يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
جالب است ۰
پیام‌رسان‌های بومی: از اتصال تا اختلال

چرا پیام‌رسان‌های داخلی دچار اختلال شدند

پیام‌رسان‌های داخلی به‌دلیل آنچه قطعی برق در دیتاسنتر اعلام شد دچار اختلال چندساعته شدند.
پیام‌رسان‌های داخلی به‌دلیل آنچه قطعی برق در دیتاسنتر اعلام شد دچار اختلال چندساعته شدند.
 
به گزارش افتانا، برخی پیام‌رسان‌های داخلی ازجمله، ایتا، بله، سروش‌پلاس و آی‌گپ و برخی شبکه‌های اجتماعی مانند ویراستی و روبیکا از بعد از ظهر روز یازدهم اردیبهشت‌ماه از دسترس خارج و کاربران آنها دچار مشکل شده‌اند. مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکل در شبکه تامین برق در یکی از دیتاسنترهای شرکت ارتباطات زیرساخت را دلیل این اختلالات بیان کردند.
 
شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور در پی این اختلال، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مشکل ایجاد شده در شبکه تأمین برق، باعث از دسترس خارج شدن موقت برخی از پیام‌رسان‌ها شد که این قطعی برق برطرف شده و فرایند فنی برای ادامه خدمت رسانی در حال انجام است.»
 
محمد احسان خرامید، مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد: «سکوهای بله، آی‌گپ، گپ و سروش‌پلاس، همچنین شبکه‌های اجتماعی ویراستی و روبیکا در حال خدمت‌رسانی هستند و پیام‌رسان ایتا هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع مشکل خواهد شد. وزیر ارتباطات نیز از ساعات پیش شخصاً در محل دیتاسنتر حضور دارند و از نزدیک بر عملیات فنی تیم‌های مستقر نظارت دارند.»
 
او درباره اختلال در برخی پیام‌رسان‌های داخلی اظهار داشت: «ضمن عرض پوزش از هموطنان به دلیل مشکل پیش‌آمده، این اختلال به دلیل مشکل در شبکه تأمین برق در یکی از دیتاسنترهای شرکت ارتباطات زیرساخت به وجود آمد که سبب شد حدود پنج دقیقه قطعی برق داشته باشیم. همکاران ما بلافاصله وارد عمل شدند و مشکل برق‌رسانی حل شد. در تلاش‌ایم که فرایند فنی طی شود و ادامه خدمت‌رسانی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی را داشته باشیم.»

خرامید درباره گستردگی این اختلال و طولانی شدن برگشتن پیام‌رسان‌ها به حالت عادی گفت: «این اختلال در حد یکی از مراکز ما بوده و مشکل سراسری نیست. مشکل حل شده است و دوستانی که فنی هستند می‌دانند بعد از اینکه سیستم برق وصل می‌شود و اتفاق  پیش‌آمده مرتفع می‌شود، لحظاتی طول می‌کشد تا اتصال پیام‌رسان‌ها، برقرار شود و ممکن است تا یک ساعت دیگر به زمان نیاز داشته باشد. بلافاصله به‌محض اینکه مشکل برطرف شود ما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. مشکل فنی، مشکلی نیست که از قبل اطلاع دهد بلکه یک‌باره ایجاد می‌شود و ما وظیفه خود می‌دانیم به محض یافتن اطلاعات جدید، برای کاربران اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کنیم.»

این اختلالات در شرایطی پیش می‌آید که علی‌رغم فیلترینگ گسترده پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، مردم همچنان از آنها استفاده می‌کنند و از سویی در روزهای اخیر، شاهد این بودیم که چهار پیام‌رسان داخلی به یکدیگر متصل شدند و در به‌روزرسانی جدیدی که ارائه دادند امکان اتصال به مرکز تبادل پیام را افزودند.

به تازگی محمد جعفرپور، معاون وزیر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در همایش تبیین پروژه‌های راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه خط قرمز ما وجود اختلال است، افزود: در شرایط فعلی همه همکاران چه ستادی و چه فنی باید بدانند هیچ‌گونه قطعی و اختلال در ارائه سرویس معنایی ندارد و همه باید دست‌ به‌ دست هم دهیم تا کوچک‌ترین اختلالی به وجود نیاید. بنابراین در این زمینه هرگونه اقدامی ازجمله تامین پاور، بازمهندسی‌ها و... که لازم است برای پایداری انجام شود، باید مدنظر قرار گیرد.

گفتنی است که بر اساس جدیدترین گزارش‌ها در دنیا درباره عوامل ایجاد اختلالات در دیتاسنترها، قطعی برق دیتاسنتر در حال حاضر کمترین سهم را در پیش‌آمدن این مشکلات دارد و اتفاقی است که تقریبا دیگر پیش نمی‌آید.
کد مطلب : 20731
https://aftana.ir/vdccsmqi.2bqx18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی