار شرکت خارجی، آغاز ساخت ۲۷ ایستگاه و تکمیل ۸ ایستگاه فیبرنوری جهت پروژه انتقال و فیبرجزایر و ایجاد مسیرهای افزونه از دومسیر کاملا مجزا بین مراکز حساس.
 
 
یکی از اهدافی که شرکت ارتباطات زیرساخت برای خود مشخص کرده، کاهش وابستگی به خدمات خارجی و توسعه شبکه ملی اطلاعات است. در این بخش چند گام نیز برداشته شده است، افتتاح پروژه NTP در ۶ استان و همچنین رزمایش پایداری آن، بهره‌برداری از پروژه DNS در ۶۵ درصد اپراتورها و آغاز پروژه پشتیبان DNS با هدف تکمیل در سال ۱۴۰۲، ارائه سرویس DDOS به زیرساخت‌های حساس و حیاتی، ابلاغ و اجرای الزامات مقاوم سازی اپراتورها در برابر حملات با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و هماهنگ‌کننده‌ها.
 
حمایت از پیام‌رسان‌های بومی نیز بخش مهم دیگری از بخش‌هایی است که شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص آن گام‌هایی برداشته است. ایجاد ابرزیرساخت در قالب IAAS و ارائه خدمات CAPH و KUBER به برخی پیام‌رسان‌ها، ارائه پهنای باند و کولوکیشن و زیرساخت ابری به پیام‌رسان‌ها از جمله این گام‌ها است.
 
توسعه قطب مراکز «داده» و تمرکززدایی محتوا از تهران و محلی‌سازی پاسخگویی به نیازهای کاربران، کاهش مشکلات کاربران در دسترسی به سرویس‌های مورد نیازشان در فضای مجازی، تشکیل کمیته پایداری و بازدیدهای استانی، تهیه طرح جامع پاور شبکه و ارتباطات شبکه مادر مخابراتی، به روزرسانی و اجرای سند پایش مسیرهای فیبرنوری ارائه سرویس‌های نوین زیرساختی با بکارگیری فناوری‌های نوظهور دیجیتال، بهبود تجربه مشتری با تسهیل و تسریع فرایندهای تجاری، توسعه زنجیره همکاری‌های تجاری منسجم بین‌المللی از دیگر اقداماتی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.
کد مطلب : 20713
https://aftana.ir/vdcc1mqi.2bqxs8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی