چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 15 May 2024
جالب است ۰
درنشست تخصصي پدافند غيرعامل در فضاي سايبر، بر استفاده از ظرفيت‌هاي دانشگاهي در زمينه دفاع سايبر تاكيد شد.
به گزارش افتانا، درنشست تخصصي پدافند غيرعامل در فضاي سايبر، بر استفاده از ظرفيت‌هاي دانشگاهي در زمينه دفاع سايبر تاكيد شد. 

سعيد رحيمي رييس مركز پدافند سايبري در ابتداي اين نشست گفت: بحث حوزه سايبر موضوعي بديهي و جدي است كه در حال حاضر در كشورهايي مانند آمريكا نقش كليدي ايفا مي‌كند كه اين نشان دهنده اين است كه ايران بايد با بسيج تمامي نيروها توان سايبري خود را تقويت كند. 

وي ادامه داد: دفاع سايبري شامل حوزه شخصي، ‌اجتماعي و حوزه زيرساخت‌هاي حياتي و اساسي كشور مانند انرژي، غذا و آب مي‌شود كه اين‌ها از جمله حوزه‌هاي مورد توجه سايبري هستند. حوزه ملي نيز از جمله مباحثي است كه همواره در تهديد قرار دارد و بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد. 

رييس مركز پدافند سايبري همچنين با تاكيد بر فرهنگ‌سازي و آموزش در حوزه سايبري اظهار كرد: از جمله موضوعات با اهميت در حوزه سايبري بحث فرهنگ سازي در آن است؛ چراكه امنيت از جمله حوزه‌هاي مهم در حفاظت از كشور است كه مي‌توان با سمينارها و همايش‌هاي مختلف اين مهم را تحقق بخشيد. 

وي افزود: تدوين سند راهبردي سايبري كشور اهميت ويژه‌اي دارد؛ چراكه وظيفه دستگاه‌هاي مختلف را در حوزه سايبري كاملا مشخص خواهد كرد.
 
رحيمي با بيان اين‌كه «بايد به بومي‌سازي استانداردهاي مختلف رسيدگي كرد» تصريح كرد: شرايط هر كشور با كشور ديگر متفاوت است و ارزيابي كيفيت آن با تشكيل آزمايشگاه‌هاي حرفه‌اي محقق مي‌شود. محور طراحي سامانه‌هاي سايبري نيز از جمله مباحث متفاوت با بحث امنيت سايبري است كه در حال حاضر اين موضوع در حال طراحي و معماري به دست دانشمندان كشور است.
 
به گزارش افتانا، محمدرضا فرجي‌پور معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غيرعامل كشور نيز در اين نشست اظهار كرد: بحث فرهنگ‌سازي سايبري براي مديران در كشور دچار مشكل است كه در حال حاضر با عزم جدي سازمان پدافند غيرعامل سعي در رفع اين مساله داريم كه اين شامل تلاش‌هاي حوزه دانشگاهي و دانشجويان مي‌شود. 

وي از ايجاد رشته‌هاي دانشگاهي در مقطع دكترا و در حوزه سايبري خبر داد و گفت: تا علم و دانش پيشرفت جدي نكند نمي‌توان انتظار داشت فضاي تهديد را به راحتي از پيش بگذرانيم.
فرجي‌پور ادامه داد: منافذ تهديد در كشور باز است كه با اين وضع هر دستگاه و مديري بايد سعي كند اين آُسيب‌پذيري‌ها را كاهش دهد. 

در ادامه اين نشست محمد مرداني، عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين(ع) بيان كرد: اگر كسي تصور كند كه يك يا چند مجموعه مي‌تواند حفاظت سايبري را بر عهده بگيرد تفكري كاملا اشتباه است و همه دستگاه‌هاي ذي‌نفع بايد در اين عرصه و در سياست‌گذاري‌هاي آن نقشي موثر ايفا كنند. 

وي افزود: بايد در حوزه سايبري قطب‌بندي تحقيقاتي داشته باشيم و تمامي تحقيقات انجام شده بايد روند مشخص و دقيقي داشته بشند و بتوان در حوزه دفاع سايبري راهگشا بود. 

مرداني در ادامه با اشاره به اين‌كه «مجموعه دانش و تحقيقات بايد كار خود را به صنعت پيوند دهد» گفت: عدم پيوند تحقيقات علمي به صنعت يكي از مشكلات موجود حال حاضر كشور است. در بحث اجرايي اين موضوع براي تامين امنيت عرصه‌هاي مختلف بايد تمامي مجموعه‌ها در كنار يكديگر اين كار را به انجام رساند، بنابراين بايد نهاد اجرايي بزرگي در كشور ايجاد شود تا تمامي ظرفيت‌هاي كشور را دور هم جمع كرده و هماهنگي‌هاي لازم را در حوزه تحقيقات و عمل انجام دهد.
 
وي با بيان اين‌كه «بايد شعار دفاع يكپارچه از سايبري در كشور ايجاد شود» تصريح كرد: در لايه راهبردي، تحقيقاتي و اجرايي كشور موضوع سايبري قابل بحث و توجه است كه اين نياز به مجموعه‌اي قوي در حفظ و اجرا دارد.
کد مطلب : 449
https://aftana.ir/vdcakony149ny.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی