به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت گوگل برای تحت فشار قرار دادن تبلیغات آنلاین داعش، باید متوسل به تکنولوژی بررسی تلفظ شد و ابزار جدیدی برای ایجاد اختلال در تبلیغات آنلاین گروههای تروریستی مانند داعش طراحی کرد.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، Eric Schmidt، رئیس هیئت مدیره شرکت گوگل در مقالهای در مجله New York Times نوشته است: با توسعه تکنولوژی بررسی تلفظ برای شناسایی سخنان خشن و تنفر انگیز و پیادهسازی روشهایی نوین، شرکتهای فناورانه واقع در Silicon Valley میتوانند کمک کنند تا ویدئوهای درج شده از سوی داعش در اینترنت، پیش از انتشار در سطح گسترده، پایین کشیده شوند.
در ادامه مقاله آمده است: با وجود همه پیشرفتهای عظیم در فناوری، دسترسی گسترده به وب همواره با چالشهای جدی مثل در معرض خطر قرار گرفتن حریم خصوصی، دغدغه خاطر در مورد احتمال جاسوسی و هراس از فعالیتهای تروریستی در فضای آنلاین، همراه بوده است. در حالی ویدئوهای تبلیغاتی آنلاین درج شده از سوی داعش، نمونهای از سوءاستفاده از آزادی و قدرت اینترنت است که اگر دولتها و شرکتهای فناورانه وارد کار شوند و نسبت به ساخت ابزاری جدید و توانمندتر مثل تکنولوژی بررسی تلفظ برای سخنان خشن و تنفرانگیز همت بگمارند، بهراحتی میتوان جلوی تنشهای موجود در شبکههای اجتماعی را گرفت و حسابهای گروههای تروریستی را در شبکههای اجتماعی هدف قرار داد.
گفته میشود که این موضعگیری در واکنش به تیراندازی مرگبار هفته گذشته به سان برناردینوی کالیفرنیا اتخاذ شده است. در جریان آن حادثه که از سوی دو مهاجم تندرو با نامهای Syed Rizwan Farook و Tashfeen Malik انجام شد ۱۴ نفر کشته شدند. این دو نفر در روز تیراندازی از طریق شبکههای اجتماعی، وفاداری و اردات خود را به ابوبکر البغدادی سرکرده داعش اعلام کرده بودند.
لازم به ذکر است که از زمان حملات تروریستی ۱۳ نوامبر در پاریس، شرکتهای فناورانه بهشدت از سوی دولتها تحت فشار هستند تا امکان دسترسی به مکالمات و ارتباطات خصوصی کاربران را تسهیل کنند.