شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 11 May 2024
جالب است ۰
یكی از مهم ترین مشكلات حال حاضر بازار IT كشور نوسانات نرخ ارز است كه گاه شاهد افزایش چندده درصدی قیمت ارز هستیم، در حالی كه میزان سود بسیاری از شركت های فعال بازار كمتر از ۱۰ درصد است!
منبع : خبرگزاری ایلنا
بررسی بازار IT كشور نشان می دهد دیگر کالای ارزان قیمت بدان شکل که در گذشته در این بازار شاهد بودیم وجود ندارد و کالاهای حال حاضر بازار را قیمت گران و خیلی گران پر کرده اند.

به گزارش افتانا(پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، یكی از مهم ترین مشكلات حال حاضر بازار IT كشور نوسانات نرخ ارز است كه گاه شاهد افزایش چندده درصدی قیمت ارز هستیم، در حالی كه میزان سود بسیاری از شركت های فعال بازار كمتر از ۱۰ درصد است!

بازار کالاهای آی تی و فناوری اطلاعات سالهاست در کشور به ارکان مهم و زیر ساختی تبدیل شده و دیگر مردم به فناوری اطلاعات به عنوان کالای لوکس نگاه نمی کنند بلکه کاربرد این صنعت در صدر توجه ایرانی قرار گرفته است. 

در این بین بازار IT ایران یكی از منحصر به فردترین بازارهای IT منطقه به حساب می آید ولی چندی است که این بازار رونق سابق خود را از دست داده است، در حالی كه این بازار تا ۲ سال گذشته شاهد رشد چشمگیری بوده است اما بعد از آن بنا به دلایل متعدد با كاهش قابل توجه سرعت رشد مواجه شده است. 

شاید بتوان دلیل سكون نسبی و كاهش رشد بازار در دو سال اخیر را در مسایلی مانند، نوسانات نرخ ارز، بحران اقتصادی جهانی و تشدید تحریم های تحمیلی جست وجو كرد كه البته تاثیرات تحریمها به نسبت افزایش نرخ ارز معمولا مقطعی و گذرا بوده است.
 
حتی شاید بتوان گفت یكی از دلایل عدم استقبال شركت ها از الكامپ امسال هم همین مسایل ارزی و اقتصادی باشد و شاید هم تعرفه های سرسام آوری كه برای شركت های وارد كننده كالادر نظر گرفته شد، باعث عدم استقبال این شركت های سخت افزاری معتبر از الكامپ شده است. 

اما چیزی كه پیداست سایه اقتصاد مریض بر سر این بازار است. بحران حاكم بر اقتصاد پای خود را همه جا دراز كرده است و از آنجا كه بازار IT ایران كاملابه واردات كشورهای صاحب تكنولوژی وابسته است، نمی توان انتظار داشت كه تحریمها و افزایش نرخ دلار به بازار ما سرایت نكند و در این بین باید به این امر، كاهش قدرت خرید مشتریان را كه از تبعات ركود اقتصادی است، نیز اضافه كنید. 

براساس این گزارش، سهم ایران از بازار IT از پتانسیلی كه انتظار آن می رود كمتر است، علاوه بر این رسیدن به جایگاهی بهتر درحال حاضر نزدیك به نظر نمی رسد زیرا ایجاد زیرساخت های مهم و مورد نیاز، نیازمند صرف زمان است. 

بررسی بازار IT كشور نشان می دهد دیگر کالای ارزان قیمت بدان شکل که در گذشته در این بازار شاهد بودیم وجود ندارد و کالاهای حال حاضر بازار را قیمت گران و خیلی گران پر کرده اند. 

کالاهای به ظاهر ارزان فعلی در حقیقت کالاهای گران سابق هستند، به عبارتی کالاهای گران فعلی در لایه سوم قیمت بسیار گران در اختیار مردم قرار می گیرد این امر مردم را ملزم کرده برای رفع احتیاجات خود در واقع نه کالای ارزان به معنای سابق را خریداری کنند بلکه کالای گران سابق را خریداری کنند و دیگر لایه سوم دور از دسترس مردم قرار گیرد. 

رده محصولات میان قیمت كه در گذشته سهم عمده ای از بازار ما را تشكیل می داد دیگر از بین رفته است و قطعا در آینده وضع بسیار بدتر از آنچه كه می بینیم خواهد شد چرا كه در این اوضاع و احوال خریدارانی كه قصد خرید كالاهای میان قیمت را دارند، یا تصمیم به چشم پوشی از خرید خود می گیرند یا به
جای محصولات میان قیمت به سراغ محصولات ارزان قیمت فعلی و گران سابق می روند. 

نوت بوکی که در اوایل سال جاری با قیمت ۶۰۰ هزار تومان عرضه می شد هم اکنون با همان برند با قیمت ۱ میلیون و پانصد هزار تومان فروخته می شود. 

همچنین که خریدارانی هم هستند كه به دلیل قدرت خرید خیلی كمتر به طور كل دور خرید خود را خط می كشند.
با توجه به این امر به طور حتم ریزش مشتری در بازار كالاهای ارزان قیمت بسیار بیشتر از بازار كالاهای میان قیمت خواهد بود. چرا که کسی که از قبل قدرت خرید میان قیمت را داشته هم اکنون هم این قدرت را می تواند داشته باشد. 

برای خریداران بازار كالاهای گران قیمت نیز با توجه به وسعت مالی، قیمت ها از كمترین اهمیت برخوردار است و با توجه به این امر نمی توان انتظار داشت كه در بازار كالاهای گران قیمت نیز شاهد افت محسوس باشیم اما باید توجه كرد كه كالاهای گران قیمت سهم بسیار كمی از بازار را در اختیار دارند به همین دلیل نه رشد و نه افت فروش در این بازار در كل بازار تاثیر گذاری زیادی ندارد. 

بر این اساس می توان نتیجه گرفت كه با افت خرید در بازار محصولات میان قیمت كه سهم عمده ای هم از بازار را در اختیار دارند به زودی شاهد ركود بیشتری در بازار IT ایران خواهیم بود. 

یكی از مهم ترین مشكلات حال حاضر بازار IT كشور نوسانات نرخ ارز است كه گاه شاهد افزایش چند ده درصدی قیمت ارز هستیم، در حالی كه میزان سود بسیاری از شركت های فعال بازار كمتر از ۱۰ درصد است! بازار داخلی IT به دلیل ساختار نه چندان صحیحی كه پیدا كرده همواره بستر مناسبی برای سودجویان بوده، چرا كه بسیاری از فعالان این بخش تنها به دنبال به دست آوردن سودهای مقطعی و كلان هستند و همیشه بلافاصله پس از اشباع یكی از بخش های بازار به سراغ سایر بخش ها می روند و این موضوع باعث ایجاد رقابت كاذب و اشباع بازار در آن بخش، كاهش حاشیه سود و در نتیجه ورود و رواج محصولات تقلبی در آن بخش از بازار می شود كه ضرر این مسایل تنها برای كاربران خواهد بود. 

براساس این گزارش، افزایش ركود بازار IT در دو سال گذشته فاصله كشور ما را از بازار جهانی روز به روز افزایش می دهد. و بنا به گفته برخی كارشناسان بازار فناوری اطلاعات، در این دو سال توجه به IT منفی شده و بسیاری از مناقصات و قراردادها به صورت معلق مانده است. 

بازار IT فضای بسیار گسترده ای دارد و در حقیقت شامل همه موارد از فضای اینترنتی تا رایانه در منازل است و همچنین خدمات الكترونیكی دولت را نیز شامل می شود. 

كشورهای دست چندم در بخش های مختلف IT به ویژه در زمینه های دولت و بانكداری الكترونیك بسیار جلوتر از كشور ما هستند و در حقیقت می توان گفت انتظاری كه ما از پیشرفت IT در كشور داریم با پتانسیلی كه در ایران وجود دارد، برابر نیست. 

پرگردش ترین و مالی ترین بخش بازار IT، سخت افزار است كه عمدتا مربوط به رایانه، شبكه و مسایل سخت افزاری است و بیشترین عدد را به خود اختصاص داده اما این بازار هم بعد از افزایش نرخ ارز دچار رکود شدیدی شده است حال این سوال پیش می آید که بحث دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی که مورد وعده دولت دهم بوده است چگونه با این افزایش قیمتها محثث خواهد شد؟ 

متاسفانه دركشورمان در حوزه IT، قبل از مشخص شدن سیاست های كلان به اجرای پروژه ها می پردازند كه بخش وسیعی از این موضوع به تصمیم گیری های دولت مربوط می شود، بنابراین تا زمانی كه در این زمینه توجه ویژه ای صورت نگیرد، در این حوزه موفق نخواهیم بود.
 
وابستگی صنعت و IT امری اجتناب ناپذیر است و در ایران نگاه به صنعت IT، نگاهی علمی نیست، وضعیت فناوری اطلاعات در ایران نسبت به جهان نابسامان است و این به نداشتن یك زیرساخت پیشرفته در بخش صنعت مربوط می شود.
کد مطلب : 4549
https://aftana.ir/vdcd.o0o2yt0kna26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی