چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 8 May 2024
جالب است ۰
دانشمندان شركت آي‌بي‌ام در نشست انجمن فيزيك آمريكا در بوستون، به ارائه دستاورد جديد خود پرداختند كه مي‌تواند رؤياي رايانه كوانتومي را گامي ديگر به واقعيت نزديك كنند.
دانشمندان شركت آي‌بي‌ام در نشست انجمن فيزيك آمريكا در بوستون، به ارائه دستاورد جديد خود پرداختند كه مي‌تواند رؤياي رايانه كوانتومي را گامي ديگر به واقعيت نزديك كنند.

به گزارش افتانا، آي‌بي‌ام با استفاده از فناوري خود موفق به ساخت اجزاي كاربردي شده كه دستيابي به گام بعدي يعني ساخت سيستم را هموار كرده است. تيم آي‌بي‌ام موفق شده‌اند كه عمر اقامت كيوبيت‌ها را در حالت كوانتومي خود تا ۱۰۰ ميكروثانيه طولاني‌تر كنند كه دو تا چهار برابر ركوردهاي ثبت شده پيشين محسوب مي‌شود. 

مشكل بيشتر دانشمندان، بي‌ثبات بودن كيوبيت‌ها بوده كه از طول عمر بسيار كوتاهي برخوردار هستند و پيش از حمل اطلاعات از بين مي‌روند. دانشمندان آي‌بي‌ام، در دستاورد خود توانسته‌اند طول عمر اين كيوبيت‌ها و همچنين سرعت محاسباتي اطلاعات را پيش از نابودي آنها افزايش دهند.

به گفته دانشمندان آي‌بي‌ام، گام بعدي ساخت سيستم‌هايي است كه از اين قدرت استفاده مي‌كنند. آنها ميزان پيشرفت خود را در اين حوزه از سال ۲۰۰۹ تاكنون ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر خوانده‌اند. ماتياس استفن، دانشمند اين شركت اظهار كرد: كار محاسبه كوانتومي ما نشانگر اين واقعيت است كه اين نظريه ديگر در حد آزمايشات فيزيك نيست. اكنون زمان آن فرارسيده كه كار ساخت سيستم‌هايي را بر اساس اين علم آغاز كنيم و به مرز جديدي در محاسبات دست يابيم. وي افزود: اين ويژگي‌ها از كاربردهاي وسيعي بخصوص در حوزه رمزگذاري داده‌ها برخوردار خواهند بود. 

يك رايانه كوانتومي قادر است ميليون‌ها محاسبه را در يك زمان انجام داده و تمام كدهاي رايانه‌اي را در جهان بشكند. اين دستگاه‌ها همچنين مي‌توانند مسائلي زيادي از رياضيات و رمزنگاري داده گرفته تا پيش‌بيني هواشناسي و مسائل غير قابل حل تاكنون را طي چند ثانيه، دقيقه يا روز حل كنند. تلاش براي ساخت يك رايانه كوانتومي از سال ۱۹۸۱ و در پي به چالش كشيدن دانشمندان توسط ريچارد فينمان براي ساخت رايانه‌اي بر اساس فيزيك كوانتومي، به يك رويا براي محاسبات تبديل شده ‌است. كيوبيت‌هاي ساخت شركت آي‌بي‌ام از يك ويژگي عجيب فيزيك كوانتوم استفاده مي‌كنند كه در آن بيت‌هاي يك رايانه كوانتومي يا كيوبيت مي‌تواند هر دو ارزش صفر و يك را بطور همزمان داشته باشد.

اين قابليت به رايانه‌هاي كوانتومي امكان اجراي ميليون‌ها محاسبه را در يك زمان مي‌دهد. اين در حاليست كه سريع ترين رايانه‌هاي كنوني تنها قادر به اجراي تعداد محدودي از محاسبات در يك زمان هستند. يك مجموعه ۲۵۰ كيوبيتي حاوي اطلاعات بيشتري از تعداد اتم‌هاي كل جهان خواهد بود.
کد مطلب : 667
https://aftana.ir/vdccamqe82bqe.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی