جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
جالب است ۰
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد اد اسنودن مردی آزاد است که در فرودگاه مسکو حضور داشته و وقت‌گذرانی می‌کند.
منبع : همشهری آنلاین
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد ادوارد اسنودن مردی آزاد است که در فرودگاه مسکو حضور داشته و وقت‌گذرانی می‌کند. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، پوتین روز گذشته به خبرنگاران گفت اسنودن که روز یکشنبه از هنگ‌کنگ به مسکو پرواز کرده‌است در بخش ترانزیت فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو،‌ منطقه‌ای میان گیت‌های ورودی و ایستگاه‌های کنترل گذرنامه روسیه حضور دارد. وی همچنین اعلام کرد روسیه اسنودن را به آمریکا تحویل نمی‌دهد.

پوتین خطاب به اسنودن گفت که هرچه‌زودتر درباره مقصد نهایی خود تصمیم بگیرد زیرا این‌کار هم به نفع او و هم به نفع روسیه است. اسنودن به اتهام جاسوسی و انتشار اطلاعات محرمانه دولتی تحت تعقیب مقامات آمریکایی قرار دارد.

سخنان پوتین به این سوال جهانی که اسنودن کجاست؟ پاسخی مناسب داد. طی چند روز گذشته شایعاتی مبنی بر این که این کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا افکار جهانی را گمراه کرده و شرایط را به گونه‌ای جلوه داده که همه تصور کنند وی در مسکو حضور دارد تا از استردادش به آمریکا و تعقیبش جلوگیری کند، برسر زبان‌ها افتاده بود.

کریستین هرانسون یکی از سخنگویان ویکی‌لیکس به CNN گفت اسنودن در مکانی امن و راحت است و پس از یک هفته پرتنش در استراحت به سر می‌برد.

پوتین با اشاره به این موضوع که آمریکا و روسیه هیچ پیمان و توافقنامه‌ای برای استرداد ندارند اعلام کرد اسنودن به مقامات آمریکایی تحویل داده نخواهد شد و در عین حال وی در خاک روسیه هیچ جرمی مرتکب نشده‌است.
 
اما در عین حال وی به این موضوع که نیروهای امنیتی روسیه با اسنودن هیچ همکاری نداشته‌اند اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد این رویداد بر روی روابط صمیمانه دو کشور اثر منفی نداشته باشد. هرانسون نیز با تایید این گفته اعلام کرد از قبل و پس از رسیدن اسنودن به روسیه هیچ همکاری میان وی و مقامات روسی در میان نبوده‌است.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما سخنان پوتین را مثبت اعلام کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد اسنودن از روسیه به آمریکا مسترد شود. مقامات آمریکایی بر این باورند روسیه می‌توانند اسنودن را بر اساس وضعیت مدارکش و همچنین اتهاماتی که علیه وی وجود دارد،‌او را به آمریکا بازگردانند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در عربستان به خبرنگاران گفت از روسیه انتظار ندارد تا قوانین آمریکا را اجرا کند،‌تنها اجازه دهد اسنودن در معرض قوانین و مقررات آمریکا قرار بگیرد. وی گفت ما خواهان مقابله با کسی نیستم و به کسی دستور نمی‌دهیم.
 
تنها به سادگی درخواست می‌کنیم همانطور که ما طی دو سال گذشته به درخواست روسیه هفت نفر را بدون هیچ بدخواهی و جنجال،‌بدون هیچ بحث و بر اساس احساس نیازی که با درخواست آنها همخوانی داشت به این کشور بازگرداندیم،‌یک نفر را به آمریکا بازگرداند.

اسنودن چند هفته پس از انتشار اطلاعات محرمانه درباره برنامه جاسوسی الکترونیک آژانس امنیت ملی آمریکا،‌روز یکشنبه هنگ‌کنگ را به مقصد روسیه ترک کرد. اسنودن درحالی که گذرنامه‌اش توسط مقامات آمریکایی باطل اعلام شده‌بود، با کمک مدارک درخواست پناهندگی اش به اکوادور از منطقه نیمه خودمختار چین خارج شد.

خروج اسنودن از این منطقه باعث شد آمریکا چین را متهم کند که به صورت عمد به اسنودن اجازه فرار داده و همچنین روسیه را به خاطر مسترد نکردن اسنودن تحت روحیه همکاری‌های بین‌المللی مورد انتقاد قرار دهد. چین اتهامات وارد شده از سوی آمریکا را رد کرده و آن را بی‌پایه و اساس خوانده است. سرگئی لاوروف نیز انتقادهای آمریکا را بی‌پایه و غیر قابل قبول خواند. وی گفت ما با آقای اسنودن و یا تغییر مکان‌هایش در سرتاسر جهان کاری نداریم.

آمریکا در تلاش است از تکرار آنچه در هنگ‌کنگ رخ داد و مانع از دستگیری و بازگشت اسنودن به آمریکا شد جلوگیری کند. با این‌همه به گفته ماتیو روجانسکی متخصص روابط روسیه و آمریکا، دولت اوباما نفوذ چندانی در مسکو ندارد و در عین حال به همکاری با روسیه نیازمند است. آمریکا درحال حاضر به دیگر کشورهایی که ممکن است مقصد بعدی اسنودن باشند اعلام کرده که وی را به این کشور بازگردانند.

ادوارد اسنودن به خاطر انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه درباره برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در روزنامه گاردین و واشنگتن پست تحت تعقیب مقامات آمریکایی قرار دارد. این مدارک از وجود برنامه‌ای خبر می‌دهند که به تمامی اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی محلی در ایالات متحده آمریکا و همچنین تمامی فعالیت‌های آنلاین شهروندان آمریکایی دسترسی دارد.
کد مطلب : 5743
https://aftana.ir/vdca.ynmk49n0e5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی