يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
جالب است ۰
از استدلال‌های حقوقی اسنپ تا نظرسنجی تپسی

نبرد تعزیرات با تاکسی‌های اینترنتی بر سر «عجله دارم»

اسنپ با انتشار متنی، گزینه «عجله دارم» را حذف کرد و تپسی برای آن، یک نظرسنجی به راه انداخت.
اسنپ با انتشار متنی، گزینه «عجله دارم» را حذف کرد و تپسی برای آن، یک نظرسنجی به راه انداخت.
 
به گزارش افتانا، چندروز قبل، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تاکسی‌های اینترنتی اخطار داد که: «خودتان گزینه عجله دارم  را جمع کنید».
 
در پی این موضوع، اسنپ روز پنج‌شنبه این گزینه را از اپلیکیشن خود حذف کرد اما پس از حذف گزینه «عجله دارم» از اپلیکیشن خود متنی منتشر کرد و در آن نوشت: گزینه «عجله دارم» با توجه به نیاز و درخواست کاربران ایجاد شد تا کاربر مسافر در صورت تمایل در ازای پرداخت اضافه، درخواست خود را سریع‌تر به سفر تبدیل کند. عنوان گران‌فروشی تعریف قانونی دارد؛ باور ما بر این است که با ایجاد شناخت و آگاهی کامل از ماهیت این گزینه دیگر چنین نسبتی به آن داده نخواهد شد. درصد خیلی کمی از سفرهای اسنپ با گزینه «عجله دارم» انجام می‌شود. از سوی دیگر، کاربر راننده متوجه نمی‌شود که کاربر مسافر گزینه «عجله دارم» را انتخاب کرده است. در حقیقت کاربر مسافر با انتخاب گزینه «عجله دارم» زمان پذیرش درخواست سفر خود را مدیریت می‌کند. علی‌رغم حذف «عجله دارم»؛ به‌واسطه‌ کاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر دو گروه کاربران، همچنان از طریق مذاکرات، جلسات و گفت‌وگوها به‌دنبال اثبات کارکرد این گزینه به دستگاه‌های مربوطه هستیم.»
 
از سوی دیگر تپسی تا این لحظه گزینه «عجله دارم» را در اپلیکیشن خود نگه داشته و اقدام به برگزاری یک نظرسنجی روی اپلیکیشن خود درباره این گزینه کرده‌است که از کاربران می‌خواهد با پاسخ دادن به چهار سؤال، نظرشان را نسبت به حذف کردن یا نگه داشتن این گزینه در تپسی اعلام کنند.
در این پرسش‌نامه از کاربران پرسیده شده‌است:
آیا تا به حال از این گزینه استفاده‌ کرده‌اید؟
آیا این گزینه برایتان کمک‌کننده بوده؟
آیا وجود گزینه عجله دارم را مصداق گران‌فروشی می‌دانید؟
حذف این گزینه را به نفع کاربر می‌دانید یا خیر؟
 
ماجرا از آنجا آغاز شد که در ماه گذشته، سخنگوی سازمان تعزیرات به تاکسی‌های اینترنتی درباره گزینه «عجله دارم» به تاکی های اینترنتی تذکر داده بود و از مدیران این مجموعه‌ها خواست که این گزینه را حذف کنند. محمدعلی اسفنانی در نشستی خبری گفته‌بود: گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی مصداق بارز اضافه دریافت و گران‌فروشی است.همان زمان، امیر سیاح، ئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) با انتشار چند پست انتقادی نسبت به این اظهارنظر موضع‌گیری کرده و نوشته‌بود: «اسلام، قانون اساسی و نظام اسلامی، سازوکار بازار را به رسمیت شناخته‌اند. پیشنهاد کرایه بیشتر به مشتری تاکسی اینترنتی در ازای یافتن سریع‌تر تاکسی، خلاف هیچ قانونی نیست... گزینه عجله دارم به‌هیچ‌وجه تخلف نیست اما نگران کردن سرمایه‌گذاران، قطعاً تخلف از سیاست اعلامی دولت است. سیاست دولت، ایجاد ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری است و با هر تخلفی از آن محکم برخورد می‌کنیم.»
 
 
کد مطلب : 22064
https://aftana.ir/vdcdoz0x.yt0x96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی