دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جالب است ۰
درحالی‌که به‌نظر می‌رسد آمریکا و افشاگر برنامه‌های جاسوسی آن درگیر بازی موش و گربه به سبک دوران جنگ سرد شده‌اند، روسیه و چین اتهام واشنگتن را دایر بر کمک آنها به فرار ادوارد اسنودن رد کردند.
منبع : همشهری آنلاین
درحالی‌که به‌نظر می‌رسد آمریکا و افشاگر برنامه‌های جاسوسی آن درگیر بازی موش و گربه به سبک دوران جنگ سرد شده‌اند، روسیه و چین اتهام واشنگتن را دایر بر کمک آنها به فرار ادوارد اسنودن رد کردند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، قرار بود اسنودن روز دوشنبه به هاوانا برود، اما وی در فرودگاه مسکو آفتابی نشد و پکن و مسکو نیز از محل وی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و فقط یک نفر است که می‌گوید از محل پنهان شدن وی خبر دارد. به گزارش خبرگزاری‌ها، روسیه دیروز به اتهام همدستی در مسافرت اسنودن اعتراض کرد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور گفت ما هیچ ارتباطی با آقای اسنودن یا تحرک وی در سراسر جهان نداریم.

واشنگتن می‌گوید ادوارد اسنودن جایی در روسیه است. کاخ سفید از هر کشوری که اسنودن وارد آن شود، خواسته است وی را تحویل دهد تا به اتهام جاسوسی در آمریکا محاکمه شود. رابرت مولر رئیس پلیس فدرال آمریکا از مسکو خواست اسنودن را به آمریکا تحویل دهد. اما لاوروف اتهام‌ها به روسیه بر سر ماجرای اسنودن را کاملاً‌ بی‌پایه و غیرقابل‌قبول توصیف کرد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد اسنودن وارد خاک روسیه نشده است.

برخی تحلیلگران می‌گویند این گفته شاید به این معنا باشد که وی در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد. لاوروف هم تأکید کرد وی از مرز روسیه نگذشته است. پکن هم دیروز آمریکا را به‌دلیل وارد‌کردن اتهام تسهیل‌کردن فرار ادوارد اسنودن نکوهش کرد و به مانند روسیه گفت این اتهام‌ها بی‌پایه و غیرقابل‌قبول است. کاخ سفید گفت تصمیم هنگ‌کنگ برای اجازه‌دادن به اسنودن برای خروج از این جزیره تصمیم تعمدی دولت آن برای آزادکردن یک فرد فراری به‌رغم قرار بازداشت معتبر بود که بی‌چون و چرا تأثیر منفی بر روابط آمریکا و چین می‌گذارد.

برخی منابع چینی می‌گویند پکن برای پیشگیری از کشمکش حقوقی ادامه‌دار بر سر استرداد اسنودن، تصمیم گرفت به وی اجازه خروج بدهد، هر چند که مقامات آمریکایی تصریح کرده بودند از پکن می‌خواهند وی را بازگرداند. آنان همچنین نسبت به پیامدهای بی‌توجهی پکن و مسکو به درخواست آمریکا هشدار داده‌اند. تحلیلگران معتقدند بی‌توجهی پکن و مسکو به درخواست‌های واشنگتن سرافکندگی بزرگی برای باراک اوباما رئیس‌جمهور به شمار می‌رود که می‌کوشد روابط با مسکو را وارد مسیر جدیدی کند و مناسبات تجاری را با پکن تقویت کند. اما به‌نظر می‌رسد سرنوشت این تحلیلگر ۳۰ساله اطلاعات کامپیوتر که به ناگهان شهرت جهانی یافته، به محل نزاع ۳قدرت جهانی بدل شده است.

از دیگر سو، درحالی‌که همه چشم‌ها در پی ادوارد اسنودن افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکاست، جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس اعلام کرد از محل پنهان شدن وی خبر دارد. آسانژ که خود یک سال است در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد، گفت اسنودن در محلی امن است و روحیه بالایی دارد. اسنودن از اکوادور درخواست پناهندگی سیاسی کرده است. وی قرار بود روز دوشنبه از مسکو به هاوانا برود و از آنجا از طریق کاراکاس راهی کیتو شود، اما سوار هواپیما نشد. برخی ناظران می‌گویند اسنودن اطلاعاتی درباره دستگاه اطلاعاتی آمریکا و برنامه‌های جاسوسی آن دارد که هر کشوری مایل است از آن آگاه شود. از این‌رو، ممکن است اسنودن اکنون در تور اطلاعاتی یک کشور باشد.
کد مطلب : 5735
https://aftana.ir/vdcb.fbsurhbzsiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی