دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
جالب است ۰
تغییر نام به «همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت» از سال آینده

برگزیدگان جایزه دکتر نوربخش معرفی شدند

علیرضا صالحی
از سال آینده همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با عنوان جدید «همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت» برگزار خواهدشد.
از سال آینده همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با عنوان جدید «همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت» برگزار خواهدشد.
 
به گزارش افتانا، در روز پایانی دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، پیمان قربانی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر علمی این همایش، بیانیه اختتامیه این دوره را قرائت کرد و برندگان جایزه دکتر نوربخش معرفی شدند.
 
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در مراسم اختتامیه همایش اعلام کرد: با توجه به گذار از بانکداری الکترونیک به سمت نسل چهارم بانکداری در طول ده سال برگزاری همایش، عنوان همایش از سال آتی به «بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت» تغییر می‌کند.
 
دبیر علمی همایش بانکداری الکترونیک اظهار داشت: پژوهشکده پولی و بانکی در راستای هم‌اندیشی و بهره‌گیری از نقطه نظرات اندیشمندان، محققان و خبرگان نظام بانکی همایش امسال را به موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» اختصاص داد. در دو روز همایش بانکداری الکترونیک در مجموع ۱۶ نشست تخصصی، ۱۳ کارگاه علمی- آموزشی و ۲۴ کارگاه معرفی محصول با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه بانکداری و نظام‌های پرداخت برای مخاطبان همایش تشکیل شد. در دهمین دوره همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در مجموع ۲۰۲ مقاله توسط اساتید، دانشجویان و کارشناسان به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این میان ۳۰ مقاله توسط کمیته داوران همایش مورد تأیید قرار گرفت و در دو روز همایش، ۱۸ مقاله طی ۶ نشست علمی ارائه شد.
 
وی با بیان اینکه در بانکداری هوشمند حوزه‌های خلق ارزش از داده با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دامنه وسیعی را شامل می‌شود، افزود: حوزه‌هایی نظیر بازاریابی و ارتباط با مشتری، امنیت، پرداخت مدیریت ریسک تنظیم‌گری و تحت تأثیرفناوری‌های کلان داده دستخوش تحولات چشمگیری شده‌اند به نحوی که گذار به بانکداری هوشمند و داده‌محور، یک ضرورت برای بقای بانکداری سنتی محسوب می‌شود.
 
قربانی گفت: براساس جمع‌بندی مباحث کارشناسی چکیده‌ای از نتایج کلیدی و دستاوردهای علمی در زمینه تحقق بانکداری هوشمند درکشور در سه حوزه کلی قابل ارائه است. حوزه تجربه مشتری، اعتبار سنجی و امنیت پرداخت؛ درس آموخته‌ها و تجارب جهانی در خصوص تحول مدل‌های اعتبارسنجی در کنار عملکرد نظام اعتبارسنجی فعلی در داخل کشور حاکی از ضرورت گذار از مدل‌های سنتی به سمت مدل‌های مبتنی برهوش مصنوعی است. بهره‌گیری از مدل‌های هوشمند اعتبارسنجی مشتریان نقش بسزایی در مدیریت ریسک اعتباری در شبکه بانکی ایفا می‌کند. چالش اصلی در بانکداری هوشمند به موضوع امنیت، کیفیت و یکپارچگی داده‌ها بر می‌گردد؛ یادگیری ماشینی درصورتی می‌تواند کارایی و اثربخشی بالایی داشته باشد که داده‌های ورودی آن از حیث خطر دستکاری مصون باشد لذا توجه به بحث حکمرانی داده از الزامات تحقق بانکداری هوشمند به شمار می‌رود. سامانه‌های برخط کشف تقلب و پولشویی با استفاده از فناوری‌های داده‌کاوی و یادگیری عمیق قادر هستند تا با استخراج الگوهای مالی مشتریان نسبت به تراکنش‌های مشکوک اعلام هشدار کنند. توجه به استانداردها و الزامات امنیتی نظیر دسترس پذیری و رمزنگاری داده احراز هویت مشتری، امضای دیجیتال و ... برای حفاظت از داده‌های مشتریان و حفظ حریم خصوصی ضرورت دارد.
 
وی درباره حوزه تنظیم‌گری هوشمند و فناورهای نوین‌مالی هم گفت: فناوری‌های نوین در حوزه تنظیم‌گری باعث خواهد شد تا فرایند نظارت از حالت پسینی به حالت پیشینی تبدیل شده و نظارت فعالانه بر ریسک تطبیق امکان پذیر شود؛ بکارگیری روش‌های نوآورانه مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه نظارت احتیاطی خرد و کلان می‌تواند در شناسایی و پیشگیری از ریسک‌های کلان اقتصادی و مالی مفید باشد. موضوع تنظیم‌گری فناوری‌های نوین مالی در بانکداری هوشمند، نیازمند هماهنگ‌سازی بین نهادی و تدوین سیاست‌های یکپارچه در راستای بسترسازی و توسعه رگ‌تک‌ها و ساپ‌تک‌ها و نیز سندباکس تنظیم‌گری کسب‌وکارهای نوآورانه است.
برگزیدگان جشنواره دکتر نوربخش معرفی شدند
بنابر گفته پیمان قربانی، ۳۲ طرح برای شرکت در جشنواره دکتر نوربخش امسال از سوی بانک‌ها و شرکت‌ها برای دبیرخانه دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ارسال شده بود که از بین آنها پنج طرح به عنوان برگزیدگان نهایی اعلام شدند.
طرح برگزیده محور «سامانه‌های درون بانکی» به طرح سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات ایران تعلق گرفت وهیئت داوران حرکت بانک صادارت ایران در جهت توثیق برخط دارایی‌ها به طور سیستمی همراه با دریافت سرویس‌های لازم از نهادهای مختلف مالی را طرح برگزیده محور سامانه‌های درون «بانکی و طرح اول دهمین جشنواره دکتر نوربخش تشخیص داد. این محصول قابلیت توثیق انواع سهام صندوق‌های سرمایه گذاری و بیمه‌های عمر را به طور برخط داشته و در حال توسعه جهت توثیق برخط سایردارایی‌ها است.
 
طرح برگزیده محور «مسئولیت‌های اجتماعی» به طرح وام فوری آنلاین بانک قرض الحسنه مهر ایران تعلق گرفت و هیئت داوران سامانه وام فوری بانک قرض‌الحسنه مهر را به جهت سهولت و سرعت، فرآیند عدم دریافت وثیقه و ضامن کاهش نرخ کارمزدتسهیلات قرض الحسنه استفاده از امضای الکترونیک و احراز هویت غیر حضوری سقف مناسب تسهیلات اعطایی و همچنین تعداد قابل توجه پرداخت این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ طرح برگزیده محور مسئولیت‌های اجتماعی دهمین جشنواره دکتر نوربخش معرفی کرد.
 
همچنین طرح برگزیده محور پلتفرم سامانه فکتورینگ به طرح مطالبات قراردادی سکوی کسب و کار الکترونیک (سککوک) تعلق گرفت و هیئت داوران سامانه فکتورینگ مطالبات قراردادی محصول سکوی کسب و کار الکترونیک (سککوک) را به لحاظ استفاده مناسب ازفرصت قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و حرکت به سمت تسهیل تامین مالی بنگاه هااز طریق فکتورینگ حساب‌های دریافتنی و مطالبات قراردادی در زنجیره تامین مالی بنگاه‌ها طرح برگزیده محور پلتفرم دهمین جشنواره دکتر نوربخش معرفی کرد. این محصول تامین مالی حساب‌های دریافتنی را در مقابل رویکرد سنتی تنزیل اسناد مطالبات به صورت محصولی مکانیزه اجرا کرده است.
 
طرح برگزیده محور سامانه‌های مشتریان بردار (boardAR) به طرح شرکت مانا افزار خاور تعلق گرفت و هیئت داوران محصول بردار را به دلیل استفاده از رویکرد واقعیت افزوده در حوزه محصولات بروشورها و تبلیغات بانکی و به خصوصایجاد شکل و روحی جدید و خلاقانه در ارایه کارت‌های هدیه بانکی با استفاده از فناوری‌های نوین طرح برگزیده محور «سامانه‌های مشتریان» دهمین جشنواره دکتر نوربخش معرفی کرد.
 
طرح برگزیده محور «سامانه‌های ملی» به طرح ریال دیجیتال شرکت خدمات انفورماتیک تعلق گرفت و هیئت داوران محصول ریال دیجیتال که همان CBDC یا رمزارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است را به لحاظ حرکت نوآورانه به سمت پیاده‌سازی ریال دیجیتال در کشور، استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده و قراردادهای هوشمند در ابعاد ملی طرح برگزیده محور «سامانه های ملی» دهمین جشنواره دکتر نوربخش معرفی کرد. همچنین هیئت داوران در محورهای سخت افزار و تجهیزات و پروژه امنیت در شبکه زیرساخت، طرحی را واجد شرایط برتر تشخیص نداد.
 
دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» روزهای 29 و 30 آبان‌ماه 1402 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.
 
کد مطلب : 21664
https://aftana.ir/vdci5qar.t1azq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی