چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 15 May 2024
جالب است ۰
رئیس پلیس فتا گفت:

فشینگ مشکل جدید بانک ها

۷۳ درصد از سایت های دولتی با مشکل حفره امنیتی روبرو هستند
رئیس پلیس فتا ۷۲ درصد پرونده های تشکیل شده را با جرائم مالی و برداشت غیر مجاز از حساب مرتبط دانست و گفت: ۴۶ درصد از این پرونده ها به برداشت های غیر مجاز از حساب، ۵۵ درصد سوء استفاده از رمز، ۲۴ درصد نصب نرم افزار جاسوسی، ۹ درصد سرقت کارت و ۸ درصد فشینگ آف، اختصاص داد.
 رئیس پلیس فتا ۷۲ درصد پرونده های تشکیل شده را با جرائم مالی و برداشت غیر مجاز از حساب مرتبط دانست و گفت: ۴۶ درصد از این پرونده ها به برداشت های غیر مجاز از حساب، ۵۵ درصد سوء استفاده از رمز، ۲۴ درصد نصب نرم افزار جاسوسی، ۹ درصد سرقت کارت و ۸ درصد فشینگ آف، اختصاص داد.

به گزارش افتانا، گشت زنی شبانه روزی پلیس فتا در اینترنت، سرقت دو هزار شماره حساب از طریق کافی‌نتها، جریانات اقتصادی اخیر عامل افزایش جرائم اینترنتی، هک روزانه ۳۶ سایت در ایران، مشکل امنیتی ۷۳ درصد از سایتهای دولتی، دستگیری هکر ۱۴ ساله و ... از محورهای نشست خبری رئیس پلیس فتا بود.

سیدکمال هادیانفر پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: در سال ۹۵، ۱۶ میلیون کاربر اینترنت در دنیا وجود داشتند که این آمار امسال به دو میلیارد نفر رسیده است، این در حالیست که ۲۱۶ میلیون کاربر تنها در حوزه خاورمیانه فعال هستند. بر اساس آمارها میزان کاربران اینترنت در ایران در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ از ۲۵۰ هزار نفر به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافت.

۷۳ درصد از سایت های دولتی مشکل امنیتی دارند
رئیس پلیس فتا با بیان اینکه ۷۳ درصد از سایت های دولتی با مشکل حفره امنیتی روبرو هستند که همین عامل باعث ایجاد وسوسه در مجرمان اینترنتی می شود، اظهار داشت: این میزان در خصوص سایت های خصوصی ۲۷ درصد است. متأسفانه ۶۰ درصد از بانک های دولتی کشور مشکلات امنیتی دارند در حالیکه این میزان در بانک های خصوصی ۴۰ درصد است که به نظر می رسد میزان امنیت در بانک های خصوصی بالاتر از بانک های دولتی باشد.

کوتاهی بانک ها در رفع حفره های امنیتی
وی با انتقاد از برخی از بانک ها در مورد رفع نواقص امنیتی سیستم ها تأکید کرد: جلسات منظمی را با بانک ها برگزار کردیم و مشکلات سیستم ها را اعلام کردیم، آنچه ه مورد بحث است، لزوم تغییر روش ها است، متأسفانه جرایم بانکی امروز به جرایم انتقالی تبدیل شده است و پس از طراحی جرایم در کشورهای پیشرفته این جرایم برای اجرا به کشور منتقل می شود، متأسفانه در یکی از موارد افراد با سرقت هویت شهروندان اقدام به کلاهبرداری های بسیاری کردند. در این پرونده افراد با راه اندازی شرکتی مدعی شدند که به شهروندان وام ارائه می دهند به همین دلیل تمامی مدارک شهروندان را از آنها گرفته و با ساختن هویت جدید اقدام به دریافت وام های کلان از بانک
و انتقال حساب می کردند.

فشینگ مشکل جدید حوزه فعالیت بانک ها
وی با اعلام اینکه برخی ها اقدام به راه اندازی دامنه های تقلبی برای به دست آوردن رمز افراد می کنند، گفت: هنگامیکه افراد به دامنه های تقلبی بانک ها در فضای مجازی مراجعه می کنند پس از وارد کردن اطلاعات با پیام ورود رمز اشتباه مواجه می شوند، در حالیکه مجرمان تمامی اطلاعات افراد را ثبت می کنند، متأسفانه کاربران تازه وارد به دام مجرمان می افتند و به دلیل اینکه رمزهای بسیار ساده را انتخاب می کنند، با کلاهبرداری روبر می شوند.

هکرها را جدا از کرکرها می دانیم
وی با اعلام اینکه هکرها نسبت به کراکرها در درجه دوم قرار دارند، گفت: پلیس با کراکرها یا سارقان اینترنتی برخورد می کنند. هیچ اغماضی در برخورد با کراکرها یا کلاه سیاه ها در اینترنت نداریم اما با کلاه سفیدها (هکرها) نیز در پلیس استفاده می کنیم.

سرقت ۲ هزار شماره حساب از طریق کافی نت ها
وی با بیان اینکه ۲ هزار شماره حساب توسط مجرمان اینترنتی در کافی نت ها سرقت شده است، تأکید کرد: چندی پیش در یکی از استان ها متوجه نصب نرم افزار جاسوسی در کافی نت ها شدیم، بر این اساس اعضای یک باند حرفه ای که نرم افزار جاسوسی را از کشور کانادا دریافت کرده بودند با نصب این نرم افزار در کافی نت ها اطلاعات شخصی کاربران را سرقت و برای سرکرده باند در کانادا ارسال می کردند، وی نیز به صورت تدریجی رمز اول و دوم را به عوامل داخلی خود واگذار و آنها نیز حساب فرد را تخلیه می کردند، اعضای این باند که به سرقت ۲ هزار شماره حساب اعتراف کردند مدعی شدند مقداری از پول های سرقتی را از طریق صرافی ها برای سرکرده باند، واریز می کردند. 

سردار هادیانفر با اعلام اینکه رسیدگی به شکایات جرائم سایبر از سال ۹۱ غیر حضوری می شود، تأکید کرد: بر این اساس از بهمن ماه سیستم جامع پلیس فتا راه اندازی شد که همین امر باعث رسیدگی غیر حضوری شده است، البته در استان ها افراد شاکی می توانند، با نوشتن شرح قضایی و باطل کردن تمبر در دادسرا پرونده را در اختیار پلیس فتا قرار دهند.
وی در پایان در مورد اینترنت ملی نیز گفت: ما نیز به اینترنت پاک و ملی اعتقاد داریم و امیدواریم با اهتمام جدی که وجود دارد بتوانیم فضای سایبر را امن کنیم. سردار سرتیپ هادیانفر در این نشست خبری افزود: ۲۳ درصد کلاهبرداری ها در فضای مجازی نیز از طریق ایمیل صورت می پذیرد.
سردار هادیانفر با بیان این که ۴۷،۷ درصد پرونده های جرایم سایبری کشف شده است، افزود: ۴۶،۸ درصد جرایم سایبری، برداشت های غیر مجاز است.

رئیس پلیس فتا، صیانت مردم در بحث آسیب ها و تهدیدات در فضای سایبری را از اهداف این پلیس بیان کرد و گفت: پلیس فتا با هر دسته و گروهی
که جان و مال و دین مردم را هدف قرار دهند، برخورد می کند.
کشف ۴۷.۷ درصد پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا
وی از کشف ۴۷.۷ درصد پرونده های تشکیل شده خبر داد و گفت: ۲۰ درصد جرایم زیر ۱۰ روز، ۲۳ درصد زیریک ماه، ۵۱ درصد، ۶ ماه و ۵.۴ درصد بالای ۶ ماه کشف شده است.

۷۲ درصد پرونده ها جرائم مالی است
رئیس پلیس فتا ۷۲ درصد پرونده های تشکیل شده را با جرائم مالی و برداشت غیر مجاز از حساب مرتبط دانست و گفت: ۱۴ درصد پرونده ها در زمینه موضوعات ضد اخلاقی، ۱۱ درصد کنجکاوی و ۳ درصد نیز انتقام شغلی است. ضمن اینکه ۴۶ درصد از این پرونده ها به برداشت های غیر مجاز از حساب، ۵۵ درصد سوء استفاده از رمز، ۲۴ درصد نصب نرم افزار جاسوسی، ۹ درصد سرقت کارت و ۸ درصد فشینگ آف، در موضوع هتک حیثیت نیز ۳۲ درصد از جرایم در شبکه های اجتماعی، ۲۳ درصد وبلاگ، ۲۲ درصد سایت ها، ۲۱ درصد ارسال ایمیل و ۲ درصد نیز چت اختصاص داد.
وی ادامه داد: ۶۱ درصد از پرونده های تهدیدات را ارسال ایمیل، ۱۳ درصد پیامک، ۱۰ درصد وبلاگ و ۸ درصد را نیز شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند. در موضوع کلاهبرداری نیز ۴۷ درصد جرایم به صورت رایانه ای، ۳۳ درصد از طریق ایمیل و ۲۰ درصد از طریق تبلیغ رخ می دهد.

روزانه ۳۶ سایت در ایران هک می شوند
هادیانفر از هک روزانه ۳۶ سایت خبر داد و افزود: در ۳ ماهه نخست امسال ۳۴۰۰ سایت، در ۳ ماهه دوم ۳۵۰۰ و در ۳ ماهه سوم ۵۸۴۰ سایت هک شده اند.

راه اندازی آزمایشگاه فتا در ۱۰ استان
وی از راه اندازی ۱۰ آزمایشگاه معین عدله دیجیتال خبر داد و افزود: پلیس فتا در ۳۲ استان کشور فعال است اما در ۱۰ استان آزمایشگاه معین به منظور بازیابی اطلاعات، سخت افزار، نرم افزار، رمز شکنی، مخابرات، تلفن همراه و مولتی مدیا راه اندازی شده است. این آزمایشگاه جزء موارد نادر فعال در حوزه سایبر است.

حفظ حریم خصوصی توسط پلیس فتا
هادیانفر یکی از اهداف مهم پلیس فتا را حفظ حریم خصوصی دانست و گفت: این پلیس دیانت از هویت دینی و ملی، اصرار و اقتدار ملی و سرمایه عمومی و خصوصی را دنبال می کند، فتا یک پلیس عملیاتی است که با رویکرد جلوگیری از جرائم اینترنتی و فضای سایبر، تشکیل شده است.

گشت زنی شبانه روزی در اینترنت
رئیس پلیس فتا با بیان گشت زنی شبانه روزی پلیس برای شناسایی حفره و جرائم حوزه سایبر تصریح کرد: به منظور دشوار کردن ارتکاب جرائم علاوه بر گشت زنی شبانه روزی برای شناسایی حفره ها و جرائم سایبری، عملکرد ارائه دهندگان اطلاعات بی نام در کافی نت ها، فروشندگان باگ های امنیتی و اطلاع رسانی را دنبال می کنیم.
کد مطلب : 346
https://aftana.ir/vdcgr39w4ak9t.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی