يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
جالب است ۰
امروزه آموختن نکاتی ابتدایی از دانش گسترده امنیت فناوری اطلاعات در هر موقعیت شغلی ضروری به نظر می‌رسد.
منبع : خبرگزاری ايرنا

امروزه آموختن نکاتی ابتدایی از دانش گسترده امنیت فناوری اطلاعات در هر موقعیت شغلی ضروری به نظر می‌رسد. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، تجربه بهترین روش یادگیری امنیت فناوری اطلاعات است؛ بنابراین چند پروژه تجربی را امتحان کنید. بسیاری از تکنیک‌هایی که در این‌جا به آن اشاره می‌کنیم، توسط هکرها استفاده می‌شود اما می‌توان از این پروژه‌ها در راستای اهداف مثبت بهره جست. 

بازیابی فایل‌های پاک شده شیوه‌ای است که امروزه ابزارهای بسیاری برای آن وجود دارد و به صورت متن باز این کار را آسان کرده است. recova یک محصول تجاری رایگان مبتنی بر رابط گرافیکی ویندوز است. همچنین برنامه PhotoRec یک برنامه متن باز بدون رابط گرافیکی برای کاربران ویندوز، مکینتاش و لیونکس است. ابزارهای مبتنی بر رابط گرافیکی به‌طور ذاتی برای کاربران مبتدی قابل درک است.

رمزگذاری فایل‌ها نیز زمانی مفید است که شما نیاز به نگه‌داری تعداد مشخصی فایل یا پوشه رمزگذاری شده دارید. بیشتر نرم افزارهای رمزگذاری فایل‌ها تنها با ایجاد یک فایل تک رمز کار می‌کند که توسط یک رمز عبور تولید شده است. کاربر با بازکردن این فایل که حاوی یک رمز یک‌بار مصرف است به فایل‌های داخلی دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تغییر می‌دهد و یا اضافه و حذف می‌کند. این فایل حاوی رمز یک‌بار مصرف می‌تواند داخل یک فلش قرار گیرد یا با ایمیل فرستاده شود.

از رمزنگاری PGP برای تامین امنیت ایمیل و به اشتراک گذاری تنها یک فایل استفاده می‌شود. این برنامه یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های کاربردی عمومی رمزنویسی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۱ توسط Phil Zimmermann نوشته شده است. این نرم افزار به‌طور گسترده برای تبادل امن پیام‌های ایمیل و فایل‌ها استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که برای به اشتراک گذاری فایل‌های رمزگذاری شده بین چند نفر باید از نرم افزار PGP استفاده کرد.

همچنین می‌توان از برنامه‌های دیگر برای «رمزگذاری کامل فایل‌ها و دیسک‌ها» استفاده کرد. این روش مفیدترین شیوه برای تأمین امنیت داده‌هاست که برای ذخیره‌سازی، دسترسی، انتقال و دریافت پشتیبانی از داده‌ها استفاده می‌شود. 

رمزگذاری دیسک (Full-disk encryption) همه فایل های داخل یک کامپیوتر یا ابزار ذخیره اطلاعات را در بر می گیرد و به کاربر این اطمینان را می دهد که حتی در صورت سرقت کامپیوتر و یا دیسک این اطلاعات بازیابی نشود. این روش در باره اسناد حساس استفاده می شود.

نرم افزار 'VeraCrypt' یک نرم افزار رایگان است که هر دو نوع رمزگذاری را پشتیبانی می کند و در سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس کاربرد دارد.

رمزگذاری نقش عمده ای در تامین امنیت داده ها دارد؛ اطلاعات بسیار حساس مانند جزئیات کارت های اعتباری و اسناد حاوی اسرار تجاری باید در زمان انتقال، ذخیره سازی و پشتیبان گیری حتما رمزگذاری شوند. 

اسکن آسیب پذیری، ابزار خوبی برای کمک به یادگیری امنیت وب سایت، سرورها و رایانه‌های شخصی محسوب می‌شود. اسکن آسیب پذیری برای ممیزی وب سایت‌ها و دیتابیس‌ها کاربرد دارد. در این روش با جست و جوی حفره‌های امنیتی خاص، تروجان‌ها و دیگر تهدیدات را یافته و گزارش می‌دهد. اسکنرها برای شناسایی وب سایت‌ها و مراکز داده‌ای  طراحی شده‌اند که می‌تواند اپلیکیشن‌ها و حفره‌های آسیب پذیر تحت وب را شناسایی کند.

تست نفوذ و یا هک اخلاقی می تواند امنیت وب سایت، دیواره آتش، شبکه و همه عوامل مؤثر در امنیت وب سایت را تأمین کند. این تست به شما کمک می‌کند تا مانند یک هکر حفره‌های امنیتی را شناسایی و میزان استفاده از این حفره‌ها را برای کاربران نشان دهید. در این تست می‌توان با استفاده از یک دیسک بوت، سیستم عامل ویندوز را به‌کار گرفت و به درایو هارد و فایل‌های داخل کامپیوتر دسترسی یافت. برای کامپیوتر های رومیزی، استفاده از ابزارهای بازیابی رمزعبور آفلاین برای پاک کردن و یا راه اندازی مجدد رمز عبور ویندوز استفاده کنید سپس می‌توانید ویندوز را برای دسترسی به تمام بخش‌های کامپیوتر استفاده کنید. 

دیواره آتش یکی از مهم‌ترین نقاط امنیتی یک شبکه کامپیوتری است که شبکه را از دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند. برای مانور دادن در این لایه امنیتی می‌توان از نرم افزارهایی مانند Endian، Clear OS و سوفوس استفاده کرد. شبیه سازی شبکه راه دیگری برای تجزیه و تحلیل دیواره آتش در شبکه‌های کامپیوتری است که می‌توان از محصولات شرکت سیسکو استفاده کرد.

سیستم تشخیص نفوذ ( IDS ) مکمل یک دیواره آتش است که شبکه را از دسترسی غیر مجاز مصون می دارد، به‌طوری‌که می‌تواند هشدارهایی از ورود غیرمجاز به شبکه را به صورت هوشمندتر به مدیر شبکه اطلاع دهد. نرم افزارهایی مانند Snort، Suricata و OSSEC می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد.

کد مطلب : 9189
https://aftana.ir/vdci.va3ct1az3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی