يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
جالب است ۰
رئیس پلیس فتا اعلام کرد منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. با این حال مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز مدعی است که متولی شبکه‌های اجتماعی است و باید برای راه‌اندازی و فعالیت شبکه‌های اجتماعی از مرکز رسانه‌های دیجیتال مجوز گرفته شود.
منبع : هفته نامه عصر ارتباط
شبکه های اجتماعی باید از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مجوز فعالیت دریافت کنند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، چندی پیش رئیس پلیس فتا کمال هادیانفر رسما اعلام کرد منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. با این حال مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز مدعی است که متولی شبکه‌های اجتماعی است و باید برای راه‌اندازی و فعالیت شبکه‌های اجتماعی از مرکز رسانه‌های دیجیتال مجوز گرفته شود.

علیزاده با تاکید بر اینکه مرکز رسانه‌های دیجیتال متولی تمامی امور در حوزه رسانه‌های دیجیتال از جمله شبکه‌های اجتماعی است،‌ گفت:شبکه‌های اجتماعی در حداقل شکل ممکن باید در سایت ساماندهی ثبت شوند و مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال از ما بگیرند و از آنجایی که نمی‌توانیم بر تمام آنها و فعالیت‌هایشان نظارت داشته باشیم، باید در ابتدای امر از آنها بخواهیم، خودشان را به ثبت برسانند و احراز هویت شوند. محدودیت‌ها و خط قرمزها را نیز به افراد متذکر شویم تا مبادا به مردم توهین شود یا مسایل ضد دینی یا مباحث تجزیه‌طلبانه مطرح شود.

او با بیان اینکه مرکز رسانه‌ها قصد ندارد راسا شبکه اجتماعی راه‌اندازی کند،‌ گفت:ما هر سایتی را راه‌اندازی کنیم، این تفکر وجود دارد که این سایت دولتی است از سوی دیگر طبق روال کار دولتی باید برایش کارمند استخدام کرد که چنین فعالیت‌هایی در زمره کارهای اغنایی محسوب می‌شوند و نمی‌توان با بخشنامه در فرآیند اداری و کارمندی یک شبکه اجتماعی ایجاد کرد.

علیزاده با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی ذاتا به بخش خصوصی تعلق دارند،‌ افزود:با این حال مرکز علی‌رغم حمایت‌هایی که برای رونق این فعالیت‌ها از بخش خصوصی به عمل می‌آورد، باید موسسان این شبکه اجتماعی را شناسایی کند،‌ این شبکه‌ها باید در سایت ساماندهی ثبت و احراز هویت شوند. خط قرمزها نیز برایشان تعریف شود تا مشکلات بعدی پیش نیاید.

دهکده‌های مجازی صنفی

برجسته‌ترین شبکه اجتماعی که با محوریت موضوعی خاص در فصل نخست سال جاری فعالیت خود را با سر و صدای زیادی آغاز کرد شبکه اجتماعی هادی‌نت بود که طبق آمار اعلام شده در هفته اول راه‌اندازی آزمایشی‌اش شش میلیون و ۴۰۰ پیام مبادله شده را
با سه هزار عضو به ثبت رساند که این کاربران ۱۱۵ هزار و ۳۹۷ مطلب ارسال کردند. اکنون نیز بنا به اطلاعات سایت الکسا در رتبه ۹۹۵ در ایران قرار دارد و متاسفانه طی ماه گذشته میزان بازدید از هادی‌نت روند نزولی را نشان می‌دهد.

علیزاده با بیان اینکه به دنبال ایجاد دهکده‌های مجازی برای اصناف و اتحادیه‌ها هستیم،‌ گفت: از ایجاد شبکه‌های اجتماعی صنفی حمایت خواهیم کرد. این مساله منجر به آشنایی افراد یک صنف و ایجاد تعامل صنفی و علمی با یکدیگر می‌شود تا مشکلات‌شان را مطرح و با همفکری هم آن را رفع ‌کنند. اما باید برای ایجاد آن چارچوب‌هایی تعیین کنیم تا طبق آن عمل کنند. به عنوان مثال در حال حاضر دارندگان آزمایشگاه‌ اقدام به راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی کرده‌اند.

علیزاده همینطور اعلام کرد:تا پایان شهریور ماه امسال نیز همزمان با جام رضوی شبکه اجتماعی رضا‌نت راه‌اندازی خواهد شد و افتتاح شبکه اجتماعی سایر ائمه نیز در دستور کار مرکز قرار دارد.

شبکه اجتماعی تبیان نیز که وجهه مذهبی پررنگی دارد به همراه مجموعه پورتال موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در رتبه‌بندی‌ الکسا جایگاه نوزدهم را به خود اختصاص داده است.

پرمخاطب‌ترین دهکده‌های مجازی بومی

با این حال شبکه‌های اجتماعی موفقی نیز طی یک دهه اخیر ایجاد شده‌اند و توانسته‌اند کاربران بسیاری را به خود جلب کنند. از جمله شبکه‌ اجتماعی کلوب که تاکنون طبق رتبه‌بندی سایت الکسا پیشتاز شبکه‌های اجتماعی موجود در ایران است و رتبه هشتم را در میان سایت‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

پس از آن شبکه اجتماعی فیس نماست که در جایگاه نهم قرار دارد. آپارات نیز پورتال به اشتراک‌گذاری فیلم و فایل‌های مولتی مدیاست بیستمین جایگاه را از آن خود کرده است.

اقسام شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا به وسیله کاربران و اعضا شاید تنها ویژگی شبکه‌های اجتماعی نباشد اما بدون شک برجسته‌ترین ویژگی است که آن را از سایر پورتال‌ها و وب‌سایت‌ها جدا می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی موجود در ایران را می‌توان به چندین گروه دسته‌بندی کرد. دسته‌ای که با موضوعات تخصصی و علمی همچون عکاسی،‌ انیمیشن و حتی محیط زیست و شکار فعالیت می‌کنند.

گروهی نیز با نگاه قومیتی به جذب عضو می‌پردازند به این ترتیب که افراد یک شهر، شهرستان یا قومیت یا افرادی که به گویش و زبان خاصی تکلم می‌کنند با راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی در جهت حفظ هویت شهر و قوم خود تلاش می‌کنند. البته تاکنون شاهد برخورد با برخی از شبکه‌های اجتماعی قومیتی بودیم که به دلیل انتشار افکار تجزیه طلبانه فیلتر شده‌اند.

اما مهم‌ترین گروهی که بخش اعظمی از شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شوند، شبکه‌های اجتماعی دوست‌یابی به‌شمار می‌روند که بیشترین میزان حساسیت‌ها را نیز به خود معطوف کرده‌اند و حجم بالای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مربوط به این گروه است.
کد مطلب : 2707
https://aftana.ir/vdch.vnit23nqqftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی