به گفته موسویان با وجود آنکه 48 درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام است اما چاره کار بستن تلگرام نیست بلکه باید خلاءهای قانونی این فضا را پر کنیم.
منبع : خبرگزاری ايسنا
به گفته موسویان با وجود آنکه 48 درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام است اما چاره کار بستن تلگرام نیست بلکه باید خلاءهای قانونی این فضا را پر کنیم.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، اظهار کرد: سواد رسانهای سوادی است که که به ما اجازه میدهد خطهای چاپ نشده در کتاب را بخوانیم، مطالب میان خطهای روزنامه را که وجود ندارد، درک کنیم و بتوانیم ذهن خلاق یک کارگردان سازنده فیلم را در مورد فیلمی که ساخته درک کنیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، افزود: اما زمانی که سواد رسانهای را به فضای مجازی تعمیم میدهیم باید تعریف یگری را ارائه کنیم، مبتنی بر اینکه چگونه در فضای دوم و مجازی باید زندگی کرد. در واقع با توجه به ذات متفاوت فضای مجازی نسبت به فضای اول، نمیتوان از آداب، مقررات و قوانین فضای اول در فضای دوم ( مجازی) استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی با عقبماندگی ناشی از نبود قوانین و مقررات مواجه هستیم، گفت: همه باید دستبهدست هم دهیم تا با شناسایی هویت افراد و هویت اشیا (محتوا و سرویس) به مدیریت فضای مجازی کمک کنیم. در غیر این صورت مطلقا نمیتوانیم بر این فضا کنترلی داشتهباشیم.
موسویان با اشاره به جرایم فضای مجازی اظهار کرد: بر اساس اعلام پلیس فتا، آمار جرایم در کل فضای مجازی نسبت به جرایم دیگر حدود ۸۵ درصد است که ۴۸ درصد از این تخلفات مربوط به تلگرام و ۲۲ درصد مربوط به اینستاگرام و بقیه مربوط به سایر اپلیکیشنهاست.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال تاکید کرد: در تمام کشورهای توسعهیافته هویت تمام افراد لاگین شده در فضای مجازی مشخص است و اگر این مقوله در ایران نیز اتفاق افتاد شاید مسئله شبکه ملی اطلاعات هم حل شود.
موسویان یادآور شد: امروزه برای اخذ مجوز جهت انجام تبلیغات حدود دو سال زمان لازم است، اما در تلگرام با این وسعت دنبالکننده آیا مجوزی برای تبلیغ وجود دارد؟! این مسئله نشاندهنده خلاء قانونی در فضای مجازی است.
وی با بیان اینکه برخی چاره کار را در بستن تلگرام میدانند گفت: تکنولوژی به هیچ عنوان قابل انسداد نیست و هر کسی چاره کار را در انسداد شبکههای مجازی میداند باید این تفکر را فراموش کند. باید قوانین فعلی را کاملا کنار بگذاریم، چرا که این قوانین نمیتوانند چاره کار باشند.
شناسه «شامد» راهی برای کنترل فضای مجازی رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در ادامه اظهار کرد: زیرساخت شناسه الکترونیکی ثبت محتوای ملی دیجیتال (شامد) در وزارت ارشاد راهاندازی شدهاست و برخلاف مجوزهای دیگر ظرف مدت سه دقیقه بهصورت غیرحضوری قابل دسترسی است.
وی وظایف این شناسه را ارتقای سواد فضای مجازی، یکسانی کد و به رسمیت شناختن مالکیت مادی و معنوی فرد عنوان کرد و افزود: «شامد» قالب، محتوا، نوع، محتوا، مرکز ثبت اثر، تولید کننده و ناشر را تحت نظارت خود دارد که هر کانال یا اپلیکشنی که شامد را دریافت کند در پروفایل خود یک لوگوی طلایی قرار خواهد داد. در نیمه شهریور ما با کمک اپاستورها حداکثر اپها را دارای شامد می کنیم.
موسویان همچنین با اشاره به لزوم فرهنگسازی در این حوزه گفت: در شهریورماه به مسئله فرهنگسازی خواهیمپرداخت تا مردم با این علایم آشنا شوند و یک فضای مجازی سالم ایمن و مفید داشتهباشیم .
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با بیان اینکه از زمان ارائه شامد، این فضا بهصورت حرفهای رصد میشود، اظهار کرد: پس از ارائه شامد این فضا از سوی فرهنگ یاران (مردم)، هوش مصنوعی و افراد متخصص این حوزه تحت نظارت قرار میگیرد.
موسویان همچنین گفت: در فضای مجازی واسطهای وجود ندارد از این رو باید برای هر فرد درکی وجود داشتهباشد که به دام نیفتد. بحث ما کنترل فضای مجازی است، چرا که این فضا در آینده تنها زیستبوم ما خواهدبود.
شبکه ملی خانه فرهنگ دیجیتال، ابتکاری برای زندگی در فضای مجازی رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در خصوص فعالیتهای این مرکز اظهار کرد: شرایط کسبوکار دیجیتال به شدت سخت شدهاست و فرد از بین هر هفت کسبوکار موجود پنج کسبوکار را انتخاب میکند که برای فعالیت در این کسبوکار نیازی به مکان اداری ندارد و میتواند در منزل نیز کار کند.
وی با بیان اینکه فرد میتواند از امکانات شبکه ملی خانه فرهنگ دیجیتال استفاده کند، اظهار کرد: این شبکه با مراکز مختلفی قرارداد دارد و اگر فرد دارای مهارت خاصی باشد میتواند با توجه به نیازهای مختلف افراد در شبکه با آنها مشارکت و درآمدی را برای خود کسب کند.
موسویان ادامه داد: البته فقط بحث مربوط به محتواهای دیجیتال در این مرکز مطرح نیست. در این شبکه به مبحث کسبوکار خانگی برای بانوان خانهدار نیز پرداخته شد و در واقع این شبکه یک نوع ابتکار برای زندگی در فضای دوم (مجازی) است.