دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 May 2024
جالب است ۰
اطلاعات تپسی در دست هکرها

تپسی به هکرها باج نمی‌دهد

مدیرعامل تپسی هک شدن این شرکت توسط یک گروه هکری و درز بخشی از اطلاعات این شرکت را تایید کرد و گفت: مطابق ایمیل‌هایی که از گروه مهاجم دریافت کرده‌ایم، قصد آنها از این کار اخاذی بوده و ما تصمیم گرفتیم به این اخاذی تن ندهیم.
مدیرعامل تپسی هک شدن این شرکت توسط یک گروه هکری و درز بخشی از اطلاعات این شرکت را تایید کرد و گفت: مطابق ایمیل‌هایی که از گروه مهاجم دریافت کرده‌ایم، قصد آنها از این کار اخاذی بوده و ما تصمیم گرفتیم به این اخاذی تن ندهیم.
 
به گزارش افتانا، مدیرعامل شرکت تپسی، از هک شدن این شرکت توسط یک گروه هکری خبر داد. میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی روز شنبه در صفحه شخصی خود در شبکه X نوشت: «طی روزهای گذشته متوجه دسترسی غیرمجاز به زیرساخت‌های شرکت تپسی و برداشت بخشی از اطلاعات شدیم. به محض کشف این موضوع، ضمن ثبت شکایت، پلیس را در جریان قرار دادیم و راه دسترسی آنها را بستیم... . مطابق ایمیل‌هایی که از گروه مهاجم دریافت کرده‌ایم، قصد آنها از این کار اخاذی بوده و برای عدم نشر اطلاعات، درخواست پول کرده‌اند. ما تصمیم گرفتیم که به این اخاذی تن ندهیم، چرا که در مذاکره با آنها متوجه شدیم که نه فقط ضمانتی برای عدم نشر اطلاعات و سوء‌استفاده‌های آتی وجود ندارد بلکه تشویقی برای ادامه این اقدام در مورد سایر شرکت‌ها نیز خواهد بود.»
 
وی همچنین ضمن عذرخواهی از رخداد پیش‌آمده، مسئولیت این اتفاق را پذیرفت. گویا هکرها مدعی سرقت اطلاعات 6 میلیون راننده و بیش از 27 میلیون مسافر  شامل نام و نام خانوادگی و کدملی شده‌اند. همچنین اطلاعات 136میلیون سفر و برخی سورس‌کدهای محصولات تپسی در لیست اطلاعات سرقت شده بود.
 
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، درباره جزئیات هک شدن برنامه تپسی گفت: یک گروه هکری با هویت معلوم در ماه پیش و حدود ۱۱ روز گذشته به اطلاعات تعدادی از خدمات‌گیران شرکت تاکسی اینترنتی تپسی دسترسی پیدا می‌کنند. این گروه هکری تقاضای ۳۵ هزار دلار از شرکت تپسی می‌کند تا اطلاعات خدمات‌گیرندگان را برگرداند و منتشر نکند که شرکت تپسی این کار را انجام نمی‌دهد و از گروه هکری شکایت می‌کند. در پی شکایت شرکت تپسی از این گروه هکری اقدامات قضائی انجام شده و منبع آلودگی برطرف شد. شرکت تپسی هم در حال انجام خدمات خود است و هیچ نگرانی برای هموطنان وجود ندارد.
 
تپسی اواخر فروردین 1398 هم دچار چنین دردسری شده‌بود و درز بخشی از اطلاعات خود را تایید کرده‌بود. باب دیاچنگو، محقق امنیتی، ‏در توییتر خود خبر داده بود به دیتابیسی دسترسی پیدا کرده که اطلاعات 60هزار راننده یک سرویس تاکسی اینترنتی ‏ایرانی روی آن قرار دارد و  به لو رفتن اطلاعات 6.5میلیون راننده تاکسی اینترنتی اشاره کرد اما بعد مشخص شد که اطلاعات شخصی 60هزار راننده مثل کد ملی، شماره تماس و شماره ‏حساب که روی یک دیتابیس ثبت شده بودند، لو رفته است. دیاچنگو همچنین آن زمان در توییت‌هایش مدعی شد که تلاش او برای ارتباط‌گیری با مرکز ماهر و شرکت تپسی ناموفق بوده‌است. درنهایت هم آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات، به‌طور رسمی فاش شدن اطلاعات 60هزار راننده تپسی و آسیب‌پذیری این پلتفرم را تأیید کرد. آن زمان، شرکت تپسی گفته بود که یکی از سرورهای جانبی مورد نفوذ هکرها با آدرس آی‌پی متعلق به یک کشور اوکراین قرار گرفته است که فاکتورهای 60هزار راننده فعال جهت حسابرسی مالیاتی در سال‌های 1395 و 1396، روی آن نگهداری می‌شدند. تپسی اعلام کرده  بود که این کار برای اخاذی نبوده و توسط یک فرد که ضعف سرورها را پیدا می‌کند، انجام شده است.
 
 
 
کد مطلب : 21325
https://aftana.ir/vdccp1qi.2bqsi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی