شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
جالب است ۰
امروزه در سراسر دنیا از رایانش ابری به عنوان سرویس همگانی شماره ۵ یاد می شود. این سرویس موجب توانمندسازی کسب و کارهایی که تمایلی به درگیر شدن در خدمات فناوری اطلاعات ندارند و پویایی بیشتر شرکت های بزرگ می شود.
امروزه در سراسر دنیا از رایانش ابری به عنوان سرویس همگانی شماره ۵ یاد می شود. این سرویس موجب توانمندسازی کسب و کارهایی که تمایلی به درگیر شدن در خدمات فناوری اطلاعات ندارند و پویایی بیشتر شرکت های بزرگ می شود. به مناسبت برگزاری اولین همایش رایانش ابری و کسب و کار با مهندس امیرحسین میرمحمد صادقی، مشاور معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیراجرایی این همایش به گفتگو نشستیم که شرح آن را در ادامه می خوانید. 

حرکت به سمت رایانش ابری یک اجبار است زیرا در صورتی که کشور صاحب خدمات ابر نشود باید محتوا و اطلاعات خود را بر روی ابری قرار دهد که متعلق به بیگانه است که این مسئله مخالف امنیت ملی است. در حال حاضر حرکت جهاني به سوی گسترش این خدمات از سرعت بالایی برخوردار است. 

چه مسئله ای باعث تمرکز بیشتر بر روی رایانش ابری در کشور شد؟
 

تحليلگران بر اين باور هستند كه تا پايان سال ۲۰۱۲ رايانش ابري بيش از ۴۲ ميليارد دلار از بودجه فناوري اطلاعات جهاني را به خود اختصاص مي دهد كه اين خود نزد دولتها در موازنه اقتصادي با ديگر كشورهاي بسيار مهم خواهد بود
روند توسعه رايانش ابري و مهاجرت ارائه خدمات فناوري اطلاعات بر روي ابر در شركتهاي پيشرو و همزماني آن با اقبال بكارگيري اين رويكرد در صنايع مختلف به جهت چابك نمودن سازمانها، رايانش ابري را در جايگاه وي‍ژه اي در سطح جهان برخوردار نموده است. 

ضرورت استفاده از فناوري اطلاعات به عنوان ابزاري توانمند ساز در كليه حوزه هاي اقتصادي، و تخصصي شدن كسب و كارها و وجود فضاي رقابتي شديد در بازارهاي بين المللي و ضرورت كاهش هزينه هاي ثابت براي راه اندازي و توسعه 

كسب و كارهاي مختلف، سازمانها را به سمت استفاده از فناوري رايانش ابري سوق ميدهد، چرا كه ويژگي منحصر به فرد اين فناوري، حذف هزينه هاي ثابت بكارگيري فناوري اطلاعات و تبديل آنها به هزينه هاي عملياتي ميباشد. 

با توجه به ويژگيهاي منحصر به فرد اين رويكرد، استفاده از اين فناوري و قرار گرفتن در مسير آن امري اجباري و اجتناب ناپذير مي‌باشد و ميتوان گفت حركت به سمت رايانش ابري يك اجبار است نه انتخاب چرا كه محيط كسب و كار، محيط رقابتي است و شركتهاي ايراني نيز بايستي در همين فضاي رقابتي جهاني بتوانند به فعاليت خود ادامه بدهند. 

حال كه فعالان اقتصادي ما خواسته يا ناخواسته بر روي اين موج جهاني قرار گرفته يا خواهند گرفت يك سوال مطرح است اينكه در مقابل اين حركت چه روشي را اتخاذ كنيم، كتمان و ناديده گرفتن آن، به كارگيري آن تنها به عنوان استفاده كننده و يا هم در حوزه ايجاد ابر برنامه داشته باشيم و هم استفاده از آن. انتخاب با ما است، ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت براي حوزه كسب و كار راه سوم را در پيش گرفته ايم. 

يعني از تمام پتانسيلها و توانميديهاي كشور استفاده نماييم تا بتوانيم از اين تكنولوژي به نحو بهينه در جهت رقابت پذير نمودن بنگاههاي صنعتي و تجاري استفاده نماييم. 

امنیت در سیستم رایانش ابر ی چگونه برقرار می شود ؟
 

مقوله امنيت در استفاده از هر فناوري، بسيار حائز اهميت ميباشد، مطئمنا در حوزه اي كه مسئوليت جابجايي و فرآورش داده و اطلاعات با آن ميباشد (فناوري اطلاعات) از اهميت بيشتري برخوردار ميشود، چراكه امروزه اطلاعات نقش بسزايي در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و امنيتي پيدا نموده است. 

بديهي است امنيت در هر تكنولوژي منوط به رعايت ملاحظات و استفاده مناسب از آن ميباشد، اگر شما بدون رعايت ملاحظات امنيتي مهمترين ابزار اقتصادي يعني پول را نگهداري و يا جابجا كنيد، مخاطرات متعددي در كمين شماست، اين موضوع در تمام فناوري هاي قديم و جديد فناوري اطلاعات و ارتباطات نيز وجود دارد. ولي نكته اي كه حائز اهميت است انتخاب بهينه يك راهكار در جاي مناسب با توجه به استرات‍ژيك بودن دارايي ها. 

فناوري رايانش ابري نيز جداي از اين مقوله نيست، البته با توجه به معماری رایانش ابری كه مشخص نیست که اطلاعات از نظر فيزيكي در کجا ذخیره می شوند بنابراین احتمال سوء استفاده از آنها بسیار کاهش می یابد و اين معماري خود به افزايش امنيت كمك شاياني مينمايد. البته تعريف SLA هاي همكاري بين كليه ذينفها موضوع كليدي است كه بايستي به درستي به آن پرداخته شود.. 

هدف از برگزاری همایش رایانش ابری چه بوده است؟ 

روند موجود حاكي از آن است كه آينده ارائه خدمات فناوري اطلاعات از آن رايانش ابري است، در همين ارتباط به جهت اطلاع رسانی و آگاهي رسانی در خصوص رایا نش ابری اين همايش طراحي گرديد چراكه در حال حاضر با توجه به سطح آگاهی عامه مردم در خصوص خدمات کلود آمادگی لازم برای استفاده از این خدمات وجود ندارد، بنابراین ضرورت اعتماد سازی و فرهنگ سازی در این خصوص عامل اصلی برگزاری این همایش بود. 

همچنین لازم است بین دست اندرکاران این حوزه همکاری ها و هماهنگی های مناسب صورت گیرد که برگزاری این همایش گام مفیدی در این راستا بوده و بازخورد مناسبی نیز داشته است. زیرا رایانش ابری می تواند در بین شرکت های کوچک و متوسط حوزه کسب و کار از بازار خوبی برخوردار شود. 

آیا برگزاری این همایش تاثیری در توسعه این سیستم داشته است؟ 

هم اکنون در بین بخش خصوصی پتانسیل های لازم برای توسعه خدمات کلود وجود دارد و درحین همایش نیز تعدادی از شرکت ها برای توسعه این روند اعلام آمادگی نموده اند. همچنین جامعه توسعه دهنده رایانش ابری شکل گرفت.
اين نهاد با شخصيت حقوقي مستقلي است كه براي انجام فعاليت داوطلبانه با گرايش فنآورانه در زمينه هاي مختلف علمي، فرهنگي، اجتماعي به منظور ايجاد ساز و كاري مناسب براي دستيابي به زيرساختهاي مورد نياز جهت توسعه رايانش ابري در حال شكل گيري است. 

چه برنامه هایی برای توسعه این سیستم در آینده در دستور کار دارید؟ 

فعالیت هایی در خصوص تجاری سازی یافته های پژوهشی، ایجاد بازار و همکاری با نهادها و سازمان های مرتبط، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص با همکاری دانشگاه ها و حمایت از دست اندر کاران این حوزه به عنوان یک مقوله دانش بنیان صورت گرفته است. 

بررسي و تدوين راهكارهاي اعتماد سازي نزد كاربران به منظور توسعه مستمر كسب و كارها و كارآفريني مبتني بر رايانش ابري، پيگيري موضوعات قانوني و الزامات حقوقي رايانش ابري ، شناسايي فرصتهاي موجود جهت توسعه رايانش ابري در كشور از جمله ديگر اهداف اين همايش ميباشد. 

اینهمایش در آینده نیز به صورت سالانه برگزار خواهد شد و دبیرخانه دائمی آن در وزارت صنعت، معدن وتجارت دایر است.
کد مطلب : 5488
https://aftana.ir/vdcg.79nrak9t7pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی