جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
جالب است ۰
توصیه‌های انجمن بلاکچین ایران

مراقب دام‌گستری کلاهبرداران رمزارز باشید

انجمن بلاکچین ایران برای جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت در تبادلات رمزارزی با بیان توصیه‌هایی به فعالان حوزه ارز دیجیتال هشدار داد.
انجمن بلاکچین ایران برای جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت در تبادلات رمزارزی با بیان توصیه‌هایی به فعالان حوزه ارز دیجیتال هشدار داد.

به گزارش افتانا، مسائل حقوقی که در برخی معامله‌های بازار رمزارز به وجود می‌آید باعث شده انجمن بلاکچین ایران بیانیه‌ای صادر کند و در آن نسبت به این موضوع هشدار دهد. طبق این بیانیه که در کانال تلگرامی انجمن بلاکچین منتشر شده، فعالان حوزه رمزارز در هنگام تبادل رمزارز در وب‌سایت‌های مربوطه باید نکاتی را مدنظر قرار دهند. این نکات عبارت‌اند از: بررسی دامنه وب‌سایت، بررسی هویت سامانه موردنظر، هشیار بودن نسبت به تبلیغات این سامانه‌ها، قرار ندادن مدارک خود در اختیار دیگران، عدم انجام مبادلات در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های متفرقه و عدم واگذاری دارایی‌های رمزنگاری در پلتفرم‌های خارجی.
 
در ابتدای متن بیانیه انجمن بلاکچین ایران آمده است: «با توجه به فعالیت وب‌سایت‌های تبادل رمزارز در ایران و مشکلات حقوقی متعدد کاربران انجمن بلاکچین ایران طی بیانیه‌ای به اطلاع کاربران حوزه رمزارز و تبادل می‌رساند، هنگام خرید و یا فروش از سامانه‌های تبادل به نکات زیر جهت انتخاب سامانه و وب‌سایت مناسب خدمات رمزارز دقت کنند تا مبادا دچار دام کلاهبرداری و سرقت دارایی خود شوند.»
 
این انجمن به‌عنوان اولین نکته ذکر کرده که «اگر قصد خرید یا فروش از سامانه‌هایی را دارید که توسط دوستان و آشنایان به شما معرفی شده‌اند و معتبر هستند و یا لینک این وب‌سایت‌ها برای شما ارسال شده است، حتماً قبل از باز کردن لینک‌ها یک بار سرچ را در مرورگر خود انجام دهید و از صحت دامنه و مقایسه لینک ارسال‌شده اطمینان حاصل کنید.»
 
این انجمن همچنین توصیه کرده که هویت سامانه‌ای را که در آن قصد انجام تبادل یا معامله را دارید بررسی کنید. برای این کار لازم است به آدرس، تلفن، نحوه پشتیبانی و خدمات، راه‌های دسترسی و مشاوره، مراحل ثبت خرید و فروش، زمان تسویه ریالی و رمزارزی، سابقه فعالیت و وبلاگ این سامانه‌ها توجه کنید و بعد تراکنش خود را انجام دهید.
 
انجمن بلاکچین تأکید کرده است که به تبلیغات خرید و فروش و وعده‌های تبلیغاتی دقت کنید: برای مثال «اگر در تبلیغات وب‌سایت یا سامانه تبادلاتی وعده قیمت پایین‌تر در خرید یا بالاتر در فروش داده می‌شود، حتماً قیمت را با چند وب‌سایت و سامانه دیگر مقایسه کنید.»
 
بنابر هشدار این انجمن، اگر بازه تفاوت قیمت میان آن وب‌سایت یا سامانه با سایرین زیاد و غیر معقول باشد این موضوع می‌تواند ترفندی برای کلاهبرداری و به قصد فریب شما باشد. نکته دیگری که در این بیانیه ذکر شده این است که احتمال دارد برخی افراد، گروه‌ها، سامانه‌ها یا وب‌سایت‌ها با وعده سود دادن به شما مدارک شخصی‌تان مثل کارت ملی، شناسنامه، تعهدنامه و... را درخواست کنند؛ شما نباید مدارک خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید.
 
همچنین در این متن آمده است: «در خریدوفروش از صفحه‌های تبادل و رمزارز در شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌هایی مانند «شیپور» و «دیوار» دقت کنید.»
طبق اعلام انجمن بلاکچین ایران، عموماً افراد فریبکار و کلاهبردار از این طریق از کاربران سوءاستفاده کرده و با ارسال لینک‌های مخرب حساب افراد را خالی می‌کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌است که «صرافی‌ها و یا پلتفرم‌های معاملاتی، خصوصاً خارجی، محل نگهداری دارایی رمزنگاری شما نیست. بهترین و امن‌ترین محل، کیف پول شخصی (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) شما است.»
 
کد مطلب : 21353
https://aftana.ir/vdcdss0x.yt0fk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی