پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
جالب است ۰
هکرهایی که به دنبال سوءاستفاده هستند، حتی از کوچک‌ترین وسایل الکترونیکی شما یعنی گجت‌های پوشیدنی و ساعت‌های هوشمندتان هم غافل نمی‌شوند.
منبع : زومیت
هکرهایی که به دنبال سوءاستفاده هستند، حتی از کوچک‌ترین وسایل الکترونیکی شما یعنی گجت‌های پوشیدنی و ساعت‌های هوشمندتان هم غافل نمی‌شوند.
 
به گزارش افتانا، بسیاری از ما هرچه در توان داریم در راستای ایمن‌سازی دستگاه‌های خود برای جلوگیری از حملات سایبری هکرها انجام می‌دهیم، ولی معمولاً در جریان خطراتی که ساعت‌های هوشمندمان را تهدید می‌کنند نیستیم. اگرچه معمولاً ساعت‌های هوشمند، به عنوان وسیله‌ای جانبی در کنار دستگاه اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی همچنان این خطر وجود دارد که هکرها از آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند.
 

چرا هکرها باید ساعت‌های هوشمند را هک کنند؟

ساعت‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات مختلفی مثل شماره تلفن، آدرس ایمیل، اطلاعات ورود به حساب‌ سایت‌های مختلف و اطلاعات پرداخت را در خود ذخیره کنند که یک هکر در صورت استخراج آن‌ها، می‌تواند از آن‌ها سوء‌استفاده کند.
 
درست است که اطلاعات ذخیره‌شده روی تلفن همراه، احتمالاً مهم‌تر و با ارزش‌تر از اطلاعاتی است که روی ساعت‌ هوشمند ذخیره می‌شود؛ ولی به این معنا نیست که اطلاعات باارزشی روی آن‌ها وجود ندارد. حتی یک شماره تلفن ساده یا اطلاعات ورود به حساب یک سایت، دسترسی‌های زیادی به یک هکر می‌دهد. پس نباید گمان کرد که اطلاعات ذخیره‌شده روی ساعت هوشمند برای یک هکر اهمیتی ندارند.
 
می‌توان گفت، ساعت‌های هوشمند کامپیوترهای کوچکی روی مچ هستند. با استفاده از ساعت‌های هوشمند می‌توان به اینترنت متصل شد، از بلوتوث استفاده کرد، تماس گرفت، پیام فرستاد یا خرید کرد.
 
کارهای مختلفی را می‌توان با ساعت هوشمند انجام داد
 
روش‌های بسیار زیادی برای حمله از راه دور وجود دارد که فقط نام بردن از آنها زمان‌بر است، ولی چند مورد وجود دارند که ساعت‌های هوشمند را بیشتر در معرض آسیب‌پذیری قرار می‌دهند.
 
فیشینگ (phishing) یکی از انواع جرایم سایبری است که از طریق راه‌های ارتباطی متفاوتی مثل ایمیل، پیام کوتاه و حتی پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید اتفاق می‌افتد و منجر به پخش شدن بدافزار یا سرقت اطلاعات کاربران می‌شود.
 
برای مثال، فرض کنید که بدون اطلاع، ایمیل فیشینگ را روی ساعت هوشمند خود باز کردید. از لحظه‌ای که بدافزار روی دستگاه شما نصب و فعال می‌شود، می‌تواند موقعیت مکانی و فعالیت‌های شما را ثبت و اطلاعات شما را سرقت کند. نوع دیگری از این بدافزار‌ها نیز وجود دارند که به هکر اجازه مسدود کردن دستگاه و اخاذی از کاربر را می‌دهند.
 
علاوه بر این، استفاده‌ از ساعت‌های هوشمند نسبت به بلوتوث نیز خطر‌آفرین‌تر است. بلوتوث نوعی ارتباط بی‌سیم کوتاه‌برد است که برای جفت‌ شدن با دستگاه‌های دیگر مثل بلندگو و هدفون‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلوتوث در ساعت‌های هوشمند با اتصال به تلفن همراه، امکان برقراری تماس، کنترل موسیقی، کنترل دکمه‌ی شاتر دوربین و بعضی از قابلیت‌های مختلف دیگر را می‌دهد.
 
زمانی که بلوتوث برای اتصال تلفن همراه به ساعت هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، راهی را برای نفوذ به دستگاه ایجاد می‌کند که هکرها می‌توانند با مداخله در ارتباط بین تلفن همراه و ساعت هوشمند، به اطلاعات رد و بدل شده بین آنها دسترسی داشته باشند.
 
ساعت‌های هوشمند تقریباً همیشه به تلفن همراه متصل هستند. این ارتباط مستقیم، باعث می‌شود تا هکرها بتوانند به اطلاعات رد و بدل شده بین تلفن همراه و ساعت هوشمند دسترسی داشته باشند.
 
اتصال ساعت هوشمند به تلفن همراه
 

چگونه از ساعت هوشمند خود در مقابل هکرها محافظت کنیم؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ساعت‌های هوشمند ارتباطات بی‌سیم بسیاری استفاده می‌کنند. تمامی این راه‌ها پتانسیل استفاده توسط هکرها را دارند. بنابراین منطقی است که تنها در زمان نیاز آن‌ها را فعال کنیم. برای مثال اگر به NFC برای مدتی نیاز ندارید؛ آن را تا زمان استفاده مجدد غیرفعال کنید. علاوه بر این سعی کنید از اتصال ساعت هوشمند خود به دستگاه‌های ناشناس خودداری کنید چرا که درصورت آلوده بودن آن‌ها به بدافزار، می‌توانند ساعت هوشمند شما را نیز آلوده کنند.
 
متصل کردن ساعت هوشمند به شبکه Wi-Fi عمومی، آن را  به سوژه‌ای راحت برای هکرها تبدیل می‌کند. این قانون برای تمامی وسایل از قبیل لپ‌تاپ، تبلت، تلفن همراه و ساعت هوشمند وجود دارد؛ اگر از پروتکل‌های امنیتی مانند VPN در هنگام اتصال به شبکه‌ی Wi-Fi عمومی استفاده نمی‌کنید، شما در معرض سرقت اطلاعات و ثبت فعالیت‌ها توسط هکرها قرار می‌گیرید.
 
به‌روزرسانی نرم‌افزار ساعت‌های هوشمند به خصوص سیستم‌عامل آن‌ها، می‌تواند نقشی اساسی در بالا بردن سطح امنیت داشته باشد. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مزیت‌های بسیاری دارند که یکی از آن‌ها از بین بردن آسیب‌پذیری‌های امنیتی است.
 
راه‌ دیگر این است که به سراغ برندهای مطرح و مورد اعتماد برای انتخاب ساعت‌های هوشمند برویم. دستگاه‌های ارزان‌تر معمولاً از پروتکل‌های امنیتی ضعیف‌تری استفاده می‌کنند تا قیمت تمام شده را پایین‌تر نگه دارند. البته این موضوع همیشه درست نیست ولی معمولاً ایمن‌تر است تا به سراغ محصولی با بررسی‌های مثبت زیاد و برندی شناخته شده برویم.
 
امروزه اکثر دستگاه‌ها در معرض حمله هکر‌ها قرار دارند و ساعت‌های هوشمند نیز در لیست این دستگاه‌ها قرار دارند. به دلیل راه‌های بسیاری که ساعت‌های هوشمند از طریق آن به دستگاه‌های مختلف متصل می‌شوند؛ این دستگاه‌ها قربانیانی بالقوه برای هکرها هستند. اگر شما از ساعت هوشمند استفاده می‌کنید و در رابطه با فعالیت‌ هکرها نگران هستید، می‌توانید از موارد گفته شده در بالا برای افزایش امنیت خود و دستگاهتان استفاده کنید.
کد مطلب : 20857
https://aftana.ir/vdcbzwb5.rhbgspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی