شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
جالب است ۰
اعضای فعال صنف فناوری اطلاعات که انتقاد زیادی به مدیران پیشین اتحادیه داشتند، برای جدایی صنف رایانه از ماشین‌های اداری و تغییر مدیریت این صنف در سال‌های گذشته تلاش زیادی کرده بودند و اکنون باید ادعاهایشان را در عمل ثابت می‌کردند.
منبع : روزنامه فناوران
سید مهدی میرمهدی رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران سه شنبه هفته گذشته و به مناسبت یک‌سالگی حضور اعضای جدید در هیات مدیره مدیریت این اتحادیه، در نشستی مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در این جلسه که غلامرضا پاک ضمیر نایب رییس اتحادیه و مجتبی شیرین‌کار و محمد میاحی دو بازرس این اتحادیه میرمهدی را همراهی می‌کردند، گزارشی از فعالیت‌های این اتحادیه در یک سال گذشته ارایه شد. 

این گزارش عملکرد از آن جهت اهمیت داشت که اعضای فعال صنف فناوری اطلاعات که انتقاد زیادی به مدیران پیشین اتحادیه داشتند، برای جدایی صنف رایانه از ماشین‌های اداری و تغییر مدیریت این صنف در سال‌های گذشته تلاش زیادی کرده بودند و اکنون باید ادعاهایشان را در عمل ثابت می‌کردند.

موضع اتحادیه در قبال نرخ ارز 

سید مهدی میرمهدی در این نشست مطبوعاتی در مورد دو نرخی شدن نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار گفت: با یکسان شدن نرخ ارز در بازار IT موافق هستیم. این یکسان سازی و ارایه نشدن ارز دولتی سبب جلوگیری از سودجویی برخی واردکنندگان خاص می‌شود که از طریق روابط خود اقدام به دریافت ارز دولتی می‌کردند و موجب از بین رفتن رقابت سالم و حس رقابت بین واردکنندگان صنف می‌گشتند.
 
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه افزود: با تک نرخی شدن ارز رانتخواری‌ها از بین می‌رود و تمام فعالان مجبورند با نرخ یکسان اقدام به خرید کالا و وارد کردن اجناس خود کنند. 

کاهش ضرایب مالیاتی با همکاری رسانه‌ها 

رییس اتحادیه صنف فناوران با تشکر از رسانه‌ها برای همکاری کردن با اتحادیه و کمک به کاهش ضرایب مالیاتی اعضا گفت: ما در طی یکسال گذشته برای کاهش ضرایب مالیاتی نامه‌نگاری‌های بسیاری با کمیته فناوری اطلاعات مجلس داشتیم و توانستیم نامه‌‌ای را به این منظور به آقای عسگری ارجاع دهیم و جلساتی برای پیگیری کاهش این ضرایب داشته باشیم. 

میر مهدی رییس اتحادیه با بیان این که ضرایب پیشنهادی برای عمده فروشان یک درصد و برای خرده فروشان سه درصد از سوی اتحادیه پیشنهاد شد، گفت: اداره دارایی ضرایب را چهار درصد برای عمده فروشان و هفت درصد برای خرده فروشان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته در بخش خرده فروشان شاهد دو درصد کاهش ضرایب بودیم. 

میرمهدی در مورد ارایه اظهار نامه‌های سال ۹۰ نیز گفت: امسال ۴۵ درصد تعدیل در پرداخت مالیات داشته‌ایم و اداره دارایی با اینکه اظهار نامه‌های مالیاتی را دیر در اختیار اعضای اتحادیه قرارداد کمک خوبی به اعضا کرد تا بتوانند هرچه بهتر خود اظهاری کنند. 

طرح شبنم در این صنف کارایی ندارد 

میرمهدی در مورد کارا نبودن طرح شبنم و کارشناسی نکردن این طرح در این صنف گفت: ما در این رابطه به دیوان عدالت نیز اعتراض کرده‌ایم و ایرادهای این طرح را به صورت حضوری بیان کرده‌ایم اما مسولان توجهی به این اشکالات نداشته‌اند و حالا مسولان به مشکلات این طرح پی برده‌اند.
 
اما برخی دوستان اجرای طرح را به نفع خودشان می‌دانند. وی با گله از برخی از مسولین که بیان کرده بودند هر کس
این طرح را اجرا نکند قاچاقچی است افزود: ما برای اینکه ثابت کنیم اصناف یاور برنامه‌های اقتصادی هستند و نه مقابل آن با این طرح همکاری کردیم. اما از ۷۰ روز قبل که اعضا برای کالاهای قدیمی خود درخواست برچسب شبنم کرده و مبالغ خود را به حساب‌های اعلام شده واریز کرده‌اند، این برچسب‌ها به دست آنان نرسیده و متاسفانه تعزیرات وزارت بازرگانی آنان را به دلیل نبود برچسب بر روی کالاها جریمه می‌کند. 

ساماندهی فروشگاه‌هادر دستور کار اتحادیه 

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه در مورد ساماندهی فروشگاه‌ها و دادن مجوز به کسبه بازار گفت: طرح سامان‌دهی بازار را در نخستین دور بازدید اجرا کردیم تا فروشگاه‌های مجوز‌دار و بدون مجوز شناسایی کنیم. 

تعدادی از این فروشگاه‌ها جواز مورد نظر را کسب کردند و از دیگر فروشگاه‌ها خواسته‌ایم تا برای کسب جواز هرچه سریع‌تر مراجعه کنند و قانونمند شوند.
 
اتحادیه همواره گشت‌های نامحسوسی در سطح بازار داشته تا از بروز تخلفات مختلف همچون زیر فروشی، گران‌فروشی قاچاق و جنس‌های تقلبی جلوگیری کند. البته بازرسان اتحادیه به صورت محسوس هم در بازار حضور پیدا می‌کنند. 

میر مهدی تعداد کسبه جوازدار پیش از آغاز به کار فعالیت هیات مدیره جدید را ۱۷۶۰ واحد اعلام کرد و گفت: از ابتدای کار این هیات ریسه ۲۶۰ واحد دیگر نیز جواز کسب دریافت کردند و حدود ۷۰۰ واحد دیگر نیز پرونده تشکیل داده‌اند. 

وی در مورد صدور اینترنتی مجوز و مکانیزه شدن صدور جواز افزود: هم‌اکنون ۶۰ درصد از کار انجام شده است و ما در بخش نامه‌های انگشت نگاری و آزمایش‌ها این امکان را داریم و در آینده نزدیک فقط اعضا برای احراز هویت شخصی و مالکیت و در پایان برای دریافت جواز به اتحادیه بیایند. 

گزارشی از عملکرد هیات مدیره در یک سال گذشته
 
میرمهدی در مورد کارهای صورت گرفته در درون اتحادیه طی یکسال حضور وی در این سمت گفت: در فاز اول سایت اتحادیه را افتتاح کردیم و در اجرای فاز دوم که ارسال پیامک به اعضا بوده است نیز موفق ظاهر شده‌ایم. فاز سوم نیز به زودی و تا ۱۵ مرداد ماه، برای ارسال پست الکترونیکی به بهره‌برداری و مرحله اجرا می‌رسد. 

وی در مورد تعامل با سازمان‌ها و نهادهای دیگر عنوان کرد: با عضویت بنده به عنوان نماینده صنف در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مجمع واردات تعامل خوبی با این دو سازمان داشته‌ایم و توانسته‌ایم بعد از چندین سال جایگاه درخور این صنف را در مجمع عالی واردات به دست بیاوریم.
 
همچنین در این دوره در اتحادیه اصناف نیز با عضویت در دو کمیسیون ماده ۳ و کمیسیون مالی جایگاه خوبی برای صنف کسب شده‌است.
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه و نایب رییس سازمان نظام صنفی استان تهران، در مورد بهبود ارتباط اتحادیه و سازمان در یک سال اخیر گفت: در سال‌های قبل این دو نهاد در مقابل یکدیگر بودند ولی اکنون بسیاری از کارها را در کنار هم انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها برگزاری نمایشگاه الکامپ آینده است که مسولان مربوط قول‌های مساعدی در این رابطه داده‌اند. اگر این نمایشگاه به اتحادیه و سازمان داده نشود با نظر مثبت هر دو نهاد یک نمایشگاه تخصصی برگزار خواهند کرد که محل برگزاری آن مصلی بزرگ تهران خواهد بود. 

وی در مورد پیگیری ارزش افزوده و کد اقتصادی فعالان بازار نیز گفت: با پیگیری‌های ما اعضای خرده فروش صنف تا پایان سال ۹۰ شامل مالیات بر ارزش افزوده نشده‌اند ولی از سال ۹۱ باید همه هم ارزش افزوده را اقدام کنند و هم کد اقتصادی داشته باشند. که مهلت ارزش افزوده تا ۳۱/۶ و کد اقتصادی تا ۳۰/۸ است.
کد مطلب : 2197
https://aftana.ir/vdca.onuk49n605k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی