سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
جالب است ۰
امروزه بسیاری از دولت ها در جهان معتقدند که اینترنت یک شبکه عالی برای نظارت، کنترل، جاسوسی و حتی به راه انداختن جنگ است.
منبع : خبرگزاری فارس
اینترنت به سرعت در حال تغییر است و متخصصان می گویند موضوعات امنیتی نیز از این روند مستثنی نیست و چهار تحول عمده در این حوزه قابل شناسایی است.

به گزارش افتانا(پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، این چهار روند که از سال های قبل آغاز شده اند در سال ۲۰۱۳ هم ادامه می یابند و تحولات مرتبط با آنها به احتمال زیاد بارها و بارها سرخط خبرها را به خود اختصاص خواهد داد.

اینترنت؛ ابزاری در دست دولت‌ها

امروزه بسیاری از دولت ها در جهان معتقدند که اینترنت یک شبکه عالی برای نظارت، کنترل، جاسوسی و حتی به راه انداختن جنگ است. میکو هیپونن مدیر امور امنیتی شرکت فنلاندی اف – سکیور با بیان این جمله می افزاید پیامدهای این تحول در نگرش دولت ها در سال ۲۰۱۳ هم جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

به گفته وی اگر تا قبل از این خرابکاری های اینترنتی و عملیات کنترل و نظارت در فضای سایبر محدود به آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، امروزه کشورهای دیگری نیز در این زمینه فعال شده اند و با توجه به تشدید این دخالت ها شاید در آینده ما ۲۰ سال ابتدایی شکل گیری اینترنت از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۲ را سال های طلایی اینترنت بنامیم، سال هایی که طی آن اینترنت هنوز آزاد بود.

در دو سال اخیر تولد بدافزارهایی مانند استاکس نت، دیوکو و فلیم امنیت مردم و دولت ها را در زمان استفاده از اینترنت به خطر انداخته و این روند در آینده هم ادامه می یابد. باید توجه داشت که افشای طراحی بدافزارهای مذکور از سوی دولت ها نشانگر عزم آنها برای تبدیل فضای مجازی به کارزاری برای نبرد و مقابله است.

کریس ویسپول کارشناس دیگر امنیت سایبر هم معتقد است جنگ های سایبری در حال تبدیل شدن به امری متداول است و در زمان درگیری های سیاسی و نظامی در جهان خارج جنگ های مشابهی در دنیای سایبر به طور موازی رخ می دهد. بنابراین حملات رایانه های مورد حمایت دولت ها در آینده به پدیده ای متداول تر مبدل می شود.

افزایش دقت این حملات نکته دیگری است که مورد توجه تامر تلر متخصص امنیتی از شرکت چک پوینت قرار گرفته است. او به بدافزار گاوس از خانواده استاکس نت اشاره می کند که به علت کدگذاری داده های خود توسط محققان قابل رمزگشایی نبود.

به گفته تیم رینز از مایکروسافت دامنه تخریب و تاثیرگذاری این حملات به تاسیسات هسته ای و صنعتی ایران محدود نمی ماند. ۸۵ درصد سوءاستفاده های به عمل آمده از آسیب پذیری های نرم افزارهای مختلف با بررسی شیوه های حمله استاکس نت به نرم افزارها و برنامه های صنعتی صورت گرفته و این نشان می دهد که هکرها و ویروس نویسان با بررسی نحوه کدنویسی چنین بدافزارهای مخربی نهایت سوءاستفاده را از آنها به عمل می آورند. این روند که از سال ۲۰۱۲ آغاز شده در سال ۲۰۱۳ نیز ادامه می یابد.

تبدیل تبلت‌ها و گوشی‌ها به اهداف بزرگتر

هشدار در مورد ضرورت توجه به حفظ امنیت گوشی ها و تبلت ها تا یکی دو سال قبل چندان جدی گرفته نمی شد تا آنکه با همه گیر شدن بدافزارهای همراه همگان متوجه اهمیت مساله شدند.

با افزایش تصاعدی ضریب نفوذ گوشی های هوشمند و تبلت ها، هکرها علاقه زیادی به نفوذ به این وسایل پیدا کرده اند و ماهیت شبکه ای و دائما متصل گوشی ها و تبلت ها حفظ امنیت آنها را به سادگی ممکن نمی کند.

درک هالیدی از متخصصان امنیتی شرکت لوک آوت موبایل می گوید در سال ۲۰۱۲ تنها تعداد معدودی بدافزار همراه داشتیم که دامنه آلودگی وسیعی داشتند اما این تهدیدات و دامنه آلودگی آنها در سال ۲۰۱۳ افزایش می یابد. از سوی دیگر در حالی که قبلا دامنه این آلودگی ها محدود به آمریکا بود امروزه روسیه و چین هم از این پدیده در امان نیستند.

مساله دیگر ضعف های امنیتی نسخه های قدیمی سیستم عامل آندروید گوگل است که مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کرده و نسخه ۴.۲ آن اگر چه ایمن تر است، اما به علت ناسازگاری با محصولات قدیمی تا پایان سال ۲۰۱۳ کاربران زیادی پیدا نخواهد کرد.

در سال ۲۰۱۲ نیمی از گوشی های هوشمند در آمریکا به بدافزار آلوده شدند و این رقم به طور قطع در سال ۲۰۱۳ بیشتر می شود. البته گوشی های آیفون از این لحاظ وضعیت بهتری دارند ولی نباید تصور کرد آیفون و سیستم عاملش همیشه ایمن می مانند.

تداوم تهدیدات امنیتی برای رایانه های رومیزی

اگر چه محصولات همراه این روزها نبض بازار را در دست دارند و کمتر کسی رایانه های شخصی و رومیزی خریداری می کند، اما این بدان معنا نیست که کاربران ویندوز می توانند با خیال راحت از اینترنت استفاده کنند.

امروزه طراحی روت کیت برای استفاده افراد آماتور و تبدیل آنها به هکرهای خطرناک در دنیای رایانه های رومیزی به شدت ادامه دارد و از جمله این روت کیت ها می توان به کانفلیکر اشاره کرد که در سال ۲۰۱۲ برای هفته های متمادی رایانه های میلیون ها نفر در سراسر جهان را آلوده کرد.

این روت کیت خطرناک که توسط یک هکر روس نوشته شده قبل از بوت شدن ویندوز فعال شده و برای سرقت اطلاعات و تبدیل رایانه آلوده شده به ابزاری برای جاسوسی از دیگر رایانه ها قابل استفاده است. البته ویندوز ۸ با ارتقای معماری امنیتی خود فرایند بوت را ایمن تر کرده و مانع نصب روت کیت هایی همچون کانفلیکر می شود.

نکته دیگر در این زمینه از راه رسیدن انواع بدافزار برای رایانه های مک است. این روند به طور جدی از نیمه دوم سال ۲۰۱۱ آغاز شده و کماکان ادامه دارد. فلاش بک یکی از مشهورترین بدافزارهای مک است که هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است.

ناامنی بسیاری از مرورگرهای امنیتی مشکل دیگری است که باید توسط شرکت های سازنده آنها برطرف شود.

تداوم نقض حریم شخصی و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات

تلاش دولت ها، شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و شرکت های خصوصی و غول های فناوری به دسترسی به اطلاعات شخصی افراد برای بازاریابی و کسب سود بیشتر با مبارزه با به اصطلاح تروریسم و رفع دغدغه های امنیت ملی مشکل دیگری است که روز به روز گسترده تر می شود.

در واقع امروزه مرز میان حفظ امنیت افراد و دغدغه های آنها در مورد حفظ اطلاعات و حریم شخصی بسیار کمرنگ شده و شرکت های ارائه دهنده خدمات مختلف آی تی به خود اجازه می دهند به هر بهانه ای اطلاعات شخصی کاربرانشان را در دسترس شرکت ها و دولت های ثالث قرار دهند.

بدسابقه ترین شرکت های فناوری در این زمینه فیس بوک، گوگل و اینستگرام هستند. اینستگرام که برنامه به اشتراک گذاری عکس همراه آن محبوبیت جهانی دارد در اواخر سال قبل اعلام کرد به خود اجازه می دهد از عکس های شخصی کاربران که از طریق برنامه اینستگرام منتشر شده به هر نحوی که بخواهد استفاده کند، بدون آنکه از مالکانشان اجازه بگیرد.

اعتراض تند و بی سابقه کاربران فعلا موجب عقب نشینی اینستگرام شده، اما این روند حریم شکنی در سال ۲۰۱۳ متوقف نخواهد شد.

بر همین اساس باید با ارتقای آگاهی های کاربران، ارائه آموزش به آنها و متوسل شدن به مجازات های حقوقی و قضایی جلوی تداوم این روند را گرفت. امروزه بسیاری از سیستم عامل های همراه هم اطلاعات شخصی کاربران را جمع آوری می کنند و آنها را برای شرکت های سازنده می فرستند که این امر هم باید متوقف شود.

نگرش های کل‌نگرانه به امنیت

با افزایش تهدیدات امنیتی نگرش های سطحی و جزئی به این مقوله به تدریج جای خود را به نگرش های کلان نگر خواهد داد و با توجه به ماهیت بی مرکز و سیال اینترنت دولت ها و موسسات خصوصی چاره ای نخواهند داشت جز اینکه به طور گروهی و نه به صورت فردی و مجزا از هم برای حفظ امنیت اینترنت تلاش کنند.

توجه به این مقوله با توجه به اینکه بدافزارها هم محدود به گوشی ها و رایانه ها نمانده اند، ضروری است. این روزها هکرها و بدافزار نویسان با همکاری های گسترده بین المللی و با بهره گیری از تکنیک های مهندسی اجتماعی به تلویزیون ها، دی وی دی پلیرها، شبکه های آب و برق و کارخانه های صنعتی و خلاصه هر چیزی که به اینترنت متصل شود حمله می کنند و لذا با چنین تهدید جامع و کلی نمی توان به طور جزئی، سطحی و مقطعی برخورد کرد.
کد مطلب : 4542
https://aftana.ir/vdcg.t9trak9nxpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی