تمام اپراتورهای تلفن همراه کشور در این نمایشگاه حضور دارند و خدمات جدیدی را معرفی کردهاند
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران تلهكام ۲۰۱۲ (صنایع مخابراتی و اطلاعرسانی) به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. هوای تلهكام سیزدهساله نیز مثل این روزها، بارانی و پاییزی است؛ چرا که حضور شرکتهای بینالمللی در آن کمتر از گذشته دیده میشود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،در حالی تلهكام وارد سیزدهمین دور از برگزاری خود شده است که هیچکدام از بازیگران حوزه مخابرات کشور اسپانسر بزرگترین نمایشگاه مخابراتی و ارتباطی کشور را قبول نکردهاند. به گفته لادن ملکی، مدیر اجرایی نمایشگاه تلهكام، ۲۰۱۲ امسال به دلیل تغییر سیاست شرکتهای تجاری، تلهكام سیزده ساله موفق به اسپانسر نشده است. به باور وی، وقتی هزینههای جانبی شرکتها افزایش پیدا میکند کاملا طبیعی خواهد بود که سیاستهای تبلیغاتی آنها نیز دچار تحول شود. وی تایید میکند که نبود اسپانسر هیچ لطمهای به برگزاری باشکوه این نمایشگاه نخواهد زد.
فصل تازه ارتباط
با تمام حاشیههایی که هر نمایشگاهی میتواند داشته باشد، تلهكام ۲۰۱۲ با مشارکت حدود ۲۱۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در حال برگزاری است. در این دور از نمایشگاه ۱۸۵ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۲۲ شرکت خارجی از هشت کشور جهان یعنی آلمان، انگلستان، ایتالیا، چین، سوئیس، کانادا، کرهجنوبی و لهستان آخرین دستاوردهای خود را در زمینه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعرسانی به نمایش میگذارند. براساس آنچه رضا تقیپور، وزیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اعلام کرد، در تلهكام امسال، تمرکز روی ارائه خدمات جدید ارتباطی، سرویسهاي ارزش افزوده و خدمات شبکه موبایل است.
شاید یکی از شگفتیهای تلهكام ۲۰۱۲ حضور رقیبان تازه نفس در بخش تلفن همراه نظیر اپراتور سوم یعنی رایتل و همچنین شروع به کار مجدد اولین اپراتور سيمكارت اعتباری یعنی تالیا دانست. اپراتور سوم با در اختیار داشتن یک غرفه بزرگ و یک غرفه در محیط خارجی نمایشگاه تنها هدف خود برای حضور در این نمایشگاه را معرفی خدمات خود به کاربران اعلام میکند.
ارپناهی، مدیر روابط عمومی اپراتور سوم در پاسخ به این سوال که وقتی هنوز سيمكارتهای این اپراتور به صورت گسترده در اختیار کاربران قرار نگرفته است، این اپراتور در این نمایشگاه چه خدماتی را به کاربران ارائه میکند، میگوید: هنوز بسیاری از کاربران تفاوتهاي نسل سوم تلفن همراه را بانسلهاي قبلی نمیدانند هنوز برای بسیاری سوال است که نسل سوم تلفن همراه چه خدماتی ارائه ميکند به همین دلیل ما برای اولین بار در این نمایشگاه حضور پیدا کردهایم تا نسل سوم تلفن همراه و خدماتی را که شرکت رایتل میتواند در اختیار کاربران قرار دهد معرفی کنیم.
وی در ادامه در خصوص وضعیت فعالیت این اپراتور در کشور میگوید: در حال حاضر آمار میزان کاربرانی که به شبکه ما متصل ميشوند در حال تغییر است، اما به صورت کلی شاید کمتر از ۱۰۰ هزار سيمكارت به فروش رساندهایم و در حال حاضر شبکه رایتل در ۴۵ شهر کشور روشن است. در سوی دیگر تلهكام ۲۰۱۲ فعالیت و تبلیغات گسترده اولین اپراتور سيمكارت اعتباری یعنی تالیا بیش از سالهای گذشته به چشم میخورد.
داود سالاریان، معاون بازاریابی و فروش شرکت تالیا در خصوص حضور این شرکت در نمایشگاه تلهكام میگوید: همانطور که میدانید مدیریت شرکت تالیا چند ماهی است که تغییر پیدا کرده است و تالیا با یک برنامهریزی دقیق دوباره به بازار مخابراتی کشور باز گشته است. بنابراین تلهكام ۲۰۱۲ بهترین فرصت برای معرفی تالیای جدید است.
وی در ادامه به تغییر شیوه سرویسدهی و خدمات این شرکت اشاره میکند و میافزاید: تمرکز «تالیا جدید» روی کیفیت و ارائه سرویسهاي نوین ارتباطی است. از این رو این شرکت روی خدمات ارزش افزوده پرکاربرد برای کاربران و همچنین توجه روی سرویس جی پی آر اس با باکیفیتترین سرعت تمرکز و سرمایهگذاری کرده است. همچنین یکی دیگر از برنامههاي مدیران شركت تغییر تعرفههاي این سیمکارت خواهد بود که بهزودی این تغییرات اعلام خواهد شد.
سالاریان تاکید ميکند این اپراتور به عنوان رقیب سایر اپراتورهای این بازار وارد میدان نشده است و بازار هدفش تنها کاربران خاص است. به گفته وی تالیا تا پیش از تغییر مدیریت ۷۵۰ هزار سيمكارت توزیع شده در بازار داشته که هماکنون از این تعداد تنها ۲۰۰ هزار سيمكارت فعال در شبکه حضور دارند و در مرحله اول مدیران تالیا قصد دارند آن دسته از کاربران خاموش خود را با ارائه سرویسهاي با کیفیت و متفاوت به شبکه خود بازگردانند.
سيمكارت از نوع نانو، کیف پول از نوع جیرینگ
طبق سالهای گذشته شاید یکی از شلوغترین غرفههای تله کام ۲۰۱۲ به شرکتهاي ایرانسل و همراه اول اختصاص داشته باشد. هر یک از این دو اپراتور با معرفی سرویسهاي نوین خود و برگزاری مسابقات مختلف سعی در جذب بازدیدکنندگان را دارند. همراه اول در نمايشگاه امسال با شعار «من همراه تو هستم» با رويكرد ارائه خدمات نوين و گسترش بازارهاي جديد حضور دارد.
غرفه سرویس جیرینگ متعلق به این اپراتور یکی از پرمراجعهترین غرفههاي وابسته به شرکت همراه اول است. جیرینگ سومین حضور خود در نمایشگاه تلهكام را با پنج خدمت تجربه ميکنند. کیف پول همراه، همبانک، جیرینگ کارت، بلیت همراه و ای تی پی خدماتی است که جیرینگ به بازدیدکنندگان تله کام ۲۰۱۲ ارائه میدهد. جیرینگ در واقع سامانهای برای مدیریت امور مالی است که از آن ميتوان برای انتقال پول، خریدشارژ، سيمكارت اعتباری، پرداخت قبوض و... استفاده کرد.
به گفته یکی از مسوولان غرفه جیرینگ، کاربران این سرویس به ۱۱ هزار نفر میرسد و روزانه بالای ۳۵ هزار تراکنش بانکی از طریق این سرویس انجام میگیرد. اما شرکت ایرانسل نیز برای نخستین بار در ایران اقدام به عرضه نانوسيمكارت به عنوان نسل جدید سيمكارتها، به کاربران ميکند.
معرفی فروشگاه برنامههاي کاربردی تلفن همراه ایرانسل با نام تجاری چهارسو نیز از دیگر برنامههایی است که این اپراتور برای بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در نظر گرفته است. در چهار سوی ایرانسل که یک نوع فروشگاه فروش نرمافزار است، برنامههاي متنوع و متناسب با انواع سیستمهاي عامل پیشرفته گوشیهاي تلفن همراه در نظر گرفته شده است.
علاوه بر توجه ایرانسل به کاربران معمولی این شرکت امسال توجه ویژهاي نیز به سازمانها و شرکتها داشته است. در این نمایشگاه ایرانسل با برگزاری همایشی به معرفی محصولات و راهکارهای سازمانی و تجاری خود برای این گروه پرداخت. اما فقط ایرانسل نیست که این روزها به فکر ارائه راهکارهای متنوع برای شرکتها و سازمانها است؛ چراکه شرکت ارتباطات مبین نت، ارائهدهنده خدمات وایمکس در کشور نیز یکی از برنامههاي اصلی خود در نمایشگاه تله کام ۲۰۱۲ را معرفی خدمات نوین ارتباطی به شرکتها و سازمانها اعلام میکند.
بابک عظیمی، یکی از کارشناسان این شرکت در خصوص حضور این شرکت در تله کام ۲۰۱۲ میگوید: در این دور از نمایشگاه سعی کردیم علاوه بر معرفی سرویس وایمکس مبین نت، اقدام به اطلاعرسانی در باره راهکارهای ارتباطی بیسیم مناسب سازمانها و شرکتهاي بزرگ کنیم. وی در ادامه با اشاره به خدمات نوین این شرکت برای سازمانها ميافزاید: ارائه سرویس وی پی ان (شبکه مجازی اختصاصی، بیسیم) بر بستر وایمکس و همچنین سرمایهگذاری روی ارائه خدمات پهنای باند اختصاصی بیسیم با ظرفیت بیش از ۳ مگابیت بر ثانیه از جمله خدماتی است که شرکت مبین نت روی آن تمرکز دارد و در این نمایشگاه آن را به بازدیدکنندگان معرفی ميکند. وی هدف تمرکز مبیننت روی این بخش را نیاز شرکتها و سازمانها به ارتباطات امن و باکیفیت عنوان ميکند.
خدمات نوین مخابراتی
شرکت مخابرات ایران برای سومین سال متوالی در قالب سه گروه مخابرات ایران در تله کام ۲۰۱۲ حضور پیدا کرده است. مسوولان مخابراتی جلوگیری از هزینههاي اضافی و رقابتهاي درون شرکتی و دسترس قرار دادن تمامی خدمات به بازدیدکنندگان را از جمله اهداف این حضور گروهی عنوان ميکنند. مخابرات استان تهران محصولات متنوع و جدید خود را در غالب ویترین در معرض دید بازدیدکنندگان این نمایشگاه قرار میدهد. اي پی تی وی، ویدئو کنفرانس، ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت از جمله سرویسهاي نوینی است که این شرکت در این نمایشگاه معرفی میکند.
همچنین این شرکت پروژه واگذاری کدهای خدماتی فون واژه را با شعار نام شما، شماره تلفن شماست در تله کام ۲۰۱۲ افتتاح کرد. این طرح برای شمارههاي ۴، ۵ و ۸ رقمی قابلیت اجرا دارد و در آن برای هر کلمه یک شماره تلفن و برای هر شماره تلفن، یک یا چندین کلمه تعریف ميشود. شرکت مخابرات ایران همچنین کلکسیونی از نخستین گوشیهاي موبایل را در سیزدهمین نمایشگاه تله کام در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.
همچنین مدیرعامل شرکت خدمات اول از رونمایی برند جدیدی از فروشاي دی اس ال شرکت خدمات اول تی سی تی به مشترکان و متقاضیان در این نمایشگاه خبر داده است. سیزدهمین دور از نمایشگاه تلهکام تا ۲۷ آبانماه و از ساعت ۹ الی ۱۶ میزبان دوستداران دنیای مخابرات و ارتباطات خواهد بود.