يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
جالب است ۰
چین قصد دارد برای رقابت با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک، صدها ماهواره در مدار پایینی زمین قرار دهد.
منبع : CGTN
چین قصد دارد برای رقابت با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک، صدها ماهواره در مدار پایینی زمین قرار دهد.
 
به گزارش افتانا، چینی‌ها قصد دارند ماه آینده اولین ماهواره خود را برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مدار پایین زمین پرتاب کنند و به رقیب استارلینک ایلان ماسک تبدیل شوند.
 
صورت فلکی‌ای که شرکت چینی برنامه‌ریزی کرده است، درنهایت از ۳۰۰ ماهواره‌ی ارتباطی و سنجش از راه‌دور تشکیل خواهد شد.
 
شرکت علوم و صنایع هوافضای چین قصد دارد ۱۹۲ ماهواره را تا سال ۲۰۲۷ در مدار زمین قرار دهد و تا سال ۲۰۳۰ همه‌ی ماهواره‌های خود را در مدار قرار خواهد داد.
 
شبکه ماهواره‌های استارلینک ایلان‌ ماسک در مداری که حدود ۵۵۰ کیلومتری سطح زمین می‌چرخد قرار دارد و در طرف مقابل ماهواره‌های چینی در ارتفاع حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتری سطح زمین قرار می‌گیرند.
 
ماهواره‌های مدار پایینی زمین موسوم‌ به VLEO بیشتر درمعرض خطر گرانش زمین هستند و در این سطح برای ایجاد ارتباط به تعداد بیشتری ماهواره نیاز است.
 
به‌هرحال تحقیقات نشان می‌دهد ماهواره‌های چینی ابعاد کوچک‌تری نسبت‌ به ماهواره‌های استارلینک دارند و هزینه‌ی ساخت آن‌ها کمتر است. ازطرفی احتمال برخورد ماهواره‌های چینی با زباله‌های فضایی، به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاع پایین‌تر درمقایسه‌با ماهوره‌های استارلینک، کمتر است.
 
پرتاب ماهواره‌های چینی برای ارائه‌ی خدمات اینترنت ماهواره‌ای، باعث افزایش نگرانی کارشناسان دفاعی ایالات‌ متحده خواهد شد.
 
چین اخیراً ایستگاه فضایی خدمه‌ی خود را نیز راه‌اندازی و اعلام کرد پایگاهی در ماه خواهد ساخت و با شکست اسپیس ایکس و بلو اوریجین آمازون، موشکی با سوخت متان را به مدار پرتاب می‌کند.
 
طبق اعلام ژنرال چنس سالترمن، رئیس عملیات فضایی چین، این کشور از سال ۲۰۱۹ تعداد ماهواره‌های خود را دوبرابر کرد و به بیش‌ از ۷۰۰ عدد رساند که حدود یک‌سوم آن‌ها برای اطلاعات، شناسایی و نظارت استفاده می‌شوند؛ البته درحال‌حاضر چین از استارلینک ایلان ماسک خیلی عقب‌تر است.
 
اسپیس ایکس اکنون بیش‌ از ۵۰۰۰ ماهواره دارد و سال آینده برنامه‌هایی برای افزایش تعداد آن‌ها در نظر خواهد گرفت. ماسک می‌گوید درنهایت صورت فلکی متشکل از ۴۲ هزار ماهواره ایجاد خواهد کرد.
کد مطلب : 21650
https://aftana.ir/vdcdz90x.yt0fk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی