کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد

مرکز نوآوری پژوهشگاه با هدف حمایت از نخبگان ایجاد می‌شود

3 خرداد 1402 ساعت 13:00

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از کارهای اخیر این پژوهشگاه را ایجاد مرکز نوآوری پژوهشگاه معرفی کرد که در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد تا بستری برای حمایت از نخبگان و جهت‌دهی فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا در حوزه ICT شود.


رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از کارهای اخیر این پژوهشگاه را ایجاد مرکز نوآوری پژوهشگاه معرفی کرد که در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد تا بستری برای حمایت از نخبگان و جهت‌دهی فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا در حوزه ICT شود.
 
به گزارش افتانا، دکتر رضوی‌زاده در نشست خبری ضمن اشاره به برنامه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های ویژه و اصلی پژوهشگاه بررسی مسائل و مشکلات موجود در بخش‌های مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با شناسایی آنها در جهت رفع آنها، راه‌حل‌های موجود را مطرح می کند.
 
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما آینده‌پژوهی و مطالعه روند جهانی در حوزه فاوا است. ما با آینده ‌پژوهی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در روند پیشرفت این حوزه، ایده‌هایی را استخراج می‌کنیم تا بتوانیم آنها را برای کمک به سیاست‌گذاری کلان کشور ارائه دهیم.
 
دکتر رضوی‌زاده تأکید کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بازوی پژوهشی و مغز متفکر و دیده‌بان وزارت ارتباطات است. البته فعالیت‌های پژوهشگاه محدود به وزارت ارتباطات نخواهد بود و با دانشگاه‌ها نیز در ارتباط هستیم و در ذیل موضوع پژوهش نیز با وزارت علوم همکاری و ارتباط داریم و همچنین با نخبگان و فعالان صنعت ICT نیز همکاری های متعددی را انجام می‌دهیم.
 
وی گفت: زیرساخت‌های ارزشمندی که در پژوهشگاه ارتباطات به عنوان متولی اصلی امر پژوهش در حوزه فاوا وجود دارد. در پژوهشگاه ۳۰ آزمایشگاه‌ تخصصی مجهز وجود دارد که همواره به عنوان محلی مناسب برای تحقیق و پژوهش و تست نمونه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور خواهد بود. از این آزمایشگاه‌ها در جهت توسعه تجهیزات حوزه ICT و تحقیق و توسعه استفاده می‌‌شود؛ همچنین از طریق آن تست و تایید نمونه‌های ساخت داخل کشور و خارج کشور  در حوزه ICT صورت می‌گیرد و همچنین خدماتی به دانشگاهیان و نخبگان نیز ارائه می‌شود.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با معرفی پتانسیل آموزشی موجود در پژوهشگاه، خاطرنشان کرد: سال‌های قبل در وزارت ارتباطات دانشکده‌ای به نام پست و مخابرات وجود داشت و بسیاری از کارکنان مخابرات فارغ‌التحصیل این دانشکده بودند، که این دانشکده با توجه به حذف مراکز آموزشی زیرمجموعه دستگاه‌ها جمع‌آوری شد و نیروها به این پژوهشگاه منتقل شدند؛ با این حال فعالیت‌های آموزشی پژوهشگاه ادامه پیدا کرد و در حال حاضر با همکاری وزارت علوم و آموزش و پرورش اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مختلفی در حوزه ICT  می‌کنیم.
 
وی به فعالیت‌های دیگر پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: فعالیت در حوزه زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباط رادیویی، ماهواره‌ای و نوری نیز انجام شده و اخیراً بر حوزه‌های دولت هوشمند، پلتفرم‌های خدمات داده، خدمات ابری و ...‌ نیز تمرکز داریم. یکی از کارهایی که در سال‌های اخیر شروع کردیم بحث مرکز نوآوری پژوهشگاه است که در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد تا بستری برای حمایت از نخبگان و جهت‌دهی فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا در حوزه ICT شود.
 
دکتر رضوی زاده در ادامه صحبت های خود در ارتباط با حمایت از دانشجویان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این پژوهشگاه با دانشگاه‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد و ما بسیاری از کارهای پژوهشی خود را به دانشگاه‌ها برون‌سپاری می‌کنیم؛ در پژوهشگاه ICT از سال گذشته حمایت از رساله ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دستور کار خود قرار دادیم تا بتوانیم به یکی از وظایف خود که حمایت از دانشجویان است عمل کنیم.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان صحبت‌های خود با اشاره به ظهور تکنولوژی‌های جدید از جمله اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در صنعت فاوا، اظهار کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بازیگر محوری هوش مصنوعی در بخش ICT است، به نحوی که ما مرکزی مجزا برای هوش مصنوعی در پژوهشگاه با عنوان «مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی» در نظر گرفته‌ایم و هدف اصلی این است که با توسعه هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف بتوانیم سریع‌تر هوش مصنوعی را وارد حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و زندگی مردم کنیم.


کد مطلب: 20862

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/20862/مرکز-نوآوری-پژوهشگاه-هدف-حمایت-نخبگان-ایجاد-می-شود

افتانا
  https://www.aftana.ir