شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
جالب است ۰
سال 93 در شرایطی به پایان رسید که اتفاقات گوناگونی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور رخ داد.
منبع : خبرگزاری ايسنا

سال 93 در شرایطی به پایان رسید که اتفاقات گوناگونی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور رخ  داد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، وزارت ارتباطات در سالی که پشت س گذاشته شد پس از به پایان رسیدن دوره انحصار اپراتور سوم، مهلت فعالیت‌های انحصاری رایتل در زمینه‌ ۳G را تمدید نکرده و به‌طور هم‌زمان به دو اپراتور اول و دوم کشور مجوز داد تا به‌طور آزمایشی وارد عرصه ارائه‌ خدمات نسل‌های بالاتر ارتباطی شوند؛ البته در ادامه اپراتور دوم کشور موفق به دریافت مجوز رسمی خدمات نسل‌های بالاتر شد اما ارائه این مجوز به اپراتور اول به زمانی دیگر موکول شد. 

هرچند این گذر برای مشترکان بی‌دردسر هم نبود و در راه گذر از نسل دو به نسل‌های بالاتر، اختلالات متعددی نیز ایجاد شد به گونه‌ای که برخی مشترکان اپراتور اول در برهه‌های زمانی متعدد در زمینه اینترنت موبایل، تماس صوتی و گاه حتی ارسال و دریافت پیامک در نقاط مختلف کشور دچار اختلالاتی شدند که برای حل این مشکلات از شهریورماه تا پایان سال به‌طور ممتد وعده‌های مختلف زمانی داده شد اما در نهایت تا اواخر سال مشکلات و اختلالات این اپراتور به‌طور پراکنده در نقاط مختلف کشور ادامه داشت.

از اتفاقات مهم و ادامه‌دار عرصه فناوری اطلاعات در سالی که گذشت موضوع سامان‌دهی به شبکه‌های اجتماعی موبایل بود. این شبکه‌ها، همواره یکی از موارد انتقادات مسئولان بخش‌های مختلف بودند که تأکید داشتند لازم است هرچه سریع‌تر فیلتر شوند به گونه‌ای که حتی ضرب‌الاجلی یک ماهه به وزارت ارتباطات داده شد تا در این مدت یا شرایطی برای نظارت کامل بر این شبکه‌ها ایجاد کند یا نسبت به فیلترینگ آنها اقدامات لازم را به عمل آورد اما در این میان وزیر ارتباطات تأکید کرده بود وزارت‌خانه متبوع او علاقه‌ای به فیلتر‌کردن شبکه‌های اجتماعی به دلیل مسائل اقتصادی ندارد و در این مدت با مسئولان مختلف رایزنی‌های گوناگون انجام داد.

بدین ترتیب تا پایان سال فعالیت این شبکه‌ها استمرار یافت و دیگر الزامی مبنی بر بستن و محدود‌ کردن هیچ‌یک از این شبکه‌ها مطرح نشد اما در این مدت وزارت ارتباطات به واسطه بهره‌گیری از فیلترینگ هوشمند دسترسی به برخی از صفحه‌های اینستاگرام را محدود و اعلام کرد که در فازهای دوم و سوم اجرای طرح فیلترینگ هوشمند اقداماتی در خصوص کلیت فیلترینگ کشور انجام خواهد داد.

در مقطعی از سال گذشته منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که یک شرکت اسرائیلی از دادگاهی در آمریکا درخواست کرده با توجه به این‌که IP آدرس‌ها جزو مایملک آمریکا هستند و ایران می‌تواند از آنها درآمد حاصل کند بنابراین آمریکا IR و IP آدرس‌ها را ضبط کرده و درآمد حاصل از آنها را به بازماندگان قربانیان حوادث تروریستی بدهد.

دادگاه فدرال با پذیرش این درخواست از آیکن که مهم‌ترین نهاد مقررات‌گذار در زمینه دامنه‏‌ها و آدرس‏های اینترنتی است خواست تا نظر خود را در این زمینه به دادگاه اعلام کند اما آیکن خیلی به این موضوع واکنش نشان داده و این درخواست را رد کرد؛ چراکه به عقیده این سازمان دامنه‏‌های اینترنتی کشوری عملاً دارایی به شمار نمی‏رود و نمی‏‌توان آنها را ضبط کرد یا به دیگری انتقال داد. پس از مدتی نه چندان کوتاه ماجرای ضبط دامنه‌های ایرانی «.ir» با پادرمیانی آیکن برطرف شد. 

از دیگر اقدامات مهم وزارت ارتباطات در سال گذشته ارائه مهلتی یک‌ماهه به شرکت ارتباطات زیرساخت بود که دراین مدت به سامان‌دهی وضعیت اینترنت کشور بپردازد. شرکت زیرساخت نیز در این مدت با متولیان مختلف اینترنت کشور جلسات متعددی برگزار کرده و کار کارشناسی بر روی این حوزه انجام داد.

براین اساس قرار بر آن شد که شرکت‌های ارائه کننده اینترنت تنها ۹۰ درصد پهنای باندی که در اختیار دارند را به اشتراک بگذارند تا بدین ترتیب جلوی اشتراک بیش از حد اینترنت گرفته شود. اما از دیگر اتفاقات مختلفی که در سال ۱۳۹۳ رخ داد می‌توان به تذکر وزیر ارتباطات به سامسونگ اشاره کرد چراکه اواخر سال ۱۳۹۲ وزیر ارتباطات در مهلتی یک ماهه به شرکت سامسونگ اعلام کرد که نماینده این شرکت در ایران تنها یک ماه مهلت دارد تا برای استفاده از برنامه «سامسونگ اپس» به طور دائمی در ایران باز شود که برهمین اساس ۱۶ فروردین‌ماه این شرکت نسبت به این موضوع اقدام کرد.

رونمایی از موتور جست‌وجوهای ایرانی، احراز هویت سیم کارت‌های دارای نام و نشان جعلی، کمیاب‌شدن کارت‌های تلفن در بازار، رسیدن ضریب نفوذ تلفن همراه به ۸۱ درصد و اینترنت به ۵۴ درصد، تصویب اصول حاکم بر ارائه‌ برآورد‌پذیری شماره تلفن همراه، اعطای پروانه رادیوترانک عمومی، تصویب اصول حاکم بر تغییرات پروانه اپراتورهای وایمکس، مهلت سازمان بازرسی کل کشور برای ارائه سهام ایرانسل در بورس، افزایش چند برابری پهنای باند داخلی اینترنت، برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشور‌های منطقه، بهره‌برداری از پنج هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در ۷۷ مسیر، اعمال تغییر در تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه  سازمان فضایی به وزارت ارتباطات نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در سال گذشته بوده است.

کد مطلب : 9407
https://aftana.ir/vdcb.gb9urhbaziupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی