دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
جالب است ۰
نظر معاون وزیر صمت درباره نوکیای ایرانی

استفاده از نام برند خارجی در اینجا تقلب نیست

معاون وزیر صمت درباره تولید موبایل در ایران به‌نام نوکیا گفت: تولید موبایل به نام نوکیا در ایران، به منزله دور زدن تحریم است؛ نه تقلب و با توجه به اینکه این کشور‌ها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آن‌ها اهمیتی ندارد.
معاون وزیر صمت درباره تولید موبایل در ایران به‌نام نوکیا گفت: تولید موبایل به نام نوکیا در ایران، به منزله دور زدن تحریم است؛ نه تقلب و با توجه به اینکه این کشور‌ها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آن‌ها اهمیتی ندارد.
 
به گزارش افتانا، چندی پیش، اسنادی از یک تولید تقلبی در کشور در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه یک شرکت ایرانی مدت‌هاست که در حال تولید گوشی‌های نوکیایی است که هیچ ارتباطی با نمایندگی رسمی در ایران و شرکت اصلی نوکیا در فنلاند ندارد و در واقع فقط با سوءاستفاده از این برند، نوکیای تقلبی وارد بازار می‌کند؛ شرکتی با نام آتیلا همراه ایهان.
ماجرا اما برمی‌گردد به فروردین ماه 1402 که سفیر فنلاند درباره تولید نوکیاهای جعلی به ایران نامه‌ای نوشت؛ نامه‌ای که اخیرا رسانه‌ای شد و ماجرای نوکیاگیت یا رسوایی نوکیای ایرانی را نقل برخی محافل کرد.
سفیر فنلاند در نامه به وزیر صمت و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: با بررسی های انجام شده مشخص می‌شود، شرکتی به نام آتیلا همراه آیهان تجارت مستقر در شهر زرندیه واقع در استان مرکزی، مبادرت به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی‌های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا می‌کند که عملا تشخیص آن از محصولات واقعی نوکیا برای مصرف‌کننده عادی، غیرممکن است.
در این نامه آمده است: این در حالی است که شرکت فنلاندی نوکیا و نماینده رسمی آن در ایران به عنوان شاکی، هرگونه اعطای اختیار تولید و فروش محصولات نوکیا به شرکت‌های چینی و ایرانی را رد کرده‌اند.
 
همچنین در نامه‌‌‌ای که به تازگی از سوی وکیل شرکت نوکیا در ایران به معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی ارسال شده‌است، وی از نوکیا به عنوان اولین واردکننده گوشی تلفن همراه به ایران در دهه ۷۰ شمسی یاد می‌‌‌کند و می‌‌‌گوید که «این شرکت نمایندگی واردات، توزیع، پخش و خدمات پس از فروش خود را در ایران از سال ۱۳۹۵ رسما به یک شرکت ایرانی واگذار کرده است». در ادامه این نامه آمده‌است که «یک شرکت ایرانی با استفاده غیرمجاز از علامت تجاری مشهور نوکیا، اقدام به عرضه گوشی‌‌‌هایی با علامت تجاری مشهور NOKIA کرده که این اقدام موجب گمراهی و سردرگمی مصرف‌کنندگان عادی شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی با این تصور که محصولات ساخت یا دست‌کم تحت لیسانس برند نوکیا بوده، اقدام به خریداری آنها کرده‌‌‌اند، حال آنکه هیچ ارتباطی میان این شرکت و نوکیا وجود نداشته و این محصولات همگی تقلبی و فاقد استانداردها و تکنولوژی این شرکت و خدمات پس از فروش و حمایت‌‌‌های نوکیا هستند. در عین حال این شرکت به صورت مجانی از اعتبار و سرمایه نوکیا بدون آنکه مجوزی از این علامت مشهور جهانی داشته باشد، استفاده کرده است.»
 
 
حالا محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت، درباره این موضوع گفت: اگر محصول استاندارد باشد، می‌تواند مجوز تولید دریافت کند و نمی‌توانیم از آن‌ها بپرسیم که چگونه تحریم را دور زده‌اند. با توجه به شرایط تحریمی، اگر شرکت تولیدکننده نوکیا در ایران مجوزهای لازم را اخذ کند، استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست.
 
وی گفت: این موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است. البته طبق مصوبه دولت قبلی، الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحدهای تولیدی، با توجه به شرایط تحریم برداشته شده است. بنابراین اگر به هر دلیلی این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از سایر کشورها تهیه کنند. استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد، تقلب نیست.
 
از سوی دیگر، وکیل شرکت نوکیا در گفت‌وگو با  فرهیختگان، درباره ماجرای نوکیاهای تقلبی گفت: «موضوعی که گفته می‌شود این شرکت قطعات را از شرکت رسمی نوکیا، خریداری و وارد ایران می‌کند و با آنها گوشی نوکیا تولید می‌کند، مورد تایید موکل؛ یعنی شرکت نوکیا، نیست. در واقع از طرف شرکت نوکیا مجوزی به این شرکت داده نشده و قطعات به آنها فروخته نشده است. پرونده‌های شکایت از شرکت آتیلا همراه ایهان در جریان دادگاه است و حدود یک سال است که ما متوجه کارهای این شرکت شده‌ایم.»
 
وکیل شرکت نوکیا همچنین در این گفت‌وگو، درباره رسمیت شرکتی که در شهرک صنعتی فرودگاه پیام البرز با برند نوکیا فعالیت می‌کند، گفت: «این شرکت، شرکت سام‌تل و نمایندگی رسمی شرکت نوکیا در ایران است. از حدود شش یا هفت‌ماه پیش که واردات موبایل‌های فیچرفون (گوشی‌های غیرهوشمند، بدون صفحه نمایش لمسی و با کیبورد فیزیکی) به ایران ممنوع شد، موکل ما در شهرک صنعتی فرودگاه پیام و از طریق نماینده رسمی خود که قبلا واردات این سبک گوشی‌ها به عهده داشته است، تولیدی راه‌اندازی کرده و گوشی‌های خود را به صورت قطعه وارد و در این تولیدی سرهم‌بندی می‌کند.»
 
به گفته معاون وزارت صمت، اما تولید موبایل به نام نوکیا در ایران، به منزله دور زدن تحریم است و تقلب نیست. این الزام وجود ندارد که واحد‌ها رسماً ضمانت‌نامه شرکت خارجی را ارائه کنند. این شرکت‌ها عموماً در حال مونتاژ کالا هستند و حتی اگر کشور مقصد، نامه‌ای هم ارسال کرده باشد با توجه به اینکه این کشور‌ها، ایران را تحریم کرده‌اند نظر آن‌ها اهمیتی ندارد.
 
 
کد مطلب : 22054
https://aftana.ir/vdcc0xqi.2bqip8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی