جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
جالب است ۰
در جلسه ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات مطرح شد

اثرگذاری گسترده و تعاملی هوش مصنوعی بر امنیت سایبری

جلسات کارگروه‎‌های تخصصی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست‌جمهوری با محوریت هوشمندسازی، ارتباطات، ماهواره و امنیت سایبری برگزار شد.
جلسات کارگروه‎‌های تخصصی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست‌جمهوری با محوریت هوشمندسازی، ارتباطات، ماهواره و امنیت سایبری برگزار شد.
 
به گزارش افتانا،  محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست‌جمهوری، با تأکید بر اهمیت کارگروه‌های تخصصی این ستاد در راهبری زیست‌بوم فناوری ضمن اعلام انتظارات از اعضا، بیان کرد: نقش اصلی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات تسهیل‌گری و راهبری فضای فناوری در حوزه‌ی اتصال‌پذیری و ارتباطات است که یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آن، یعنی رصد فناوری و تعیین اولویت‌های توسعه فناوری با توجه به نیاز ملی به کمک متخصصان حاضر در کارگروه‌ها انجام خواهد گرفت.
 
وی افزود: هدف از تشکیل کارگروه‌های تخصصی، استفاده از ظرفیت متخصصان فناور کشور در پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی‌های راهبردی کلان موضوعات کشور می‌باشد و همانگونه که از نامگذاری کارگروه‌ها مشخص است، این ستاد تمام ظرفیت علمی و تخصصی خود را برای پیاده‌سازی و توسعه فناوری‌های مورد نیاز به کار خواهد بست.
 
کرباسی ابراز امیدواری کرد با همکاری بازیگران مختلف این زیست‌بوم اعم از نهادهای دولتی، صنایع بزرگ و کوچک و شرکت‌های فعال بتوانیم در کنار حضور موثر پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان بتوانیم با گام مؤثری در راستای پیشبر ایران عزیز حرکت کنیم.
 
اعضای کارگروه‌ها در این جلسه ضمن ارائه طرح‌های پیشنهادی به بحث و تبادل نظر در مورد رویه‌های مؤثر و کارآمد، چالش‌ها، برنامه‌ریزی و تعیین شاخص‌ها برای حل مسائل کلان کشور ذیل حوزه مربوطه پرداختند.
 
 
در کارگروه امنیت سایبری، با بیان فرصت‌های همکاری بین‌المللی و بازیابی علل ایجاد شکاف در میان شرکت‌های فناور این حوزه با روند جهانی، اولویت‌هایی که منجر به کاهش فاصله‌ موجود و دستیابی به راهکار مناسب می‌شوند به بحث و بررسی گذاشته شدند. از موارد پراهمیت در این حوزه، نیاز به برقراری تعامل مناسب با ستاد هوش مصنوعی به جهت اثرگذاری گسترده و تعاملی هوش مصنوعی بر امنیت سایبری بود. ضمن آنکه بر عدم غفلت از حوزه‌های فعلی و لزوم یافتن راهکار مناسب برای حل مسائل موجود تأکید شد.
 
در کارگروه هوشمندسازی، انرژی و حمل‌ونقل به عنوان دو اولویت مهم هوشمندسازی اعلام شدند و ادامه‌ مسیر کارگروه هوشمندسازی و اینترنت اشیاء حول ترسیم زنجیره‌ی ارزش این دو محور و شناسایی گلوگاه‌های فناوری شکل خواهد گرفت. تلاش می‌شود که با تمرکز بر این دو موضوع ضمن شناسایی خلاءهای فناورانه و شرکت‌های توانمند در حل آنها، هم‌رسانی لازم و حمایت‌های معنوی و مادی صورت پذیرد. در کارگروه ارتباطات، با بررسی تفصیلی زیست‌بوم ارتباطات و بازیگران اصلی این حوزه، پتانسیل‌های ایجاد همکاری و نحوه‌ ارتباط با جامعه‌ مخاطب بررسی شد. چالش‌ها و فرصت‌های موجود با توجه به ظرفیت‌های حاضر، به بحث گذاشته شده و نقشه راه جلسات بعدی ترسیم شد. در کارگروه ماهواره، ضمن بیان روندهای فناوری فضایی در جهان و مقایسه آن با فضای موجود در ایران، چالش‌های این فناوری بررسی شده و اولویت‌های فناورانه جهت توسعه در زیست بوم ماهواره و سنجش از راه دور به بحث گذاشته شدند.
 
کرباسی در پایان جلسات چهارگانه کارگروه‌های تخصصی ستاد، ضمن تأکید بر استمرار این جلسات افزود: موارد به دست آمده، در جلسات بعدی کارگروه‌ها جهت دستیابی به برنامه‌های مدون و قابل اجرا، پیگیری خواهد شد.
 
 
 
کد مطلب : 22164
https://aftana.ir/vdceez8w.jh8wpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی