دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
جالب است ۰
طبق گزارش انجمن تجارت الکترونیک

مدافع قهرمانی در ارائه اینترنت بی‌کیفیت هستیم

انجمن تجارت الکترونیک در دومین گزارش خود از وضعیت اینترنت کشور با مقایسه و بررسی ۵۰ کشور مختلف جهان بر اساس سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت،هشدار می‌دهد که ایران در مجموع با کسب 146 امتیاز منفی از مجموع 150 امتیاز ممکن در صدر کشورهای با بدترین کیفیت اینترنت قرار دارد و بار دیگر از عنوان قهرمانی خود در اینترنت بی‌کیفیت دفاع می‌کند.
انجمن تجارت الکترونیک در دومین گزارش خود از وضعیت اینترنت کشور با مقایسه و بررسی ۵۰ کشور مختلف جهان بر اساس سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت،هشدار می‌دهد که ایران در مجموع با کسب 146 امتیاز منفی از مجموع 150 امتیاز ممکن در صدر کشورهای با بدترین کیفیت اینترنت قرار دارد و بار دیگر از عنوان قهرمانی خود در اینترنت بی‌کیفیت دفاع می‌کند.
 
به گزارش افتانا، انجمن تجارت الکترونیک تهران دومین گزارش خود از وضعیت اینترنت کشور را با عنوان «گزارش تحلیلی اختلال‌ها، محدودیت‌ها و سرعت اینترنت در ایران» منتشر کرد.
 
انجمن تجارت الکترونیک در این گزارش توضیح داد: پایگاه داده ooni در زمینه رصد و پایش اختلال و سانسور در اینترنت کشورهای مختلف فعالیت می‌کند. اطلاعات خام را از این پایگاه داده استخراج کردیم. از حوالی نیمه ماه مارس تا سپتامبر ۲۰۲۳ یعنی فروردین تا  حوالی آذر 1402، میلیو نها تست از Probe هایی در ۱۶۵ کشور جهان انجام شده بود. از بین این ۱۶۵ کشور، ۵۰ کشوری را انتخاب کردیم که هم جزو ۱۰۰ کشور اول جهان براساس تولید ناخالص ملی (GDP) باشند و هم در حدود ۷۰  درصد در نمونه و‌ب‌سایت‌های بررسی شده با یکدیگر همپوشانی داشته باشند تا ارزیابی نهایی‌مان جامعیت و شمول قابل‌دفاعی داشته باشد.
 
بر اساس این گزارش، عواملی مانند فیلترینگ، تحریم‌های بین‌المللی و نبود زیرساخت مناسب از دلایل کیفیت نامطلوب اینترنت در ایران هستند. کیفیت نامطلوبی که باعث شده تجربه کاربر ایرانی از اینترنت مواجهه با مشکلاتی مانند سرعت پایین، اختلالات مکرر، محدودیت‌های دسترسی و هزینه‌های بالا باشد. وضعیت اینترنت ایران شباهت زیادی با کشورهای فقیر و توسعه‌نیافته دارد، اما تفاوت اصلی در خودخواسته بودن این شرایط برای ایران است. محدودیت‌های اینترنت در ایران را می‌توان به چهار دسته قطع کامل یا کنترل‌شده اینترنت، فیلترینگ، تحریم و مقررات داخلی تقسیم‌بندی کرد.

طبق این گزارش، ایران با کسب رتبه ۴۷ از ۵۰ در شاخص اختلال، ۴۹ از ۵۰ در شاخص محدودیت و ۵۰ در شاخص‌های سرعت  و در مجموع با کسب ۱۴۶ امتیاز از ۱۵۰ امتیاز منفی ممکن، بی‌کیفیت‌ترین اینترنت این لیست را از آن خود کرده‌است. درصد دامنه‌های دارای اختلال در ایران از ۱۷ درصد در اردیبهشت‌ماه امسال، به ۱۱ درصد در آذرماه کاهش یافته اما همچنان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. ایران بیشترین قطعی‌های کنترل‌شده اینترنت جهان در سال ۲۰۲۳ را داشته است و یکی از محدودترین دسترسی‌ها به شبکه‌های اجتماعی در جهان را دارد و از این نظر در کنار چین و ترکمنستان در صدر لیست قرار دارد. مدل اقتصادی اینترنت در ایران به گونه‌ای است که نه برای مصرف‌کننده و نه برای اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات، رضایت‌بخش نیست و یکی از کشورهایی است که با داشتن اینترنت نیمه‌آزاد در شاخص آزادی اینترنت جهانی، رتبه پایینی دارد.

با گذشت مدت بسیار طولانی از هک‌شدن سامانه‌های دادستانی، دامنه interne‌t‌‌.‌ir همچنان از دسترس خارج است و هیچ سامانه‌ای برای استعلام و اعتراض به وضعیت یک وب‌سایت یا آی‌پی فیلتر شده وجود ندارد. ادامه این روند منجر به ناامیدی هرچه بیشتر نیروی انسانی و مهاجرت فعالان حوزه فناوری و اقتصاد دیجیتال خواهد شد. موضوعی که آسیب جدی به اقتصاد دیجیتال وارد کرده است.
 
انجمن تجارت الکترونیک تهران در بخش پایانی این گزارش، درخواست‌های خود را از نهادهای مختلف برای بهبود این وضعیت بیان کرده‌است که درخواست اصلاح قوانین فیلترینگ از کارگروه تعیین مصادق محتوای مجرمانه و شورای عالی فضای مجازی، درخواست اصلاح ساختار کمیته فیلترینگ با هدف پاسخگویی و شفافیت از مجلس و شورای عالی فضای مجازی، درخواست افزایش شفافیت عملکرد از کمیته فیلترینگ و درخواست پایان دادن به گران‌فروشی پهنای باند بین‌الملل  از کمیسیون تنظیم مقررات و شرکت ارتباطات زیرساخت برخی از آنها هستند.

متن کامل این گزارش در فایل پیوستی بالای همین خبر قابل دریافت است.
 
کد مطلب : 21847
https://aftana.ir/vdcbzwb5.rhb8apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی