چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
جالب است ۰
در نمایشگاه جنبی همایش بانکداری اسلامی

رونمایی از کتاب "جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی"

دکتر میرآخور در زمینه بانکداری اسلامی دانش وسیعی دارند اما متاسفانه تا به حال کتب زیادی از وی در کشور ترجمه نشده است. در حقیقت ایشان به عنوان نویسنده این کتاب دارای تجربیات ارزشمندی در حوزه اجرایی، عملیاتی، علمی و آکادمیک هستند که این تجربیات یکجا در این کتاب جمع آوری شده است.

در آخرین روز از برگزاری ششمین نمایشگاه جنبی بیست و سومین همایش بانکداری اسلامی، با حضور دکتر "میر طهماسب مظاهری" (رئیس کل پیشین بانک مرکزی) ، دکتر "فرهاد نیلی"، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور و دکتر "فاطمی" مدیر عامل شرکت توسعه سامانه های نرم افزاری نگین (توسن)، از کتاب "جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی" رونمایی شد. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، بیش از دو دهه است که جهانی شدن به یکی از مباحث مهم در عرصه اقتصادی و سیاسی تبدیل شده است و سیاستگذاران و سیاست پیشگان در سراسر جهان پیوسته در حال تحلیل این موضوع بوده‌اند به طوری که تبدیل به یکی از موضوعات دانشگاهیان نیز شده است.
 
در واقع نکته مهم این است که این پدیده آثار مهمی را بر زندگی تک تک افراد در جای جای کره خاکی گذاشته است. علاوه بر این موضوع مالیه اسلامی از مواردی است که امروزه مورد توجه اقتصاد دانان جهان قرار گرفته است و همین امر باعث می شود تا کتاب جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی از اهمیت دو چندانی برخوردار شود.
در مراسم رونمایی از کتاب "جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی"، دکتر میرطهاسب مظاهری که پیشگفتار این کتاب به قلم ایشان نگاشته شده است بانکداری اسلامی را حوزه بسیار عمیق و گسترده ای توصیف کرد که متاسفانه تا به حال چندان به آن پرداخته نشده است. 

وی تهیه و ترجمه چنین آثاری را شایسته تقدیر عنوان کرد و در این باره افزود: دکتر میرآخور در زمینه بانکداری اسلامی دانش وسیعی دارند اما متاسفانه تا به حال کتب زیادی از وی در کشور ترجمه نشده است. در حقیقت ایشان به عنوان نویسنده این کتاب دارای تجربیات ارزشمندی در حوزه اجرایی، عملیاتی، علمی و آکادمیک هستند که این تجربیات یکجا در این کتاب جمع آوری شده است.

دکتر مظاهری وجود و انتشار کتبی مانند کتاب جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی را تلاش های فکری و عملی ای دانستند که می تواند با حل مشکلات و خلاءهای موجود، آینده روشنی را برای نظام مالی اسلامی ترسیم کند. 

دکتر نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور نیز در این مراسم تدوین و گردآوری این کتاب را شایسته قدردانی و تشکر دانست و گفت:این کتاب بسیار ارزشمند است. چراکه متاسفانه تا به حال در زمینه بانکداری اسلامی کتب زیادی تالیف نشده است.

دکتر فاطمی مدیر عامل شرکت توسن در ادامه مراسم رونمایی از این کتاب، نگارش و تهیه کتبی مانند "کتاب جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی را بسیار ضروری دانست و در این باره اضافه کرد: زمانیکه قرار است به رابطه جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی بپردازیم، تهیه و تدوین چنین کتبی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. با تدوین و گردآوری این کتاب امیدواریم بتوانیم علاوه بر تقویت نظام بانکداری اسلامی داخلی از تجربیات و همچنین دانش سایر کشورهای اسلامی در این حوزه نیز بهره مند شویم. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران بزرگترین کشور استفاده کننده از بانکداری اسلامی در دنیا است، خاطر نشان کرد:« طی سال های اخیر بانکداری اسلامی به شدت گسترش یافته است. به طوریکه عدم واکنش آن به بحران های اقتصادی اخیر حتی بانک های کشورهای غیر اسلامی را به نحوه عملکرد آن علاقه مند کرده است.»

درباره کتاب 

کتاب جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی در ۲۱۵ صفحه و مشتمل بر هفت فصل با عناوین "تاریخچه ای مختصر از جهانی شدن و مالیه اسلامی"، "پیامدهای جهانی شدن: همگرایی یا واگرایی با اسلام"، "مالیه اسلامی، مالیه متعارف و جهانی شدن"، "تحولات اخیر در مالیه متعارف"، "جهانی شدن مالی و مالیه اسلامی"، "روندهای تجربی در جهانی شدن مالیه متعارف اسلامی"، "ملاحظات کلیدی در توسعه نظام مالیه اسلامی" و در نهایت "نتیجه گیری و آینده بانکداری اسلامی" تدوین شده است.


این کتاب به قلم دکتر "عباس میرآخور"، دکتر "حسن عسگری" و دکتر "ضمیر اقبال" نگاشته و به همت موسسه عالی مدیریت دانش و با حمایت شرکت توسن گردآوری و منتشر شده است.

کد مطلب : 3165
https://aftana.ir/vdcg.39wrak9qnpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی