سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
جالب است ۰
توسعه پایدار در این بخش، مستلزم طراحی و اجرای راهبردها و روش‌های بازاریابی مناسب بوده و از آنجایی که خدمات ماهیتی متفاوت از کالا دارد، به کارگیری راهبردهای خاص برای نفوذ و ماندگاری در بازارهای هدف ضروری است.
منبع : روزنامه فناوران
رییس سازمان توسعه تجارت ایران بخش خدمات فنی و مهندسی را یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، حمید صافدل با بیان اینکه در سالیان گذشته بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور با انجام حمایت‌های دولت و مجاهدت شرکت‌های بخش خصوصی از رشد چشمگیری برخوردار بوده است و به رقم ۱/۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ رسیده است، رسیدن به جایگاهی متناسب با استعدادها و مزیت‌های نسبی در این بخش را مستلزم پیمودن راهی دشوار و در عین حال ممکن دانست. 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: توسعه پایدار در این بخش، مستلزم طراحی و اجرای راهبردها و روش‌های بازاریابی مناسب بوده و از آنجایی که خدمات ماهیتی متفاوت از کالا دارد، به کارگیری راهبردهای خاص برای نفوذ و ماندگاری در بازارهای هدف ضروری است. 

وی بهره‌گیری از روش‌های علمی در بازاریابی خدمات فنی و مهندسی را به واسطه پویایی محیط‌های اقتصادی و نیز تغییر ویژگی‌ها و شاخصه‌های بازارها، از ضرورت‌های این بخش ارزیابی کرد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توسعه روابط اقتصادی با بیان این نکته که امروزه شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات مربوط به بازارهای هدف خود نیازمندند، بر لزوم بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی به ویژه اینترنت برای رصد تحولات بازارهای هدف تاکید کرد. 

صافدل ورود قدرتمند و ماندگاری در یک بازار را مستلزم شناخت صحیح و دقیق از محیط طبیعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی آن بازار دانسته و افزود: شرکت‌های فنی و مهندسی باید به مقوله‌های مطالعه بازار، بازاریابی و مذاکره نگاهی تخصصی داشته باشند و شرکت‌های تخصصی در این زمینه می‌توانند نقش بسیار مهمی در توسعه بازار خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این نکته که امروزه در بسیاری از اقتصادهای دنیا فضای رقابتی حاکم است، رصد دقیق استراتژی‌های رقبا در بازارهای هدف را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدام در برای موفقیت تجاری معرفی و افزود: توانمندی رقبا در حوزه‌های مختلف، سرمایه‌گذاری آنها، دسترسی آنها به منابع مالی و انسانی، خدمات پس از فروش، استراتژی‌های قیمت‌گذاری و نقاط قوت و ضعف از جمله مواردی است که باید توسط شرکت‌های فنی و مهندسی به دقت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل مستمر قرار گیرد. 

معاون وزیر در توسعه روابط اقتصادی شناسایی و بهره‌مندی از فرصت‌های مقطعی در بازارهای هدف در حوزه خدمات فنی و مهندسی را بسیار مهم ارزیابی کرد. ایشان برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در کشور قطر و پروژه‌های زیرساختی مرتبط با این رویداد بزرگ را نمونه یکی از این فرصت‌های مقطعی ذکر نموده و بر لزوم بهره‌مندی هر چه بیشتر شرکت‌های توانمند ایرانی از اینگونه فرصت‌ها تاکید کرد. 

وی همچنین همکاری شرکت‌های ایرانی با یکدیگر و تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی را راهی اثربخش برای اخذ پروژه‌های بزرگ و نیز حضور بلند مدت در بازارهای هدف دانست. 

حمید صافدل با بیان اهمیت و جایگاه نظام بانکی کشور در انجام حمایت‌های موثر از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، بر لزوم تخصیص اعتبارات لازم برای صدور ضمانت‌ها و تسهیلات ارزی تاکید کرد. وی همچنین نوسانات بازار ارز را یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی معرفی کرد و تداوم چنین شرایطی را تهدیدی جدی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور دانست. 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر عزم این سازمان برای حل مشکلات شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، دستیابی به اهداف تعیین شده برای این بخش در سال ۹۱ را مستلزم حمایت همه‌ دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط دانستند و ابراز امیدواری نمود که در آینده نزدیک شاهد تداوم حضور قدرتمند شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشیم.
کد مطلب : 2617
https://aftana.ir/vdch.znit23n-qftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی