يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
جالب است ۰
رییس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد :

تبلیغات گوگل ارزآور است،نه ارزبر

با وجودی که حکیم جوادی در خبری از پادرمیانی سازمان فناوری اطلاعات برای رفع فیلترینگ خبرداده بود ولی با وجود گذشت ۴ ماه هنوز این بخش از گوگل برای شرکتهای ایرانی فیلتر است.
منبع : خبرگزاری ایلنا
با وجودی که حکیم جوادی در خبری از پادرمیانی سازمان فناوری اطلاعات برای رفع فیلترینگ خبرداده بود ولی با وجود گذشت ۴ ماه هنوز این بخش از گوگل برای شرکتهای ایرانی فیلتر است. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،اوایل مردادماه امسال بود که رسانه ها خبر از فیلترینگ بخش گوگل ادوردز (Adwords) دادند که به طبع آن عملا امکان درج تبلیغ در گوگل برای شرکتهای ایرانی از بین رفت، با وجودی که حکیم جوادی در خبری از پادرمیانی سازمان فناوری اطلاعات برای رفع فیلترینگ خبرداده بود، اما با وجود گذشت ۴ ماه هنوز این بخش از گوگل برای شرکتهای ایرانی فیلتر است. 

گوگل ادوردز سیستم تبلیغاتی است که کاربران با جستجوی کلمات کلیدی وب سایت هایی را در قسمت های مختلف وب سایت های ارگانیک سرچ می کنند و به ازای هربار کلیک هم هزینه پرداخت می کنند. 

بیشتر شرکتهای این حوزه پیشتر فکر می کردند که دلیل اصلی فیلتر این بخش از سوی ایران، شیطنتهای اخیر گوگل در درج نام خلیج فارس در نقشه های خود بوده است، در روزهای بعدی با پیگیری شرکتها دلیل اصلی فیلتر این بخش خارج شدن ارز از کشور اعلام شد. این در حالی است که این رقم ارزی که از سوی مسوولین اعلام شده از کشور خارج شده و به جیب گوگل رفته است، در مقابل ارز و سودی که وارد کشور شده کاملا ناچیزبه حساب می آید. 

براساس این گزارش، اخیرا آمارهایی از مقامات دولتی مبنی بر درآمد هنگفت گوگل از بابت تبلیغات کلیکی آن در ایران مطرح شده است و مسوولین در مصاحبه های اخیر این رقم را تا حدود ۴۴۳ میلیارد تومان تخمین زده اند.

ارزی كه گوگل از كشور می برد 

درهمین حال رییس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که تنها انبساط ما این بوده که با تبلیغ در گوگل ارز از کشور خارج می شود.

وی ادامه داد: دلیل این امر آن است که با هر کلیک برروی تبلیغات گوگل از شرکتهای ایرانی پولی دریافت می کند و البته ارزی هم واقعا از کشور خارج می شود، اما مساله اصلی این است که این تبلیغات باعث رونق در کسب و کار شرکت های ایرانی می شود و می تواند تجارت الکترونیکی را توسعه دهد.

حکیم جوادی افزود: با پیگیریهایی که از سوی شرکتها انجام شد ما متوجه شدیم که این شرکتها هستند که از این فیلتر ضرر می بینند لذا با وجودی که فیلتر این بخش از گوگل به ما و وزارت ارتباطات ربطی نداشت تصمیم گرفتیم برای رفع فیلتر گوگل ادوردز واسطه شویم تا این مشکل شرکت ها هم حل شود، در ارتباط با گوگل محدودیت خاصی در بخش‌های مختلف آن نیست و تنها در بخش تجارت الکترونیکی، شرکت‌هایی که از این مسیر تبلیغات می‌کردند، محدود شده‌اند که درصدد هستیم این محدودیت را برداریم.

با وجودی که رییس سازمان فناوری اطلاعات ضمن اعلام پادرمیانی خود این حوزه را باعث افزایش کسب و کار و رونق تجارت الکترونیکی در کشور اعلام کردند ولی باز هم شاهد ادامه فیلترینگ این بخش و به نسبت آن ادامه ضرر شرکتهای داخلی هستیم.

نکته اساسی که در این موضوع مطرح است، رقم اعلام شده برای خروج از ارز ایران است، بررسی خبرنگار ما از شرکتها نشان می دهد هزینه هربار کلیک برای کاربر ایرانی که بالای یک دلاراعلام شده است،این درحالی است كه هر کلیلک برای کاربران ایرانی به طور میانگین تنها ۵ سنت است.

این بدان معناست كه یک بیستم هزینه ای که در این آمار اعلام شده است پس به طبع کاهش سود هر کاربر به جیب گوگل سود کلی کاربران ایرانی هم برای گوگل درست نیست و کاهش پیدا می کند و این رقم درآمد حدود یک بیستم ۴۴۳ میلیارد تومان می شود که باز هم طبق تحقیقات و گفته برخی شرکتها این رقم باز هم خیلی خیلی ناچیز تر است و نمی شود تنها به همین دلیل بسیاری از شرکتها را از کاری که در آن سرمایه گذاری کردند، نادیده گرفت. 

نکته بعدی که شرکتها اعلام کردند بحث تجارت الکترونیکی و ارزی است که از این راه بوسیله شرکتها وارد کشور شده است که متاسفانه در سال تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی از سوی برخی مسوولین کاملا نادیده گرفته شده است. 

شرکتها همچنین اذعان دارند با فیلتر این بخش افراد از سرمایه گذاری دراین بخش منصرف شده اند و همگی هم سردرگم هستند که آیا اصلا مسوولین ما به تجارت الکترونیکی اعتقادی دارند یا خیر؟ 

به عبارتی گویی تجارت الکترونیک تنها در سخنان مسوولین خوب است و در عمل غیر از این مشاهده می شود.
به هر حال امید است این بار، مسوولین به خود آمده و حداقل برای از بین نرفتن سرمایه شرکتها داخلی تلاش کنند و با اعلام آمارهای غیر واقعی و دلیلهای واهی سعی در توجیح کردن کار بی منطق خود و ضرر رساندن به بخش خصوصی کشور نباشند.
کد مطلب : 3736
https://aftana.ir/vdca.enek49n0i5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی