در سامانه ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات میتوانید شکایتهای خود مبنی بر کندی سرعت اینترنت، گرانفروشی بستهها، پیامکهای تبلیغاتی، تشعشعات و ... را ثبت و پیگیری کنید.
در سامانه ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات میتوانید شکایتهای خود مبنی بر کندی سرعت اینترنت، گرانفروشی بستهها، پیامکهای تبلیغاتی، تشعشعات و ... را ثبت و پیگیری کنید.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، یکی از تخلفاتی که به شکل نزدیک و روزمره با آن سروکار داریم به گرانفروشی و بیکیفیتی اینترنت پرسرعت (ADSL- همراه) و همچنین نارضایتی از نحوه خدمات اپراتورهای تلفن همراه مربوط میشود. سامانه ۱۹۵.cra.ir به همین منظور و در راستای شفافیت اداری و مبارزه با فساد زیر نظر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی شکایات مردمی در حوزه اختلالات صوت و دیتا را رسیدگی و بررسی میکند. در هنگام ورود به سامانه ثبت شکایات ۱۹۵، چهار گزینه «ثبت شکایات»، «پیگیری شکایات»، «رؤیت شکایات سایر مشترکان» و «سایر راههای ثبت شکایات» وجود دارد.
آخرین آماری که از سازمان تنظیم مقررات موجود منتشر شدهاست: اینترنت ثابت: شکایتهای مربوط به حوزه اینترنت در پنج بخش پشتیبانی، مالی، مشکلات مربوط به قرارداد، کیفیت سرویس و عدم ارائه خدمات دستهبندی میشوند که بیشترین شکایت درباره این شرکتها به مشکلات قرارداد شامل عدم جمعآوری سرویس و کیفیت سرعت اینترنت پرسرعت اختصاص دارد.
اینترنت تلفن همراه: در حوزه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه، بیشترین شکایت مشترکان از اپراتور همراه اول مربوط به بستههای اینترنتی و عدم اطلاع مشترکان از فعالسازی بسته در اپراتور ایرانسل مربوط به کیفیت سرویس و سرعت پایین ارسال و دریافت دیتا و در اپراتور رایتل مربوط به بستههای اینترنتی و تفاوت حجم استفاده شده با هزینه در نظر گرفتهشده، بودهاست.
اپراتورهای تلفن همراه: بیشترین شکایت از اپراتورهای تلفن همراه درباره عدم آنتندهی، قبض و صورتحساب بوده و در شرکت ایرانسل و رایتل نیز بیشترین شکایت درباره ترابردپذیری و عدم امکان برگشت به اپراتور قبلی ثبت شدهاست.
همانگونه که اشاره شد تخلفات متنوعی موجود است که مشترکان با آن دستوپنجه نرم میکنند، در اینجا به چند مورد از تخلفات رایج اشاره و حق قانونی هر مشترک برای شکایت تبیین میشود.
عدم جمعآوری سرویس: مشترکان اینترنت ADSL میتوانند در صورت نارضایتی از خدمات، شرکت سرویسدهنده خود را تعویض کنند و از اپراتور دیگری خدمات دریافت کنند. لازمه این قضیه جمعآوری سرویس از خط تلفن مشترک از سوی شرکت فعلی است تا مشترک بتواند شرکت موردپسند خود را بر خط تلفن خود جایگزین کند. اما این مسئله برای خیلی از مشترکان به این سادگیها نیست؛ چراکه برخی شرکتهای ADSL برای از دست نرفتن مشتری خود با ترفندهای مختلف خلف وعده و امروز و فردا میکنند و از خالی کردن خط مشتری طفره میروند و اسباب آزار مشترکان را فراهم میکنند.
بر اساس مقررات سازمان تنظیم مقررات اپراتورها پس از دریافت درخواست تخلیه خط از سوی مشترکین خود، موظفاند بلافاصله موضوع را به شرکتهای مخابراتی اعلام کنند و شرکت مخابرات نیز باید حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از دریافت درخواست، خطوط مشترکان متقاضی را تخلیه کند.
کاهش سرعت: مشکل دیگری که مشترکان با آن درگیر هستند اختلالها و کاهش سرعت پیدرپی است. بر اساس مصوبه ۲۶۶ کمیسون ارتباطات باید سرعت (بیت) بسته خریداری شده در ۹۵ درصد مواقع و زمانها تضمین شدهباشد. مشترکان میتوان با سنجش سرعت اینترنت خود توسط وبسایتهای سنجش سرعت از تخلف شرکتهای ADSL آگاهی پیدا کنند و در صورت قطعی و نوسانهای مکرر سرعت در سامانه ۱۹۵ شکایت کنند.
پیامک تبلیغاتی: راههای مختلفی برای جلوگیری از ارسال پیامکهای مزاحم وجود دارد ازجمله استفاده از سامانه #۸۰۰* است که برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که سامانههای ارسال پیام کوتاه و با سرشمارههای مختلف برای مشترکان ارسال میشود. سامانه ۱۹۵ نیز برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی ارسال میشدند، راهاندازی شدهاست. به گفته وزیر ارتباطات مشترکان اپراتورهای تلفن همراه باید هنگامی که با پیامهایی با مضمون وعده شارژ رایگان و یا بهرهمندی از جوایز ویژه مواجه میشوند بهخصوص با سر شمارههای متفرقه و یا شخصی هوشیار باشند و آن را گزارش بدهند.
بستههای اینترنتی: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد اپراتورها از اینترنت موبایل و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن از حوزه صوت و مکالمه است. بنابراین عمده تخلفات هم در این حوزه مشاهده میشود. ازجمله آنان میتوان عدم اطلاعرسانی فعالسازی بسته، تمدید خودکار بسته بدون اطلاعرسانی قبلی، پایین بودن کیفیت سرعت و ... اشاره کرد. جدیداً هم تخلفی جدید رایج شده که اپراتورها به خاطر سود بیشتر اقدام به حذف بستههای بلندمدت میکنند تا بتوانند میزان بیشتر دیتا به فروش برسانند. در حقیقت اپراتورها با عرضه آن دسته از بستههایی که سود بیشتری عایدشان میکند و حذف بستههای کمسود که غالباً مربوط به بستههای بلندمدت با مقدار گیگ کم هست بهنوعی طمعورزی میکنند.
در مورد قیمتهایی بسته اینترنت متأسفانه قانونگذار و وزارت ارتباطات رویکرد رقابتی را پیشگرفته و دست اپراتورها را برای قیمتگذاری باز گذاشتهاست. کف تعرفه اینترنت ۲۸۰۰ تومان برای هر گیگابایت است، ولی درصورتیکه اپراتورها مایل باشند حتی اجازه دارند تا ۴۰ هزار تومان برای هر گیگابایت هم تعرفه اینترنت را بالا ببرند و همچنان مطابق قانون رفتار کردهباشند.
راهحل: البته راه چاره مفیدی هم برای این قضیه هست و آن چیزی نیست جز امکان ترابردپذیری و انتقال از یک اپراتور به اپراتور دیگر برای دریافت خدمات بهتر. بررسیها نشان میدهد در حوزه متنوع بودن بستهها و طرحهای تشویقی، فعلاً رایتل در نسبت با سایر رقبا قدرت انتخاب بیشتری را برای مشترکانش فراهم کردهاست.
مقادیر تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان «پرتوهای غیر یونساز- حدود پرتوگیری» آمده است، کمتر باشد. بااینوجود در ایران هیچ استانداری برای فاصله آنتنهای مخابراتی وجود ندارد. حال شهروندان در صورت نگرانی از برپایی، سازه، استحکام پایه و محل نصب دکلهای اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس چه اقدامی باید انجام دهند؟
باید موضوع از طریق ثبت شکایت در سامانه شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری شود تا پس از انجام اندازهگیریهای لازم رأی نهایی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن حدود پرتودهی آنتن موردنظر از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صادر شود.
آخرین آمار بیشترین شکایت از شرکتها و اپراتورها در سامانه ۱۹۵ ثبت شدهاست. این آمار هرروزه بر اساس شکایتهای مشترکان بهروزرسانی میشود و آخرین تعداد شکایتهای جاری را به نمایش میگذارد.